Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleinar 3 fokuserar fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

David S.

Medlem
Jag tänkte kolla om det finns någon här på forumet som är duktig på Rolleiflex som skulle kunna hjälpa mig med ett problem som jag har stött på med min Rolleinar 3. Det jag har synd på bilden nedan. Vad jag kan förstå är den komplett och båda linserna är som synes märkta Rolleinar 3. Mitt problem är att bilderna helt enkelt inte blir skarpa. Jag har monterat linserna enligt instruktionsboken, den längre linsen på det övre objektivet med röda pricken uppåt och den andra linsen på det nedre objektivet.

Rolleinar 3.jpg

Här är en av de misslyckade bilderna. Jag inser att skärpedjupet blir väldigt litet med denna lins så jag har använt f/11 och tagit stöd mot bordet. Jag fokuserade på ögat men som synes är bilden inte skarp över huvud taget, möjligen är den lite skarpare på kattens ben men det är fortfarande inte skarpt. Jag vet att det inte är kamera-skak eftersom jag tog ett antal andra bilder med stativ och trådutlösare med samma usla resultat..

Rolleinar 3-3.jpg

Kameran är det inget fel på vad jag kan se. Här är ett utsnitt av en av bilderna jag tog utan Rolleinar vid samma tillfälle. Skarpt som katten som synes ;-)

Rolleinar 3-4.jpg

För att försöka lista ut vad som kan ha gått fel satte jag kameran på stativ med en fokusskena och expirementerade lite. Om jag sätter den långa linsen på övre objektivet (som det skall vara) och fokuserar och därefter sätter den smala linsen på samma objektiv måste jag flytta kameran ca 10 cm framåt för att få objektet i fokus igen. Jag inser att det finns en inbyggd parallax-justering i den långa linsen men 10 cm känns lite väl mycket? Resultatet stämmer ju också ganska väl överens med den misslyckade bilden på katten, fokus ser ut att hamna ca 10 cm framför objektet?

Rolleinar 3-2.jpg

Är det någon som är kunnig på dessa prylar som kan säga om mina linser verkligen hör ihop? Även om båda är märkta "Rolleinar 3" känns det inte som att de samarbetar särskilt bra..
Jag vet att tidiga Rolleinarer bestod av tre linser, kan det vara så att min är den tidiga modellen och att jag saknar en lins?
Har jag kanske missat något annat?

//David S.
 
Så skall det naturligtvis inte vara. Kanske har någon haft i sär sökar-Rolleinaren och satt ihop den fel eller bytt lins. Kolla om den bakre linsen på sökar-Rolleinaren är konkav, d.v.s. den delen av linsen som hamnar mot kameran.

Verkar kamerans objektiv komma bra överens på oändligt? Du kan göra en mattskiva av en bit plexiglas eller utskuren bit från ett cd-fodral, som du på ena sidan sätter matt tejp. Då kan du sätta den i filmläget och med öppen slutare kolla fokus för tagningsoptiken.

Rolleinar 3 finns bara i tvådelat set. Det var bara 1 och 2 som kom i tre delar.

Jag skulle rekommendera Rolleinar 1 eller 2 för kattbilder på det avståndet. :)
 
Så skall det naturligtvis inte vara. Kanske har någon haft i sär sökar-Rolleinaren och satt ihop den fel eller bytt lins. Kolla om den bakre linsen på sökar-Rolleinaren är konkav, d.v.s. den delen av linsen som hamnar mot kameran.

Verkar kamerans objektiv komma bra överens på oändligt? Du kan göra en mattskiva av en bit plexiglas eller utskuren bit från ett cd-fodral, som du på ena sidan sätter matt tejp. Då kan du sätta den i filmläget och med öppen slutare kolla fokus för tagningsoptiken.

Rolleinar 3 finns bara i tvådelat set. Det var bara 1 och 2 som kom i tre delar.

Jag skulle rekommendera Rolleinar 1 eller 2 för kattbilder på det avståndet. :)

Tack för ditt svar Patric. Det är säkert som du säger att någon har mixtrat med sökar-delen. Den delen av linserna som skall vara mot kameran är dock konkav men kanske har den skyldige blandat ihop linserna. Tittar man noggrant på ringen på baksidan som håller linserna på plats kan man se att någon har skruvat på den med ett verktyg som inte riktigt passade. Det kanske kan vara värt att plocka isär den själv och se om man kan byta plats på några linser, det kan ju inte bli så mycket värre i alla fall ;-)

Kameran fokuserar annars väldigt bra vad jag kan se även om jag inte har gjort några omfattande tester. "If it ain't broke don't fix it" som dom brukar säga..

//David S.
 
Ja, det är nog inte kameran det är fel på. 10 cm felfokus med Rolleinar är nog ett lika stort fel som kameran fokuserar på 4 m istället för oändligt. Det hade du nog märkt. :)
 
Ja, det är nog inte kameran det är fel på. 10 cm felfokus med Rolleinar är nog ett lika stort fel som kameran fokuserar på 4 m istället för oändligt. Det hade du nog märkt. :)

Vi kan nog utesluta kameran i det här fallet. Jag har testat med två olika kameror och det blir samma resultat. Man kan till och med se felet genom att titta genom linserna utan kamera. Jag får väl lägga den i lådan med andra usla e-Bay "fynd" och försöka leta upp en som fungerar istället... Men då satsar jag nog på en 2:a i stället, det känns som det borde vara den mest användbara Rolleinaren.

//David S.
 
Jag har en Roilleinar 1 tredelad, precis nybliven Rolleiflexägare och har ingen riktig koll på hur linserna ska användas. Den tjocka med prickan har jag förstått ska sitta på fokus linsen men ska båda dom tunna sitta på nedre? Och spelar det någon roll i vilken ordning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.