Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

lilleman

Ny medlem
Har nyligen fått ärva en Rolleiflex 6 x 6 kamera. Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra med den. Den är i utmärkt skick och har alltid blivit inlämnad för rengöring. Jag är lite sugen på att prova o fota med den men jag vet ingenting om en sån här gammal kamera!! Hur dyrt är det med film och framkallning till en sådan här kamera jämfört med 135-kameror? Vad kan jag få för den om jag säljer den?

Har den blivit regelbundet servad och rengjord så borde det ekonomiska värdet vara ca 1000-1500 kr högre än för en med t.ex kärvande slutare på längre tider. En som säkert vet värdet på din kamera här på fotosidan är J. Patric Dahlén. Det han inte vet om Rolleiflex är inte värt att veta.

För att kunna göra en enklare bedömning av värdet m.m. så måste jag först veta vilken modell det handlar om. Kan du ta en bild på den?

Är den tvåögd? Vad har den för serienummer?

Rolleiflexerna finns i många modeller från 1928 till idag, så det är inte så lätt att säga något på rak arm. :)

För 6x6 använder man 120-film. Du får tolv bilder på en rulle, och det kostar ungefär det dubbla att lämna in för framkallning. Som standard får man tyvärr bara kopior i 10x10cm, och det är ju som större förstoringar som mellanformat kommer till sin rätt.

Framkallar man själv så är mellanformat riktigt roligt för en amatör. Man känner sig som halvproffs ganska snabbt, pga de knivskarpa extremt finkorniga bilderna man kan göra. :)

Jag vet inte så mycket om den. Min morfar köpten den av en kompis på 50-talet.Vet att det är Zeiss Tessar optik iaf =) Tyvärr har jag aldrig framkallat själv.. funderade på att börja men då släpptes nikon D70 så de blev en sån istället. =)

Bilagor

• rolleiflex.jpg
    rolleiflex.jpg
    22.4 KB · Visningar: 568
Jag kan inte precis Rollei på mina fem fingrar. Men jag tycker att det ser ut som en femtiotalsmodell. Den har Syncro Compur slutare och Tessar. (Ännu äldre har Compur Rapid) Rolleflex Automat kalldes en modell från den tiden. Patrik kan säkert rätta mig om jag har fel.
Den senare Rolleiflex T,(60-tal?) har jag själv haft tillgång till. T-modellen har löstagbar mattskiva som underlättar rengörning.
Jag plåtade svartvitt med den i mitten av 80-talet. Tro det eller ej men jag gjorde skolkataloger med hjälp av den!
Det var alltså firmans kamera, inte min egen. Parallellt var jag utrustad med en Mamiya 645 till färgfoto.
Rolleiflex är en underbar kamera. Det är en njutning att trycka på avtrycket och höra slutaren surra. Den är just så diskret som en kamera bör vara, samtidigt så får den fotografen att känna att foto är något seriöst. Varje exponering tas med omsorg, du jobbar långsamt,mäter ljuset manuellt, fokuserar med lupp och trycker av med full kontroll av motivet. Sökaren sviker inte som på en enögd spegelreflex när den som bäst behövs - i exponeringsögonblicket.

En sak till bara: Rolleflex är en kamera främst för svartvitt-entusiaster.

Jag har inte haft någon förstoringsapparat för 6x6 förrän på senare år. Därför har det inte blivit av att byggt upp någon mellanformatsutrustning.

Men nu skänker folk bort sina förstoringsapparater så vill du bara ha en så är det verkligen läge för mellanformat!

David, det är en 3,5 A, som populärt kallas "MX" eftersom den har MX-blixtsynk (ställbar för blixtlampor och elektronblixt). Modellen tillverkades mellan 1951-54.

Du kan nog få 1700-2500 kr för den vid försäljning.

Du kan förstås få bättre bildkvalitet med Rolleiflexen än med D70:n, men det kräver ju mer hantverk och mindre datorsittande. ;-)

Tack för alla svar! Är fortfarande inte helt säker på vad jag ska göra med den. Men nu har jag blivit lite sugen på att prova den. Vi får väl se om det kanske dycker upp några bilder under sommaren från gammal 50-tals rolleiflex. Tack än en gång!

Min far hade en liknande och själv gjorde många rullar med den. Ja, den gjorde säkert bättre bilder än en EOS 350D :) Jag har den inte, tyvärr.
Men jag ärvde en Leica IIIc (Krigs Leica). Den är i bra skick och själv vet jag vad jag skall göra med den:
Jag skall spara den som minne, därför det var en av de kameror jag lärde mig fotografera (…har jag lärt mig…?)
Är det ett dåligt tips? :)

/Fred

Öppnar upp denna g:a tråd igen. Har en Rolleiflex Automat 3,5A MX. Ibland kan jag få tiden 1/500sekund ibland inte. Vad beror det på? Är det något som kärvar eller är det någon inställning?

Har för mig att den tiden ska ställas in antingen före eller efter du drar fram filmen på just en del gamla Rolleiflexer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto