Annons

Rykte: Ny FF mätsökare från Canon (?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen av dom är väl mätsökare?

Rätt Anders, fel av mig.
Men jag tror dessa småkameror utan spegelhus har i stort samma kundgrupp. Det jag själv vill ha är i princip en M9 med sensorn från 5D II, helst med AF o EVF, men ska man bara använda korta gluggar funkar ju även mätsökare...

Blir sedan gluggarna liiite billigare jfr Leica så gör det inget ;-)

Mvh.

/Janne

Rätt Anders, fel av mig.
Men jag tror dessa småkameror utan spegelhus har i stort samma kundgrupp. Det jag själv vill ha är i princip en M9 med sensorn från 5D II, helst med AF o EVF, men ska man bara använda korta gluggar funkar ju även mätsökare...

Blir sedan gluggarna liiite billigare jfr Leica så gör det inget ;-)

Mvh.

/Janne

Jag tycker att sensorn som sitter i M9 är bättre än den som sitter 5Dmk2. Men det är ju min personliga åsikt. Jag vet dock en hel del personer som håller med mig :)

Ursäkta mig, men när 51-åriga yrkesfotografer kan förväxla begreppet "mätsökare" med diverse annat, så kan ju mycket väl den här spjuvern som skrivit bloggen också ha gjort det. AF skrev han ju också dessutom, vilket ju i så fall vore helt meningslöst på en mätsökarkamera. Även Contax G-kameror betecknas ibland som mätsökarkameror, trots att de har AF och ingen egentlig mätsökarfunktion. Så jag tror att det är en helt vanlig kompaktdigital med genomsiktsökare och fullformat, typ en G11 med stor sensor och utbytbar optik. En sån kamera skulle defenitivt fylla ett rum på marknaden som idag är helt tomt.

Jag tycker att sensorn som sitter i M9 är bättre än den som sitter 5Dmk2. Men det är ju min personliga åsikt. Jag vet dock en hel del personer som håller med mig :)

Båda har givetvis olika fördelar, jag sade inte att den som sitter i 5D II är bättre än den i M9 ;-)

Ursäkta mig, men när 51-åriga yrkesfotografer kan förväxla begreppet "mätsökare" med diverse annat, så kan ju mycket väl den här spjuvern som skrivit bloggen också ha gjort det. AF skrev han ju också dessutom, vilket ju i så fall vore helt meningslöst på en mätsökarkamera.

Är du inne på samma tankar som jag?
Jag tvivlar starkt på att Canon tar fram en ny ¨ mätsökarkamera¨.
Jag tror att det är ytterligare en kamera utan spegel, och att man valt att referera den som mätsökare...
Den som lever får se!

Mvh.

/janne

En mätsökare enligt "modern vokabulär" kanske helt enkelt är en högupplöst elektronisk sökare som automatiskt växlar till detaljbild när man vrider på avståndsringen? Som min K/M A200 hade, men sökaren var ju inte precis högupplöst på den kameran.

Eller kan man kanske på något sätt redivisa resultatet från autofokusmätningen i sökaren när man har manuell fokus inställt?

Eller också integreras en lasermätare, en sån som byggare använder, i kameran. Varför inte?

Senaste nyheten i detta är att allt handlar om ett simpelt April-skämt, ett tidigt sådant. (Känner mig i så fall inte så road av det).

Jag är säker på att detta faktiskt är ett Aprilskämt.

Ascough har lagt upp en blogg om den "Nya RF kameran"

http://jeffascough.typepad.com/af_rangefinder_blog/

Att kameran har ett HCB/Tri-X läge gör ju att det bara blir för uppenbart. Det finns några fler ledtrådar i texten om att det är ett skämt. Jag skulle gissa att hela storyn kommer ut idag eller imorgon.

Känns lite trist, det hade vart intressant med en konkurrent till Leica.

Det här var kanske ett skämt, men medge att en FF eller APS-C med "mätsökare" vore väldigt intressant. Alltså då inte en traditionell optisk mätsökare, det blir nog för dyrt, men någon elektronisk variant på temat. En smidig kamera som presterar lika bra som Nikons och Canons proffs- och semiproffskameror, men utan att kosta som en Leica M 9. Typ Canon 5DII eller 7D men utan det klunsiga spegelhuset.

Jag är övertygad om att vi kommer att få se sådana. Olympus kör ju med motsvarande i sitt lite mindre sensorformat, liksom Panasonic, och Sony är väl också på gång.

PS: För att utmana puristerna: Varför inte en utvikbar display? Glad Påsk!

PS: För att utmana puristerna: Varför inte en utvikbar display? Glad Påsk!

Jag tillhör puristerna, jag vill ha en sökare på en kamera! Men en vikbar högupplöst display som går att använda som sökare vid behov vore mumma på en liten och smidig mätsökarkamera med FF eller APS-C.
//Chasid

Jag tillhör puristerna, jag vill ha en sökare på en kamera! Men en vikbar högupplöst display som går att använda som sökare vid behov vore mumma på en liten och smidig mätsökarkamera med FF eller APS-C.
//Chasid

Javisst!
Live-view på en mätsökarkamera som komplement till mätsökaren skulle bota många av den kameratypens tillkortakommanden. Man skulle vid behov kunna komponera bilden exakt, macrofoto och telefoto skulle plötsligt bli praktiskt genomförbart, det skulle vara möjligt att se effekten av filter etc.

Angående trådens ämne, är det inte troligare att något sådant här skulle komma från Voigtländer? De tillverkar ju trots allt redan analoga mätsökarkameror och objektiv till dessa, kompatibla med leicas m-system.

Ett digitalt hus från dem skulle inte kännas helt osannolikt.

Senast ändrad:
Som jag sa: http://jeffascough.typepad.com/af_rangefinder_blog/2010/04/happy-april-fools-day.html

I'm sure everyone will have guessed by now that there is no AF Rangefinder. It is a rather poor attempt at an April Fool's joke but with a serious side to it.

However, I am fully aware that a lot of people have absolutely no sense of humour, and that some have chastised me for actually having a sense of humour, but alas that is really their problem and not mine.

For a long time now, there have been a lot of photographers wanting a camera manufacturer to make an affordable but professional digital rangefinder camera. I know Leica make the M9 but the price point it comes in at is simply unaffordable to many. It is something myself and others have continued to suggest to Canon, as we believe that there is a market for another modern RF camera. The amount of traffic and discussion that has been generated by my attempt at a joke has pricked the conscience of two big players in the camera market that I know of. Hopefully they will see the interest and think about producing something good for us all.

It is feasible that the interest that has been generated will go someway towards getting what a lot of people want, and we might just see a new affordable digital rangefinder in the near future (albeit without the HCB/Tri-x mode).

Let's keep our fingers crossed. Happy April 1st!!

Förbannat uselt enligt mitt tycke. Även om han hade poäng i det han gjorde, dvs påvisa att faktiskt finns ett behov där ute.
Det får bli en Leica M9 i stället. :)

Blir det med aprilskämten som med julskyltningen och fettisdagsbullarna att man ska börja tidigare och tidigare för varje år? Dumheter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar