Annons

"Rimlig lins" för en amatör "hundfotograf".

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Hej alla,
Helt ny medlem och ännu inte en D80 ägare. ;)

Har efter många år bestämt mig för att åter igen ta upp mitt gamla fotointresse, men denna gången då plocka upp en digital systemkamera istället för en "klassisk variant".
Det var som sagt minst sagt några år sedan jag fotograferade med en vettig kamera. Vart lite olika digital pocketvarianter och detta börjar bli lite tråkigt minst sagt men det är också vad tid och ekonomin har tillåtigt.
Men nu tillåter ekonomin en D80 (Har jag bestämt mig för efter mycket läsning) och den stora frågan är vilken lins som skall till.

Jag ÄR en amatör och "hundfotografi" samt även hästmotiv lär det bli en hel del då det faller under familjearbetet + intresset.

Så jag skulle behöva ett bra, snabbt med bra ljusfång objektiv då blixt inte går så bra ihop med hundar. Givetvis en hel del fartbilder lär det bli då flickvännen har b la Saluki (Arabisk vinthund).

Ngn form av af 2.8 vore passa bra för detta eller?
VR vore trevligt, men tror inte det gör en direkt nytta för att få skarpa bilder på ett rörligt objekt. Eller?

Ett Nikon Objektiv AF 17-55/2,8DX G IF ED AF-S är ju själklart val. Men runt 15 000kr är mycket utanför min prisgrupp.
Hade tänkt mig runt max 6000,00kr och det är verkligen max.

Ett Nikon Objektiv AF 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED AF-S (Ok...Nästan 7000,00 ;) )vore kul att ha som "nybörjare" då jag säkerligen kommer vilja ta på allt möjligt nu så här ibörjan när jag inte haft en systemkamera på många många många år. Men misstänker den inte kommer "palla trycket" på "actionfoton" av en rusande hund eller häst (Svarta araber), men... SKULLE det kunna duga under bra ljusförhållanden?

Den finns ju även en uppsjö av olika Sigma som har helt ok prislappar. Har ni några bra förslag och tips på en lins? All info/input motages mycket tacksamt.

(Även ett skyddsfilter på det kom jag på nu.)

Mvh "Nybörjaren v2.0". ;)
 
Jag har ett Sigma APO 50-150 2.8 EX HSM.
Kostar 5800-6000:-
Mycket skarpt och gediget.
Autofokus motorn i Objektivet är snabb och förhållandevis tyst.
Jag har inga problem med frontfokus som vissa ex har haft!
 
Hej!
Fotograferar själv en del hund.
Jag skaffade ett begagnat nikkor 80-200/2,8
till min D70.
Helt suveränt objektiv. Passar perfekt till både porträtt och action bilder.
Jag har den slöaste af varianten, Hittar du ett med D beteckning så är det lite sbabbare än min skjutzoom. Men den är bra ändå! Nu använder jag den till min D200 och är ännu mera nöjd med objektivet,
//frasse
 
Trodde 2.8 var lösningen på inomhusbilder på hundar. Även om hunden står still sä räcker inte skärpdjupet till, du vill ju ha hunden stå lite diagonalt mot dig. Har ett 70-210/2.8 som jag nog säljer vidare eftersom jag har ett 70-210/4.0 som bara väger hälften (700gr) och jag behöver skärpdjupet i alla fall.

Sedan är det ju en annan sak att frilägga ett objekt med 2.8 - då finns inget bättre.

Har varit på semester och begränsade objektiven jag släpade med till ett vidvikel (11-18) ett normal (28-75) och ett tele (70-210).

Gissa vilket objektiv som användes mest?

http://www.shih-tzu.nu/utstallning/2007midvinter/070224.html

om du vill kolla bilder till 98% tagna med 70-210/2.8
 
# Tackar för Sigma tipset, skall kolla närmare efter det. Helt inom min "pricerange".


# Har letat runt lite bland de stora aktörerna efter ett Nikkor 80-200/2,8 för att se ett nypris. Men kan inte hitta en Svensk återförsäljare? Vart är bra ställen för att hitta dessa och vart (förutom Blocket) finns det bra begagnat marknader? Finns det en speciell webbsida för detta?

# Hur är ditt 70-210/2.8 mot ditt 4.0 utomhus i bra solljus? Inte under utställningsförhållanden när de står still eller går i ringen, utan när de springer?


Tack så mycket för feedbacken jag fått än så länge, känns mycket bättre nu att jag har en chans att inte köpa HELA grisen i säcken. ;)
 
tradera.se brukar det ju finnas en del. Även här på fotosidan.
Vet att det finns 2 80-200/2,8D på tradera just nu. Det ena tror jag lå på ett utrop för 5500:-
Mycket bra objektiv.

