Annons

ritplatta Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon

Medlem
Funderar på att skaffa mig en wacomplatta.
Står mellan Graphire 3 studio(A5) eller ett Intuos2 (A6).
som ni ser är dilemmat, Större med äldre teknik eller Mindre med nyare teknik.
Någon som har erfarenhet av båda plattorna eller kan ge mig en anledning av att köpa det ena
hellre än det andra. Priset är det samma på båda.
/Simpa
 
Det beror helt och hållet på vad du vill göra med ritplattan. Om du ritar, tecknar eller jobbar med illustrationsprogram kommer du att gilla en större platta att röra dig på. Ska du använda plattan som en "bättre mus", typ markering, retush etc, klarar du dig med A6. Ska du bara använda plattan till ovanstående områden vet jag inte ens om du har så stor glädje av att betala extra för Intous. Det som skiljer är att den är tryckkänsligare och vinklingsbar ( a la Kaligrafi).
Min uppfattning är att de flesta klarar sig med enklare plattor. Om man nu inte har konstnärliga ambitioner.
 
Mellanting?

Jag arbetar mest i PS och kommer använda det till att lägga markeringar e.t.c.
Tycker du då att jag ska köpa Graphire som är A5 än Intous som är A6??? Om jag inhandlar A5'an så blir det ju något mellanting. Men den där extra tryckkänsligheten låter ändå som den kan vara relevant, när man exempelvis ska lägga olika ludd o liknande (?) eller är det så liten skillnad att jag inte skulle märka något om jag satt vid båda?
 
Det är alltid svårt att ge råd till folk man inte känner. Vissa är kinkiga och betalar alltid hur mycket som helst för det bästa. Andra är nöjd med vad som helst bara det fungerar.
Graphire 3 är enklare än Intous 2, men fungerar ändå bra till enlare uppgifter. Trots allt har ju Graphire 512 nivåer av tryckkänslighet. Jämför det med en mus som har en nivå; på.
Själv har jag haft både Graphire och Intous i A6, främst till att jobba med bildredigering i PS. Intous har mer "kvalitetkänsla" men annars har jag inte upplevt någon avgörande skillnad. En avgörande skillnad om du tecknar är att Intous är vinklingsbar vilket inte Graphire är (i allafall inte min något äldre version). Detta går att i viss mån ersätta genom att ställa in pennan så att hårdare tryck ger bredare spår, men det blir inte lika intuitivt.
 
tack så mycket för svaren!
Du har gjort det enklare för mig i mitt val, trots att jag inte är helt bestämd ännu! ;)
Men det lutar mot graphiren!
 
Wacom eller andra märken?

Tar upp den här tråden på nytt då jag har precis samma fundering som Simon. Är det viktigare att ha en större yta än bra tryckkänslighet vid arbete i PS? Hur står sig andra märken ex. Trust jämfört med Wacom?

/Jocke
 
Sök på Trust här i forumet så ser du själv (och så har jag varken sagt det ena eller andra som någon kan bli sur på ;)).

Jag har en Intous A4, alltså modellen innan Intous2. Jag gillar att den är stor, behöver lite svängrum. Använder den kanske inte så mycket för foton just, men desto mer för annan grafik. Eftersom man kan definiera egna ritytor så är det enkelt att minska ner ytan när jag behöver använda plattan som mus (för att slippa vifta med armen över hela skrivbordet).
 
Själv kör jag med Wacom Volito vilket jag antar är deras minsta och billigaste modell.

Eftersom jag mest använder den till att lägga snabbmasker osv funkar den perfekt.

Märker mycket sällan att plattan är för liten.

Även den tillhörande musen är smidig att jobba med då jag tycker det jämna underlaget som ritplattan utgör ger perfekt friktion.

