Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en intressant tid detta. Nikon konkurrerar väl ffa med andra om förstagångsköpare annars är det väl ffa dagens Nikonanvändare som deras Z system riktar sig mot. För Canon är det mer komplicerat. Flera som kör Sony idag har tack vare adapters objektiv med Canonfattning. För dessa kan det bli en direktkonkurrens mellan dessa två märken då objektiven fungerar med båda. Här blir ju kompatibilitet med tredjepartsobjektiv en viktig fråga. Idag fungerar moderna tredjepartsobjektiv bra med Sony. Det blir en viktig sak att undersöka då Canons nya är tillgänglig. Kamerorna i sig lär också hamna i direktkonkurrens - med vilken kamera får jag bäst funktionalitet med mina nuvarande objektiv och vilken kamera ger mig mest prestanda för pengarna? Så även om Canon idag tveklöst har störst kundkrets totalt är deras position mer komplicerad än den är för Nikon. Nu ryktas det om att även Panasonic ger sig in i FF spegellöst....

Antagligen skämtar du, men för säkerhets skull så vill jag påpeka att det som spelar mest roll för Canon är hur bra det går för Canon. :)

Har också undrar detta varför många verkar kolla på årsredovisningen istället för specifikationer. Men klart att det hänger ihop, är kunderna nöjda så går företaget bra. Men finns flera exempel på företag som har gått bra för och sedan helt plötsligt stod men brallorna nere.

Att Canon/Nikon var på gång med småbilds-spegelfria var väntat förstås, Canon har väl annars talat mest om APS-C mera avancerad vad jag förstått. Jättebra om flera träder in som nu med Panasonic rykten, det är nog klokt om dom går på småbild istället för APS-C, för liten skillnad mot M4/3.

Och alla som föredrar APS-C-spegelfria så fins redan modeller från Canon, sedan kommer nog Nikon också med APS-C.

Astroscapist har bytt från Canon till Sony, lite sympatier finns kvar. Han letar förstås fel hos Nikon och fördelar hos Canon. Nog verkar Z bättre än R om man är neutral ;-)

Beror väl lite vad priset hamnar på för Canon R, annars känns den ganska jämförbar med Z6. Vissa specifikationer är bättre på Nikon, och andra för Canon. Sen har, alla fall i mina ögon, Canon ett bättre objektivprogram till att börja med än Nikon.

Beror väl lite vad priset hamnar på för Canon R, annars känns den ganska jämförbar med Z6. Vissa specifikationer är bättre på Nikon, och andra för Canon. Sen har, alla fall i mina ögon, Canon ett bättre objektivprogram till att börja med än Nikon.

Objektivprogrammet är intressant, 1.2 klarar jag mig utan för de blir nog stora och motsatsen vad jag är efter, litenhet ochlätta, men de vill väl göra något de är erkänt bra på, objektiv? 24-105-an är det jag skulle köpt initialt, Nikon har inget sånt.

Nikons nya objektiv ska tydligen klara 80 eller 100mp, kurvorna är imponerande. Hur ser det ut med canons objektiv?

Ja, jag är ju mest intresserad av objektiven som släpps. Kameraspecen är väl hyffsat väntad och som jag tidigare skrivit så är jag rätt säker på att ytterligare ett hus lurar runt knuten för de som anser att Canon håller en alltför konservativ profil. Och det är det ju vissa som gör. Antingen visas det upp som en surprise imorgon eller så nämnner man det.

Ett mer pro-orienterat hus som är designat med 28-70/2 och 50/1.2 som parhästar. Inte en chans att tanken är att man skall montera på dessa biffar på den lilla EOS-R:en. Icke...

Sen är det ju så rent generellt att en "underdog" alltid måste erbjuda något extra för slantarna. Att vara lika bra räcker inte. Hade jag varit Sony-ägare så hade jag inte lagt en sekunds energi på att smutskasta en större spelare. Tvärt om hade jag varit väldigt nöjd med mitt system och konstaterat att man hela tiden får lite mer för pengarna och att de stora skeppen tar ut långa svängar innan dom förstår sig på vad morgondagens fotograf behöver.

