Annons

Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

hanså

Avslutat medlemskap
Jag har gått och blivit ägare till en Rolleiflex 3,5 E. Inte i bästa skick men jag har fotat en rulle och den ser helt ok ut.

Men jag har en undran ang. mattskivan. Jag ser att mattskivan ligger med den matta sidan uppåt i sökaren, ska det verkligen vara så. Blir den dammig eller smutsig så kommer det på den matta sidan.
 
Det beror på vilken skiva det handlar om. Om det är originalskivan, så ska den matte sidan vara nedåt.

Originalskivan var ganska mörkt och somliga ersatte dem med andra. Dessa (framförallt Maxwell) har en "fresnel" sida och den ska vara uppe.

Har du en 3.5E med (lätt) utbytbara skivor? Dvs, kan du byta dem utan att använda en skruvmejsel?

Jag har en 3.5E också. Men min är den första modellen där man inte kunde lyfta av den överste delen utan att skruva loss den.
 
dlridings skrev:
Har du en 3.5E med (lätt) utbytbara skivor? Dvs, kan du byta dem utan att använda en skruvmejsel?

3,5E heter 3,5C i Europa, och ingen av dem har det löstagbara ljusschaktet. Det kom först på E2 och E3-modellerna.

På alla Rolleiflexmodellerna ska den matta sidan på mattskivan vara neråt. Kanske har någon installerat den upp-och-ned?

Om mattskivan är utbytt mot en med fresnellins, så ska fresnellinsen vara uppåt (matta sidan är fortfarande neråt). Eller om man har en Rolleigrid-fresnellins på den gamla mattskivan.
 
Jag har fått låna en Rolleiflex av min systers man, och jag funderar på att köpa den.
Uppe vid schaktet står det DBP och DBGM, och serienumret är 12593xx.
Optiken är ett Zeiss-Opton 75/3,5.
Den är i bra skick, även om mattskivan är ganska så mörk och smutsig.

Jag har tagit en rulle med den och negativen är väldigt skarpa och fina.
Dessutom är det ruskigt kul att fota med den, eftersom man verkligen måste tänka igenom komposition och exponeringstiden :)

Vet ngn vad jag ska ge för prisförslag?
 

Bilagor

  • rolleiflex.jpg
    rolleiflex.jpg
    19.6 KB · Visningar: 560
Lyckost! Jag skulle vilja äga en sådan och i det skicket.Men priset?-vänskapspris-kanske ettusenkronor.! man får vara uppmärksam på att det finns en överdriven uppfattning om vad gamla kamerapjäser är värda.Många betalar alldeles för mycket.
 
Carl, jag håller med Walter angående priset.

Mattskivan kan du rengöra, liksom att försiktigt borsta bort eventuellt damm från spegeln.

Mattskivan rengörs bäst med lite diskmedel och ljummet kranvatten.
 
Jag håller med Jens och Walter om priset. Det är möjligt du vill byta ut matteskivan och då tillkommer det några hundra lappar längre fram.

I vilket fall som helst ... gör det! Jämför med vilken kamera du får idag för 1.000 - 1.500 ... man får mycket kamera för pengarna. Resultaten ligger i topp.

Mina sista två, tre "Picture a Week" har varit med Rolleiflex:

http://www.dlridings.com/paw2005/13.html
http://www.dlridings.com/paw2005/15.html
http://www.dlridings.com/paw2005/14.html

Daniel
 
priser på rollei!

hej! ett tips är att gå in på LPfotos sida. dom har auktionerat många roll´ar under årens lopp, och är ett ställe där man lätt hittar en kamera som passar en...gamla auktionsresultat går att kolla på hemsidan. egentligen är det bara 2,8F & 3,5F-modellerna som behållit ett bra värde. allt från E och neråt har sjunkit...

1.500SEK är ett rimligt riktpris/utgångspunkt för din kamera. 1000SEK är bra och 2000SEK är för mycket.

sedan kan man ju fundera över roll´arnas attraktionskraft...det andra trevliga alternativ om man är ute efter "tvåögt" fotograferande; t ex japsarna...mamyias tvåögda är kul, bälgen gör att man kommer nära utan besvär. yashicas tvåögda är trevliga därför att slutarna är pålitliga (vilket inte alltid gäller gamla roll´ar...).

lycka till!

k aunver (SFF)
 
Tack för svaren! :)

Exakt vad heter modellen?

När man ska rengöra mattskivan, ska man ta ur den? Och i så fall hur?
Eller räcker det att sticka ner en fuktig putsduk?
 
csandlund skrev:
Tack för svaren! :)

Exakt vad heter modellen?