Jag har blivit så van med den musen att min trådlösa Logitech Mx700 ligger och samlar damm även när jag surfar på nätet.

mvh
 
Lasse H skrev:
Även den tillhörande musen är smidig att jobba med då jag tycker det jämna underlaget som ritplattan utgör ger perfekt friktion.
va??
jag sitter här och testar en massa ritbrädor och då bla. Volito.
men inte 17 har jag hittat någon tillhörande mus!
var i paketet finns den? finns det olika Volito-paket? jag har bara kunnat se att det finns ett.
*förvirrad*
 
Estethia skrev:
va??
jag sitter här och testar en massa ritbrädor och då bla. Volito.
men inte 17 har jag hittat någon tillhörande mus!
var i paketet finns den? finns det olika Volito-paket? jag har bara kunnat se att det finns ett.
*förvirrad*


Jag har en volito som det följde med mus med i paketet. Men jag måste erkänna att jag sällan använder musen ändå. Och det går inte att ha den liggande på ritbordet då man inte använder den för då "stör" den din vanliga mus som börjar "hoppa runt".

Köpte mitt paket hos en datahandlare i Hudiksvall, men har sett att bla Dustin har samma platta.
Trodde alltid att musen följde med jag :)

/Catherine
 
Jag har själv en gammal GraphireII och till den följde det med en mus.
eftersom den fungerar på precis samma sätt som en vanlig mus så har jag skippat den andra musen.
Tycker det är helt onödigt att ha två och det är smidigast att köra med en helhet än två separata... tycker jag iaf.
Jag slipper flytta min hand eller ritbräda när jag skiftar.

Men i paketet till Volito'n så hittar jag inte minsta tillstymmelse till mus och inte kan jag heller se att det ska finnas med när jag läser på Wacoms hemsida.
Kanske är det något nytt?
Hursomhelst så saknar jag det eftersom det brukar gå så bra i vanliga fall.
 
Estethia skrev:
Men i paketet till Volito'n så hittar jag inte minsta tillstymmelse till mus och inte kan jag heller se att det ska finnas med när jag läser på Wacoms hemsida.
Kanske är det något nytt?
Hursomhelst så saknar jag det eftersom det brukar gå så bra i vanliga fall.
[/QUOTE

Hehe, jodå det finns en mus i paketet.

Den kan faktiskt vara svår att hitta i det idiotiska paketet.

Köpte min för över ett år sedan så det är inget nytt.

Läste dessutom en (urusel) rescension om ritplattan i en (urusel) datatidning
alldeles nyligen och den snubben hade nästan inte heller hittat musen i paketet.

Hoppas du inte har slängt plastförpackningen, Christel.

mvh
 
Senast ändrad:
Däremot har min tillhörande penna gått sönder så om någon skulle sitta med en i övrigt trasig ritplatta men hel penna så är jag intresserad av den.

Tror jag har två års(?) garanti.
Men jag och kvitton funkar inte ihop.
 
Senast ändrad:
pennor finns att köpa som tillbehör.


men ang. mus så är det så att, om den inte är genomskinlig och inte går att ta i så finns det verkligen ingen mus i paketet.
det finns inte någon plats i det genomskinliga formgjutna innandömmet för musen och det är heller inte beskrivet på paketet att det ska finnas något annat än penna och bräda i det.
ingenting på wacoms hemsida säger att det ska finnas någon mus och i den medföljande mjukvaran finns det inga som helst inställningar för något annat än en penna.

summa summarum. det finns ingen som helst mus i Volitopaketet.
ett stort minus, tycker jag.
och följdaktligen så kommer en annan, mycket trevligare, tidning även den att ge ett rätt dåligt omdöme.
för man kan ju bara bedömma en produkt efter dennes nuvarande utförande.
inte på hur den var för två år sen...
 
Estethia skrev:
pennor finns att köpa som tillbehör.


men ang. mus så är det så att, om den inte är genomskinlig och inte går att ta i så finns det verkligen ingen mus i paketet.
det finns inte någon plats i det genomskinliga formgjutna innandömmet för musen och det är heller inte beskrivet på paketet att det ska finnas något annat än penna och bräda i det.
ingenting på wacoms hemsida säger att det ska finnas någon mus och i den medföljande mjukvaran finns det inga som helst inställningar för något annat än en penna.

summa summarum. det finns ingen som helst mus i Volitopaketet.
ett stort minus, tycker jag.
och följdaktligen så kommer en annan, mycket trevligare, tidning även den att ge ett rätt dåligt omdöme.
för man kan ju bara bedömma en produkt efter dennes nuvarande utförande.
inte på hur den var för två år sen...