Som yrkes/frilansfotograf välkomnar jag EOS-R. Personligen tror jag av olika anledningar att just detta huset inte kommer passa mig, men återigen...det lär vara mer på G tror jag

Och återigen...objektiven! Sweet mother of all that is good and pure...

Ja, jag är ju mest intresserad av objektiven som släpps. Kameraspecen är väl hyffsat väntad och som jag tidigare skrivit så är jag rätt säker på att ytterligare ett hus lurar runt knuten för de som anser att Canon håller en alltför konservativ profil. Och det är det ju vissa som gör. Antingen visas det upp som en surprise imorgon eller så nämnner man det.

Ett mer pro-orienterat hus som är designat med 28-70/2 och 50/1.2 som parhästar. Inte en chans att tanken är att man skall montera på dessa biffar på den lilla EOS-R:en. Icke...

Sen är det ju så rent generellt att en "underdog" alltid måste erbjuda något extra för slantarna. Att vara lika bra räcker inte. Hade jag varit Sony-ägare så hade jag inte lagt en sekunds energi på att smutskasta en större spelare. Tvärt om hade jag varit väldigt nöjd med mitt system och konstaterat att man hela tiden får lite mer för pengarna och att de stora skeppen tar ut långa svängar innan dom förstår sig på vad morgondagens fotograf behöver.

Som yrkes/frilansfotograf välkomnar jag EOS-R. Personligen tror jag av olika anledningar att just detta huset inte kommer passa mig, men återigen...det lär vara mer på G tror jag

Och återigen...objektiven! Sweet mother of all that is good and pure...

Precis min åsikt, kommer inte heller köpa EOS-R men tycker det bådar gott inför framtiden :)

Objektivprogrammet är intressant, 1.2 klarar jag mig utan för de blir nog stora och motsatsen vad jag är efter, litenhet ochlätta, men de vill väl göra något de är erkänt bra på, objektiv? 24-105-an är det jag skulle köpt initialt, Nikon har inget sånt.

Nikons nya objektiv ska tydligen klara 80 eller 100mp, kurvorna är imponerande. Hur ser det ut med canons objektiv?

Klara och klara. Alla objektiv "klarar" alla mp mängder ( d v s att man får ju alltid fram lite mer detaljer med fler mp i sensorn även om objektivet inte är så värst skarpt). Jag tycker snacket från tillverkarna är lite völ förenklad marketing speak. Däremot så är det förstås synd om objektiven är oskarpa och detta stör vid högre mp mängd och ger lite utdelning för den högre mp mängden. Detta sagt så är de teoretiska MTF för Nikons objektiv minst sagt imponerande och det vore intressant att se samma för Canons.

Sedan kan den praktiska upplösningsförmågan utan stativ vara större om man har bildstab vilket alla Nikons får tack vare IBIS. Har tittat på de läckta specarna om Canons kamera med tycker mig inte ha sett något om ev IBIS. Däremot står väl på sätt och vis inte konkurrensen mellan dem i och med att flera köpare är ju låsta i resp system (eller kör Sony med Canon EF kompatibla objektiv).

Klara och klara. Alla objektiv "klarar" alla mp mängder ( d v s att man får ju alltid fram lite mer detaljer med fler mp i sensorn även om objektivet inte är så värst skarpt). Jag tycker snacket från tillverkarna är lite völ förenklad marketing speak. Däremot så är det förstås synd om objektiven är oskarpa och detta stör vid högre mp mängd och ger lite utdelning för den högre mp mängden. Detta sagt så är de teoretiska MTF för Nikons objektiv minst sagt imponerande och det vore intressant att se samma för Canons.

Sedan kan den praktiska upplösningsförmågan utan stativ vara större om man har bildstab vilket alla Nikons får tack vare IBIS. Har tittat på de läckta specarna om Canons kamera med tycker mig inte ha sett något om ev IBIS. Däremot står väl på sätt och vis inte konkurrensen mellan dem i och med att flera köpare är ju låsta i resp system (eller kör Sony med Canon EF kompatibla objektiv).