När man ska rengöra mattskivan, ska man ta ur den? Och i så fall hur?
Eller räcker det att sticka ner en fuktig putsduk?

Det är en 3,5 A, men kallas populärt för "MX" eftersom den har MX-synk. (Ska vara ställd på X för vanlig elektronblixt). Tillverkad mellan 1951-54.

Du kan försöka att försiktigt putsa mattskivan med en fuktig putsduk, men blir du inte nöjd så kan du ta ut den.

Du skruvar loss de fyra skruvarna som håller fast ljusschaktet. Sedan tar du upp schaktet. Mattskivan sitter fast mot en ram med hjälp av två fjäderbleck. Titta hur de sitter så du vet hur de ska tillbaka sedan.
 
Man gör det som Jens Patric beskriver ... men du ska veta ... den _är_ mörk. Det är inte troligt att du märker någon större skillnad efteråt, inte annat än att du får bort lite damm kanske.

Men låt inte det hejda dig. Du kan alltid hålla ögonen öppna för en "Rolleigrid". Det är en plastskiva (fresnel?) som man ligger ovanpå den du har. Den gör att du ser en väl upplyst bild över hela skivan. Har man tur så kostar det inte mycket heller. De finns på ebay då och då.

Daniel
 
Kan bara instämma i kören, köp den! -Jag älskar min rolleiflex, ännu mer när jag tänker på att den är ihopskruvad runt augusti 1945. Liten, lätt och fantastisk kvalité på bilderna. Enda rådet jag kan komma på är att som redan sagts, byta mattskivan. Orginalen från 40-50talet är inget vidare ljusstarka.
 
glöm inte rolleicorden!

Glöm inte bort flex´arnas lillebror - Rolleicorden - en "senare" modell med tessar är full användbar och billig! du kan hitta en för ca. 500SEK. den har fördelen att den är lättare. bilderna blir lika bra.

hälsar/

k aunver (SFF)
 
Jag tror inte att du hittar en Rolleicord med en Tessar, men det spelar ingen roll. I början av 50-talet fick den en Xenar (Schneiders "Tessar") och det är också en liten pärla.

Rolleicord IV eller V ... då har man en kamera med samma bildkvalité som Rolleiflex med en Tessar.

Jag har, och använder, flera :) Jag skaffade en Rolleiflex T förra veckan. Jag ville ha en Tessar. Alla är fina kameror.

Daniel
 
J. Patric skrev:
3,5E heter 3,5C i Europa, och ingen av dem har det löstagbara ljusschaktet. Det kom först på E2 och E3-modellerna.

På alla Rolleiflexmodellerna ska den matta sidan på mattskivan vara neråt. Kanske har någon installerat den upp-och-ned?

Om mattskivan är utbytt mot en med fresnellins, så ska fresnellinsen vara uppåt (matta sidan är fortfarande neråt). Eller om man har en Rolleigrid-fresnellins på den gamla mattskivan.

Min Rolleiflex är en 3,5 E3, jag har plockat ut mattskivan, tvättat den, och satt tillbaka den med den matta sidan ner. Efter tvätten ser jag hur mycket repor det är på mattskivan men vad kan man begära av en plastbit som varit med i 44 år.

Jag saknar också några skruvar bla de som håller rattarna som håller filmspolarna. Var kan man få tag i dessa miniskruvar billigt och bra?
 
Hans-Åke, ja speciellt sidan med fresnellinsen är mycket känslig för repor. Det är den tyvärr också på nya mattskivor, om man skulle byta.

Angående skruvarna, så kan man nog få tag i liknande som passar från en finmekaniker på något företag. Kanske t.o.m. gratis. Då bör man byta ut alla skruvarna, så att de inte har olika huvuden.

Ett annat alternativ är förstås att plocka från en reservdelskamera. Någon Rollei-reparatör har nog sådana.
 
J. Patric skrev:
---klipp---

Ett annat alternativ är förstås att plocka från en reservdelskamera. Någon Rollei-reparatör har nog sådana.

När Exponar (anrik kameraverkstad) såldes ut här i Karlstad hade de ett skåp fullt med "nya" oanvända reservdelar till gamla kameror, bla till Rolleiflex. Kikade lite i lådorna och det fanns ny klädsel, räkneverk, frontar mm mm. Gick för några få tusenlapper - antagligen till någon annan reperatör. Tyvärr har jag inte namnet, men det kan löna sig att ringa runt.

/Erik
 
Hej,

Finns det någonstans där man kan läsa lite om rolleiflex och rolleicord? Kikar lite på auktioner och känner att man borde veta mer, särskilt när inte försäljaren gör det.

Verkade lite tunt med informativa trådar på forumet så jag ställer frågan helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.