Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rom
- Trådstartare melodys
- Start datum
Hasseg
Aktiv medlem
Det är väl lite av vad man vill se.Ska snart åka till Rom, vad bör jag inte missa där?
Vad rekommenderar ni för en fotograf?
Tacksam för tips! =)
Rom är en underbar stad
Själv köpe jag en karta och ringande in allt jag ville se.
Vi han kanske med 1/3 del
lite bilder
http://grass.se/jalbum/Semester/rom2008/
ha det bra i Rom
Mvh hasse
ziggys
Aktiv medlem
Ska snart åka till Rom, vad bör jag inte missa där?
Vad rekommenderar ni för en fotograf?
Tacksam för tips! =)
Du behöver nog inte tänka så. Inte i Rom. Motiven finns överallt och är det första gången du är där
är det bara att ta kameran och vandra planlöst omkring. Motiven kommer till dig. Jag åker dit i slutet på månaden och denna fång har jag givit mig själv i uppdrag att plåta lite längs Via Appia Antica.
Jimfear
Aktiv medlem
Jag tycker det är kul med utsikt över stan så mitt tips skulle vara att försöka ta dig upp över den normala bebyggelsen, tre ställen jag känner till som man kommer upp till är Peterskyrkans dom, taket på Castel sant'Angelo eller taket på Vittorio Emanuele monumentet. Annars så finns det ju så mycket trevligt att fota hela tiden då man promenerar omkring i staden, speciellt gillar jag marsfältet och området kring tiberön.
Kom på en till vy, på norra änden av palatinen finns en trädgård och utsiktsplats som är väldigt trevlig.
Kom på en till vy, på norra änden av palatinen finns en trädgård och utsiktsplats som är väldigt trevlig.
avslutad160229
Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt vad jag ska tipsa om då hela Rom är som en stor skatt för oss fotointresserade, men 50-100 meter till höger om Fontana Di Trevi säljer Valentino sin egen glass i alla tänkbara smaker.
Han har också bott i Sverige och kan säkert ge lite inhemska tips. Ja Trevi fontänen är väl ett måste att få med sig hem till bildarkivet.
Annars är Rom alldelens galet.
I Sverige vandaliceras ju allt om det ser obebott ut, men i Rom finns ju nästan i varje gathörn byggnader och annat som är obegripligt gammalt. Känns nästan overkligt med mångfalden av historia mitt i en bubblande storstad.
Men capuccinerkyrkan i närheten av Hardrock Café är ju kanske inte en plats att fotografera, men väl en udda upplevelse med människoskelett som konstverk.
Var och varannan gammal kyrka är ju overkligt gammal, om man tittar in och ser hur välbevarat där är.
Vet inte vad jag skall tipsa om, men jag tror inte att du behöver gå många steg mellan lockande motiv.
Jo! Ovanför spanska trappan blir trevlig vy ut över Rom med lite växtlighet i förgrunden. Kan också tänka mig att vybilder uppe i utkiket i Vatikanen kan bli spektakulärt om man står ut med att köa sig in dit.
Han har också bott i Sverige och kan säkert ge lite inhemska tips. Ja Trevi fontänen är väl ett måste att få med sig hem till bildarkivet.
Annars är Rom alldelens galet.
I Sverige vandaliceras ju allt om det ser obebott ut, men i Rom finns ju nästan i varje gathörn byggnader och annat som är obegripligt gammalt. Känns nästan overkligt med mångfalden av historia mitt i en bubblande storstad.
Men capuccinerkyrkan i närheten av Hardrock Café är ju kanske inte en plats att fotografera, men väl en udda upplevelse med människoskelett som konstverk.
Var och varannan gammal kyrka är ju overkligt gammal, om man tittar in och ser hur välbevarat där är.
Vet inte vad jag skall tipsa om, men jag tror inte att du behöver gå många steg mellan lockande motiv.
Jo! Ovanför spanska trappan blir trevlig vy ut över Rom med lite växtlighet i förgrunden. Kan också tänka mig att vybilder uppe i utkiket i Vatikanen kan bli spektakulärt om man står ut med att köa sig in dit.
Maximus3D
Aktiv medlem
Nu har jag aldrig varit till Rom eller någon annanstans i utlandet för den delen men jag är dock intresserad av historia och om du vill se sånt som de vanliga turisterna inte ser så ligger delar av gamla Rom kvar under det nya, både strukturer, gator med mera finns där eftersom nya Rom är till stor del byggt ovanpå precis så som London. Om detta är öppet för turister kan jag dock inte svara på.
Resten av vad du borde se hittar du lätt genom att söka lite på Google, det är inte speciellt svårt att hitta. Testa även Google Earth.
/ Magnus
Resten av vad du borde se hittar du lätt genom att söka lite på Google, det är inte speciellt svårt att hitta. Testa även Google Earth.
/ Magnus
Jomans
Aktiv medlem
Efter du klarat av alla dessa fantastiska byggnader och vyer i centrum - ta dig över floden i väster och upptäck stadsdelen Trastevere. Det brukar liknas vid "Lady & Lufsen"-kvarteren. Trånga gator med tvätt på linor mellan husen och så vidare.
Fick ett tips om Colluseum som jag inte provat: om man köper biljett till området bakom Colluseum kan man ta sig in bakvägen och slippa kilometerköerna...
På kvällarna är broarna väldigt vackert upplysta så det kan vara idé att släpa med sig objektivet.
Fick ett tips om Colluseum som jag inte provat: om man köper biljett till området bakom Colluseum kan man ta sig in bakvägen och slippa kilometerköerna...
På kvällarna är broarna väldigt vackert upplysta så det kan vara idé att släpa med sig objektivet.