//Frasse
 
Får jag sno tråden lite? ;)

Jag ska köpa en D50 och satsa pengarna på objektiv. Kameran ska främst fota snabba hundar. Med snabb menar jag 700 meter på 40 sekunder. Men även "vanliga" bilder. Här är en länk på en kompis bilder som är liten inspiration så ni vet ungefär vad jag tänkt mig: http://vilde.barlind.se/070315/album/index.html

Kan ni tipsa mig om några som kostar under 6000? Finns det några? :) Tack på förhand!
 
Springande hundar kräver enligt mig autofokusprestanda. Speciellt om hundarna springer rakt mot kameran. Jag tycker att autofokusen är för dålig i Nikon D40, D50, D70 och D100 för ändamålet. Mitt tips är att satsa på en D80 eller bättre kombinerat med ett AF-S-objektiv. Med för dålig autofokusprestanda missar man allt för många bilder och det är bara frustrerande. Wow-bilderna (eller ska jag säga Vov-bilderna) uteblir.
 
Jag skulle rekommendera två fasta optik, typ en ljusstark 28mm för härliga kärleksfulla vidvinkel-närbilder och en ljusstark tele på typ 100 när man vill sudda ut bakgrunden och få superkort skärpedjup...
 
Juste att du ställde denna fråga Sarah. Är det som jag är ute efter med. ;)

Danlo skrev:
Jag skulle rekommendera två fasta optik, typ en ljusstark 28mm för härliga kärleksfulla vidvinkel-närbilder och en ljusstark tele på typ 100 när man vill sudda ut bakgrunden och få superkort skärpedjup...

Hur nära kan man ta ett kort med ett 100 Daniel?
Alltså blir det "ok" om hunden är mellan 5 - 10 meter bort? De där behårande fyrbentingarna blixtrar bara till ibland när de rushar och från att vara +50 meter bort kan de helt plötsligt stå och slicka på linsen. ;)
 
?

Slutartiderna sitter i kamerahuset,det är väl det(tiden) som är avgörande ,oavsett vilket dyrt objektiv du hängt på.Är objektivet väldigt ljusstarkt exvis f,2,8 så kanske du tjänar ett par steg ytterligare på slutartiden.Men att slänga ut en massa pengar på ett rekommenderat objektiv och tro att allt löser sej med bilderna är synnerligen osäkert.
 
Re: ?

walter-g skrev:
Slutartiderna sitter i kamerahuset,det är väl det(tiden) som är avgörande ,oavsett vilket dyrt objektiv du hängt på.Är objektivet väldigt ljusstarkt exvis f,2,8 så kanske du tjänar ett par steg ytterligare på slutartiden.Men att slänga ut en massa pengar på ett rekommenderat objektiv och tro att allt löser sej med bilderna är synnerligen osäkert.

Nja... ett bra objektiv ger som sagt möjligheten att gå ner kanske det där sista avgörande steget vad gäller slutartid och dessutom får du med en bättre glugg oftast ett snabbare fokus vilket är A och O om något kommer rusande mot dig eller förbi dig. Ett zoom låter vettigt men 80-200 är kanske lite i längsta laget kan jag tycka. Det beror naturligvis på var man sitter. Har man tillgång till banan eller nära därpå är kanske just 50-150 vettigt. Men sitter man på läktare kan ju 80-200 vara bättre. Det senare kan man fortfarande hitta på http://shop.multimedia.de/de/produkte/objektive_nikon.html?show_page=2 vilket är en sida jag med flera kan rekomendera.
 
JohanLM skrev:
# Har letat runt lite bland de stora aktörerna efter ett Nikkor 80-200/2,8 för att se ett nypris. Men kan inte hitta en Svensk återförsäljare?

Zebramedia säljer gluggen ny för runt 10 papp om jag minns rätt, annars så kan du köpa den i USA på tex B&H Photo och Adorama, köper du en "USA märkt" så har du världsgaranti, dvs den gäller även här hemma, och slutpriset blir troligen några hundralappar lägre än hos Zebramedia.

rolle.
 
JohanLM skrev:
Juste att du ställde denna fråga Sarah. Är det som jag är ute efter med. ;)



Hur nära kan man ta ett kort med ett 100 Daniel?
Alltså blir det "ok" om hunden är mellan 5 - 10 meter bort? De där behårande fyrbentingarna blixtrar bara till ibland när de rushar och från att vara +50 meter bort kan de helt plötsligt stå och slicka på linsen. ;)

Jag vet redan innan vad jag vill ha för typ av bilder.. jag kanske är lustig..

