Annons

"Rimlig lins" för en amatör "hundfotograf".

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Tommy
Sorry... D50 har ju visst AF motor i huset. Men är det inte så att den bara tar de nya DX objektiven?
Nu svävar vi ut lite i detta forum....

/B
 
Kalle Kotte skrev:
Hej Tommy
Sorry... D50 har ju visst AF motor i huset. Men är det inte så att den bara tar de nya DX objektiven?
Nu svävar vi ut lite i detta forum....

/B

D50 är kompitabel med lika många objektiv som D70 och D80. Den har samma AF-motor som den i D70 (CAM 900). Angående 80-200/2.8 vill jag urfärda en liten varning för tvårningsvarianten (den utan AF-S) då många, inklusive mig, har haft problem med bakfokus och skärpeproblem vid brännvidder över 150mm på avstånd mindre än 3 meter.

/Martin
 
Senast ändrad:
Jag tycker du har tänkt rätt med 17-55 som ett normalobjektiv, det är ett bra område.
Fast personligen hade jag valt ngt i stil med 12-24 till hästarna om de inte skall springa.

När det gäller hundarna ser jag bara två alternativ.
80-200 med AFS eller en fast 85/1,8 den är snabb ljusstark och billig.

Sedan var det begränsningen med 6000 kr.

Jag hade först provat med ett nikon 18-70, en begagnad snabb Nikon 85/1,8 och en bra Nikon-blixt. Det blir ungeför 6000kr
 
Det finns ett alternativ till och det är den fasta AF180/2.8D. Man kan få den för kanske 3-4 tusen begagnad. Dock krävs ju att man kan placera sig lämpligt med den. Jag använder själv denna för hundfotografering när vi är ute i det fria och har inte kännt mig alltför begränsad av den fasta brännvidden. Ska du fotografera på tävling eller andra evenemenang kan det ju vara mer knepigt förstås. En annan fördel med 180:an är att den är betydligt lättare och mindre än 80-200-zoomen.

Om du köper en sådan begagnad, kolla dock bländarlamellerna baktill. De sitter ingen bakre lins som skyddar dem så de kan vara känsliga för att smuts tränger in. Det är ju dock bara att kolla att de rör sig som de ska när du bländar ner.

85/1.8 har jag också, men upplever den som för kort för att fånga springande hundar. När de väl är lagom nära för att få ett bra utsnitt hinner de för snabbt flytta på sig så att utsnittet blir fel. Det är lättare att få till det bra med en lite längre brännvidd.

Joakim
 
Senast ändrad:
Martin Nilsson skrev:
D50 är kompitabel med lika många objektiv som D70 och D80. Den har samma AF-motor som den i D70 (CAM 900). Angående 80-200/2.8 vill jag urfärda en liten varning för tvårningsvarianten (den utan AF-S) då många, inklusive mig, har haft problem med bakfokus och skärpeproblem vid brännvidder över 150mm på avstånd mindre än 3 meter.

/Martin


Bakfokuseringsproblemet kan jag också bekräfta. Jag har precis det problemet som du beskriver. Men för mig hade det ingen betydelse för det är inte i det området jag använder objektivet. Jag gjorde "linjaltestet" och tyckte även att 80mm läget ned mot närsgränsen också bakfokuserade något...

/Björn
 
Jösses, har var det att gå igenom. :)

Björn Ohlsson (Kalle Kotte)
Skjutzoom är den ...
Vad du än gör, köp ingen D50 eller ...
Tack för infon. och det andra rådet. Hade faktiskt tittat på en D40/50 till min flickvän som också är sugen, men skall undvika de två då och gräva fram en D70 till bra pris.


Paul Anderson(gundogsdotnu)
Det objeektiv jag använder överlägset mest är Nikon 80-200 AF-S.
Tro mig. Den hittade jag i tidigt skede när jag läste runt. Den rek. i princip av varje existerande sport / djur / eller annat motiv som är i rörelse.
I dagsläget är det en tokspräckare av min budget så den får stå på nummer 1 på Jultomteönskelistan. ;)


Tommy Kent Södergren(tks) & Björn Ohlsson(Kalle Kotte) & Martin Nilsson (Martin Nilsson)
Tommy: D50 har AF-motor i huset. Att D40 (och D40x) inte har det stämmer, så ...

Björn : Sorry... D50 har ju visst AF motor i huset. Men är det inte så att ...

Martin : D50 är kompitabel med lika många objektiv som D70 och D80. Den har samma ..
Tackar för "utsvävningen", besvarade ju en del andra saker som jag började fundera på. Slutresultatet är iofs att D70 "vinner" för att få det bästa av "allt" för ett jäkligt bra pris.