Min Volito är iofs ett år gammal nu, så det kan ju vara därför jag fick min mus med i paketet då. Volito har tydligen plockat bort den ur sina paket numera.

/Catherine
 
När man installerar mjukvaran till Voliton dyker det upp en ikon i kontollpanelen på XP där man kan göra inställningar för ritplattans egenskaper.
"Tablet Properties" står det under ikonen.

Där kan man ställa in "mushastighet" och klickfunktioner för både mus och penna.

Hur ser det ut där på den "nya" Voliton.

Och hur mycket kostar Voliton nu?
Den borde ju rimligen vara billigare nu utan mus.
Jag tror jag betalade någonstans mellan 6-800 för min.

Och visst går det att beställa en ny penna från Tyskland för ca 300 kronor, får nog lov att göra det.
 
I tablet properties kan man, som sagt, inte göra några inställningar för nånting annat än just en penna.
Det finns bara en flik och där står det penna.
På min GraphireII finns det även en flik för musen.

Har inga som helst aningar än om vad Voliton kostar, har inte kommit så långt än.
Men vad jag förstår så är det "billighetsversionen" så den är säkerligen inte särskilt dyr.
Särskilt som den nu tydligen inte heller har mus.
(-vad blev det? -det blev en pojke!)
 
Estethia skrev:
jag sitter här och testar en massa ritbrädor och [...]
Intressant. Är det för en artikel?
Har isåfall en fråga om hur väl tryckkänsligheten fungerar för de olika fabrikaten när pennan lutar.
Min erfarenhet är att när man håller pennan med "normal" vinkel (60-45 grader mot underlaget) så kan vissa pennor kärva i någon mening när det gäller tryckkänsligheten. (Jag talar inte om lutningssensorn, som finns i en del ritbord).
När man rör pennan i riktning från, resp. mot pennans lutningsriktning registrerar pennan olika stort "tryck", trots att man trycker lika hårt. Detta kanske är ofrånkomligt i viss mån, men är det lika tydligt hos alla fabrikat?

Det borde bl a ha med friktionen mellan pennans spets och ritytan att göra.

Ni som använder ritbord mycket; brukar ni hålla pennan ungefär 90 grader (rakt upp) för att undvika denna effekt? Eller gör ni kanske tvärtom, att ni istället på något vis utnyttjar effekten?
 
Ja, då kan jag ju tänka mig att det blir negativ kritik från dig för utan mus är det inte mycket att hurra för eller rättare sagt helt värdelöst faktiskt.

Nästan i alla fall.
 
müsli skrev:
Min erfarenhet är att när man håller pennan med "normal" vinkel (60-45 grader mot underlaget) så kan vissa pennor kärva i någon mening när det gäller tryckkänsligheten.
Hur gammal är din bräda?
Jag har inte kommit så långt än, men Voliton, som alltså är Wacoms budgetvariant, har en mycket bra lutningsgrad. Hittar inga siffror men jag kan luta pennan mer än vad min hand får plats under utan att ha problem med det du nämner.
Jag upplever (för jag har inga siffror där heller) att min GraphireII, som har några år på nacken, har en sämre lutningsgrad, men ändå inte så pass att man måste hålla pennan i nästan 90 graders vinkel.
Jag upplever det aldrig som något problem.

På min äldsta bräda (en av Wacoms bästa från 1997) så var det en rätt dålig vinkel. Jag märkte det vid några tillfällen.
Men det tycker jag även det är så pass sällsynt att jag inte vill kalla det ett problem.
Har man däremot behov av en mycket stor lutning så är det en av de senare Wacom man ska välja.
Som sagt så kan jag nära på lägga Volitos penna ner utan att ha probs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.