Jag undrar om inte Canons release är tidigarelagd, inte samma kampanj som Nikon kört.

IBIS är väl klarlagt att den inte har.

Nikon fick massa skit för endast en kortplats, jag hörde att Canon inte heller har två kortplatser. Tystnad. Eller var ryktet fel?

Jag undrar om inte Canons release är tidigarelagd, inte samma kampanj som Nikon kört.

Nikon fick massa skit för endast en kortplats, jag hörde att Canon inte heller har två kortplatser. Tystnad. Eller var ryktet fel?

Nej, det stämmer. Om ryktet om priset stämmer (ca 2 000 dollar) så förväntar jag mig kanske inte två kortplaster då kameran primärt verkar vara riktad mot hobbyfotografer givet prisstrategin. Men jag tycker ändå det är snålt och korkat eftersom många yrkesfotografer gärna har flera hus i backup och ett enklare hus skulle fungera alldeles utmärkt. Om det hade dubbla kortplatser. Varför så rädd för att gå upp ett halvt hack i storlek. Jag tycker fortfarande att spegellösa är lite för små. Har känt på en A7 och blir vansinning på att lillfingret glider in under kameran. Och då har jag inga stora händer. Visst kan man skruva dit ett grepp men då försvinner ju ändå vitsen med att ha en lätt kamera.

Däremot en kommande promodell till väsentligt högre pris med endast en kortplats är riktigt illa. Då skall Canon ha duktigt med kritik. Återstår att se...

Jag förstår inte heller varför Nikon fått så mycket negativ kritik. När det gäller Canon har ju ännu inga kritiker fått hålla i kameran. Den negativa kritiken kanske kommer efter lanseringen.

Fast egentligen är det först när vanliga fotografer fått kamerorna i sina händer och använt dem en tid som sanningen brukar komma fram.

Ingen av kamerorna känns som riktade mot de mest krävande fotograferna.

...Har känt på en A7 och blir vansinning på att lillfingret glider in under kameran. Och då har jag inga stora händer. Visst kan man skruva dit ett grepp men då försvinner ju ändå vitsen med att ha en lätt kamera.

Däremot en kommande promodell till väsentligt högre pris med endast en kortplats är riktigt illa. Då skall Canon ha duktigt med kritik. Återstår att se...

Det finns ett grepp som är som en bottenplatta, du borde prova detta.

Eller så är tillverkarna trygga med att nuförtiden pajar inte korten längre. XQD är ett bättre kort och tillverkarna har väl rett utt buggarna som orsakade felen sen länge. De berättelser om korrupta kort som finns verkar vara rätt gamla. Jag är inte orolig och använder bara en kortplats i alla mina kameror även på uppdrag. Det finns andra saker med 1000 gånger sannolikhet att vara orolig för. Trygghetsknarkaren får nog köra wifi och offsite backupp för att öka säkerheten. Drönarpiloter däremot har ett riktigt problem att ta hänsyn till :)

Nej, det stämmer. Om ryktet om priset stämmer (ca 2 000 dollar) så förväntar jag mig kanske inte två kortplaster då kameran primärt verkar vara riktad mot hobbyfotografer givet prisstrategin. Men jag tycker ändå det är snålt och korkat eftersom många yrkesfotografer gärna har flera hus i backup och ett enklare hus skulle fungera alldeles utmärkt. Om det hade dubbla kortplatser. Varför så rädd för att gå upp ett halvt hack i storlek. Jag tycker fortfarande att spegellösa är lite för små. Har känt på en A7 och blir vansinning på att lillfingret glider in under kameran. Och då har jag inga stora händer. Visst kan man skruva dit ett grepp men då försvinner ju ändå vitsen med att ha en lätt kamera.