Erik Schalin & Joakim Edsjö(edsjo)
Erik : Jag hade först provat med ett nikon 18-70, en begagnad snabb Nikon 85/1,8 och en bra Nikon-blixt. Det blir ungeför 6000kr

Joakim : Det finns ett alternativ till och det är den ...
Skall kolla lite mer på de fasta, har enbart fokuserat på zoomvarianterna. Kommer vilja "leka" loss en hel del och då kommer ju zoomgluggarna väl till pass. ;)
Men skall checka in de fasta / ljusstarka varianterna och börja bevaka blocket & Tradera och hoppas på ett eller flera bra klipp.

Joakim, vad menar du med "ett bra utsnitt"?


Tack så otroligt mycket för all feedback och tips.
Känns mer och mer som jag kommer snart kunna göra ett säkert inköp. Beräknar att kunna inhandla den nya leksaken om ca. 2 veckor. D200 blir det. Var inne på MediaMarkt (Göteborg/Västra Frölunda) som har i princip vartenda märke och variant uppställda. D200 känns absolut stabilast i "skalet" och tyngden och jag är riktigt förtjust i knapparnas utplacering.
Så om 2 - 3 veckor blir det av till Scandinavian Photo för att shoppa.

Det sista som jag klurar på nu är ett skyddande linsfilter + ett eller flera bra minneskort. Så har ni några bra svar på det så var inte blyga. ;)
 
Med bra utsnitt menar jag att hunden fyller lagom mycket av bilden. Det beror ju lite på vilken typ av bilder du tar, men en bild där hunden springer vill åtminstone jag att hunden fyller upp ungefär drygt halva bilden så att hunden framträrder bra, men att det fortfarande blir lite luft i fartriktningen så att säga. Med en 85:a måste du ha hunden väldigt nära för detta och då behöver inte hunden flytta sig särskilt lång sträcka för att bilden ska bli en helt annan. Med ett tele har du lite mer tid på dig att trycka av vid rätt tillfälle.
 
Martin Nilsson skrev:
Angående 80-200/2.8 vill jag urfärda en liten varning för tvårningsvarianten (den utan AF-S) då många, inklusive mig, har haft problem med bakfokus och skärpeproblem vid brännvidder över 150mm på avstånd mindre än 3 meter.

/Martin

Skräm inte upp folk i onödan nu:)

Problemet existerar endast på D70 och är även nämt i dess manual, dvs, det är inte objektivet det är fel på, utan det är D70 som inte är kompatibel med det.

Objektivet funkar på alla andra kamerahus, körde den själv på D2Hs utan några som helst problem, grymt bra och välbyggd är den, men attan så tung och klumpig.

/kent
 
Bokeh skrev:
Skräm inte upp folk i onödan nu:)

Problemet existerar endast på D70 och är även nämt i dess manual, dvs, det är inte objektivet det är fel på, utan det är D70 som inte är kompatibel med det.

Objektivet funkar på alla andra kamerahus, körde den själv på D2Hs utan några som helst problem, grymt bra och välbyggd är den, men attan så tung och klumpig.

/kent

Jo, den är tung och klumpig men med tanke på priset så går det nog inte att hitta ett skarpare objektiv för dom pengarna, sen att man får gamnacke det är ju en annan sak... ;)

Jag får uppfattningen i vissa av trådarna att det MÅSTE vara ett AF-S objektiv för att överhuvudtaget kunna fota "snabba" hundar? Klart att det blir lättare med ett AF-S objektiv!
Jag måste ändå säga att jag tycker att mitt 80-200 2,8D gör ett galant jobb. Visst, jag missar vissa skott men dom är inte många pga slö AF och då pratar vi Greyhoundracing. Men som amatör kan jag kosta på mig det!!
Kolla hundgalleriet på http://hem.passagen.se/speedphotos. ALLA hundbilder är tagna med mitt 80-200 2,8D skjutzoom.
Men någon gång blir det ett AF-S... men tills dess är skjutzoomet min bästa vän :).
 
Bokeh skrev:
Skräm inte upp folk i onödan nu:)

Problemet existerar endast på D70 och är även nämt i dess manual, dvs, det är inte objektivet det är fel på, utan det är D70 som inte är kompatibel med det.

/kent

Jag har upplevt problemet på såväl D50 som D1H, men det kan mycket väl vara så att mitt objektiv var ett måndagsex.
 
Kalle Kotte skrev:
Jag får uppfattningen i vissa av trådarna att det MÅSTE vara ett AF-S objektiv för att överhuvudtaget kunna fota "snabba" hundar?
Jag har också skjutzoomen och driver den med en F5. Använder den faktiskt allt mer sällan.
Enda gången jag har grämt mig över avsaknaden av AFS var en ekorre som sprang rakt emot mig. AF hängde helt enkelt inte med.

En hund springer fortare, alltså om man vill vara säker på skärpan bör man testa ett skjutzoomsobjektiv innan köp. Bor du i mina hemtrakter så kan du få testa mitt.

Kvalitén är superb och priset är lågt, 2,5-4 tusen.
Och visst kan man lätt klämma in det i en 6000-budget tillsammans med 18-70. Men jag skulle inte vilja vara utan en bra blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.