Förresten så har jag testat ett nytt EF24-70 L nu och det var väldigt skarpt redan på största bländare, jag blev imponerad, jag rekommenderar det objektivet, förutsatt att man har en FF-kamera då :)

Ok, kanske en zoom är bättre i detta fallet.. fast egentligen skulle jag nog vilja ha en ljusstark normal för att kunna fånga alla möjliga bilder, nära och långt ifrån..
 
80-200 2,8 mitt tips!

Hej!
Jag har själv två kapplöpningshundar (Greyhounds) och fotar mycket på banan. Har en D70s och ett 80-200 2,8D (den senare skjutzoomsvarianten).
Håller med om att AF inte är så tiptop snabb som man skulle önska, men det hänger lite på fotografen också...
Antar att din sambo ska köra Lure Coursing med sin Saluki? Gå in på min fotosida http://hem.passagen.se/speedphotos
där ligger lite exempel bilder (på salukies också), alla tagna med mitt 80-200.
Begagnade skjutzoomar brukar gå för ca 3500-4000kr. Tror inte du hittar något objektiv som tecknar skarpare i den prisklassen. Visst, det är tugnt och otympligt men det överlever det mesta :)
Visst är VR objektiven fina men du vill ju ha korta slutartider för mycket snabba hundar, därför är det ljusstyrka du ska satsa på och inte "bildstabilisering". Skakningsoskärpan blir du ju av med i alla fall med korta slutartider ;)
Skulle själv vilja uppdatera till AF-S varianten men det är lite mycket deg...
 
Tackar Björn,
Uppskattar verkligen infon. :)

Dragit ut på tiden lite med mitt kamera inköp, hade tänkt D80, men efter ha hållt i den och hållt i D200 så beslöt jag att vänta tills jag hade råd med den "tyngre". ;)

Vad exakt menas med en "skjutzoom"?

Kommer nog bli en del "Lure" på Salukin helt klar. Min mor har även en greyhound, dock med en muskelskada så det är inte något direkt tempo i den, dvs ... för en greyhound. ;)
Springer sk*ten av de flesta andra raser ändå. hehe

Skönt och få lite feedback från en som vet hur rasen funkar, vet jag lite bättre att man är på rätt spår.
 
Tja igen

Skjutzoom är den gamla varianten även kallad "enringsvarianten". Dvs du zoomar (drar framåt och bakåt) och fokuserar (vrider ringen).
Jag var i samma situation som du; Har sedan gammalt ett genuint fotointresse men gjort ett litet "break". Jag satsade på en D70s (D80 föregångare). Tycker det är ett mycket prisvärt alternativ som duger gott till mig i alla fall. Dessutom är D70s grymt prispressad just nu (dom som finns kvar). Gav 6500:- för min med 18-70 i början av året. Då kostade en D80 med 18-70 1095:- och jag var i alla fall inte beredd att ta den mellanskillnaden.
Om du tycker D80 huset är litet tror jag med säkerhet att D70 huset är något större..?
Visst, det skiljer ju en del till D80, bla pixlarna. Fast alla vet ju att det är en skarp glugg som gör jobbet...
Tänk efter noga innan du köper en D200. Den kostar ju lite deg och kommer du märka skillnaden.....
Vad du än gör, köp ingen D50 eller D40. Ingen AF motor i huset ==>> Inga begagnade AF gluggar att fynda!!!
 
Hej Johan

Jag är också mycket inne på hundfoto - både action och porträtt.

Det objeektiv jag använder överlägset mest är Nikon 80-200 AF-S. AF-S modellen är den senasta där S står för Silent Wave motorn som ger den snabbhet i fokuseringen somär nödvändig om man skall ha skapliga chanser att få den där verkligt häftiga bilden.

Den ger också mycket bra porträtt med mkt fin "bokeh" dvs hur den oskarpa bakrunden tecknas.

Detta objektiv kommer dock att spräcka din budget med några tusenlappar - men hundfoto är inte lätt och kräver bra grejer

Kolla http://www.tradera.com/Nikon_80_200mm_f_2_8D_ED_IF_AF_S-auktion-42930322
.

Paul Anderson
www.gundogs.nu
 
Senast ändrad:
AF-S

Paul,

Håller fullständigt med om at AF-S är kung för hundfoto (och andra snabba objekt....).
Men som sagt, det är ganska dyrt... Får leva med mitt skjutzoom ett tag till...
Jag ska prova ett 80-200 AF-S nu i veckan. Fast jag vet inte om jag vågar, för då vill jag nog ha det :)
 
Re: Tja igen

Kalle Kotte skrev:

Vad du än gör, köp ingen D50 eller D40. Ingen AF motor i huset ==>> Inga begagnade AF gluggar att fynda!!!

D50 har AF-motor i huset. Att D40 (och D40x) inte har det stämmer, så man måste ha AF-S-objektiv eller motsvarande (Sigma HSM, även Nikkor AF-I) för att få autofokus med de kamerorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.