Även som amatör förväntar jag mig två kortplatser på kamerahus som kostar över 10 papp (är varken dyrt eller utrymmeskrävande med en liten extra SD/microSD-plats). 20 papp? Finns ingen ursäkt till att skippa det!

Har också undrar detta varför många verkar kolla på årsredovisningen istället för specifikationer.
Gör de? Den som är intresserad av en nypresenterad kamera tittar väl hellre på kamerans specifikationer?

Men klart att det hänger ihop, är kunderna nöjda så går företaget bra. Men finns flera exempel på företag som har gått bra för och sedan helt plötsligt stod men brallorna nere.
Hoppas inte på för mycket ...
:)

Däremot står väl på sätt och vis inte konkurrensen mellan dem i och med att flera köpare är ju låsta i resp system (eller kör Sony med Canon EF kompatibla objektiv).
Inlåsningseffekten är mindre för de här nya spegelfria systemen. T.ex. så kan ju en Canonägare börja om från början med Sony, Nikon Z eller Canon R. Skillnaden är inte nödvändigtvis så stor, och den kommer att bli mindre med tiden.

Inlåsningseffekten är mindre för de här nya spegelfria systemen. T.ex. så kan ju en Canonägare börja om från början med Sony, Nikon Z eller Canon R. Skillnaden är inte nödvändigtvis så stor, och den kommer att bli mindre med tiden.

Min erfarenhet talar emot detta. Jag har nu tvingats använda Canon-objektiv på min Fuji X-H1 för många 100-tals bilder.
Detta med en smart Fringer adapter.
Jag har 8 Canon-objektiv kvar. Drygt hälften av dem fungerar fullt acceptabelt i AF-S.
För AF-C är det en mycket mer spridd bild.

Jämfört med mina Fujinon objektiv är de alla sämre.
Det är inte skärpan eller annat som är problemet. Det är fokuseringen. De bästa jag testat är som de sämsta och äldsta Fujinon objektiven jag äger.

Såg någon artikel från mannen som står bakom Fringer. Han nämnde att beroende på hur Canon-objektiven är konstruerade hade han skiftande möjligheter att få till en bra lösning.
Vi vet själva sedan länge att olika objektiv fungerade bättre eller sämre också på Canon-kamerorna.
Skall man dra full nytta av Nikons och Canons nya system får man nog också räkna med att behöva köpa de objektiv som är gjorda för kameran.
Så jag vill nog påstå att inlåsningseffekten finns kvar i mycket hög grad.

Min tes handlar inte om hur lätt och bra det går att använda objektiv med adapter.
Den handlar om hur möjligheterna är att börja om från början med ett nytt system.

Inlåsningseffekter finns förvisso kvar, men en t.ex. en Nikonägare är inte lika inlåst till att fortsätta med Nikon spegelfritt som till att fortsätta med spegelreflexer från Nikon om spegelreflexer vore det enda valet.

Senast ändrad:

Har man gott om pengar kan man förstås börja om från början. Men då behöver man dels sälja befintliga objektiv sannolikt med stor förslust, finna sig i att inte ha kraftig vidvinkel eller tele eller köpa på sig EF- eller F-fattningsobjektiv för att sälja dessa vidare då det kommer nya i R resp Z fattning då de kommer.

Förstås kan man vänta i några år med spegellöst tills alla dessa spegellösa objektiv finns i resp fattning men det är förstås det som Canon och Nikon inte vill och kanske är det inte relevant för de som är spekulanter på dessa kameror utan snarare deras efterföljare.

Jag påstår därför att de som köper idag har ändå inlåsningseffekter och kommer i hög grad utgå från det.

Sannolikt om jag hade relativt obegränsat med pengar och kunde välja fritt från noll skulle jag köpt Nikon Z systemet p g a fattningen och IBIS (ett aber i att vi endast sett specar för Canon och få har snabbt fått klämma på Nikons). Eller kanske den nyaste Hasselbladaren i H systemet med en full uppsättning objektiv:)

Eftersom jag har en budget att hålla mig till och främst EF objektiv är det däremot Canon R eller Sony som är mest relevant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar