Jag kan inte precis Rollei på mina fem fingrar. Men jag tycker att det ser ut som en femtiotalsmodell. Den har Syncro Compur slutare och Tessar. (Ännu äldre har Compur Rapid) Rolleflex Automat kalldes en modell från den tiden. Patrik kan säkert rätta mig om jag har fel.
Den senare Rolleiflex T,(60-tal?) har jag själv haft tillgång till. T-modellen har löstagbar mattskiva som underlättar rengörning.
Jag plåtade svartvitt med den i mitten av 80-talet. Tro det eller ej men jag gjorde skolkataloger med hjälp av den!
Det var alltså firmans kamera, inte min egen. Parallellt var jag utrustad med en Mamiya 645 till färgfoto.
Rolleiflex är en underbar kamera. Det är en njutning att trycka på avtrycket och höra slutaren surra. Den är just så diskret som en kamera bör vara, samtidigt så får den fotografen att känna att foto är något seriöst. Varje exponering tas med omsorg, du jobbar långsamt,mäter ljuset manuellt, fokuserar med lupp och trycker av med full kontroll av motivet. Sökaren sviker inte som på en enögd spegelreflex när den som bäst behövs - i exponeringsögonblicket.