ANNONS
Annons

Rolleiflex 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

John Rönnbäck

Avslutat medlemskap
Har just sett en trevlig bild tagen med en Rolleiflex 6x6 cm med Zeiss-Tessar 75 mm.

Vad mostvarar den kameran och brännvidden mot för brännvidd på en digitalkamera med DX-format?

Tack för svaret Olle.

Om jag har fattat det rätt så är "cropfaktorn" 1,5 mellan DX och 135-format. Så ett 30 mm objektiv på ett DX-hus motsvarar 20 mm på ett 135-hus. Du säger att detta motsvarar 75 mm på format 6x6. Har jag uppfattat det rätt?

I sådana fall är "cropfaktorn" 2,5 om man jämför format 6x6 med DX och 3,75 om man jämför 6x6 med 135-formatet. Låter inte helt logiskt för mig. Tänker jag galet?

John Rönnbäck skrev:
Tack för svaret Olle.

Om jag har fattat det rätt så är "cropfaktorn" 1,5 mellan DX och 135-format. Så ett 30 mm objektiv på ett DX-hus motsvarar 20 mm på ett 135-hus. Du säger att detta motsvarar 75 mm på format 6x6. Har jag uppfattat det rätt?

I sådana fall är "cropfaktorn" 2,5 om man jämför format 6x6 med DX och 3,75 om man jämför 6x6 med 135-formatet. Låter inte helt logiskt för mig. Tänker jag galet?

Ja cropfaktorn är 1.5 dvs ger att ett 30mm på dx motsvarar ca 45mm på 135-hus. Du räknar alltså på fel håll.

M

Normalen är diagonalen på negativet.
Som för mellanformat (6x6 = 56,5mm) är 79,9mm.
(småbild 43,6mm)
Man borde väl räkna på samma sätt med digitalt?

Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar