Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt billigt bläck!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja du, fungerar det där så är det ju rena drömmen - 6 dl istället för 60 ml och samma pris ungefär.

Micke.
 
Letar påfyllningsbläck till bra pris nu har hittat för 124kr/dl, dye ink ,går det å köra med pigmentbläck i en skrivare för dye om någon vet?

Vore kul å veta skillnaden på dye och pigment?
 
Letar påfyllningsbläck till bra pris nu har hittat för 124kr/dl, dye ink ,går det å köra med pigmentbläck i en skrivare för dye om någon vet?

Vore kul å veta skillnaden på dye och pigment?

Det brukar inte fungera att använda pigmentbläck i en skrivare avsett för dyebläck. Munstyckena är annorlunda utformade och risken för att ett munstycke sätts igen är mycket stor.

Dye brukar kallas infärgningsbläck på svenska och är flytande färg. Pigment är små färgkorn, alltså fasta färger. Pigmentbläck har mycket bättre hållbarhet i de flesta fall. För att man ska få bra hållbarhet med infärgningsbläck krävs speciella papper.

Stefan
www.profiler.nu
 
Min långa erfarenhet ( sedan 99) är att det inte bär sig att rackla med olika bläcksorter och system. Jaghar provat det mesta. Det dyker alltid upp något problem. Förr eller senare.
Nu kör jag orginalbläck och orginalpapper genomgående och själen njuter.
 
...Finns det någon här som har testat? ...

Jag har ett liknande system, och skulle inte drömma att gå tillbaka till bläckpatronsrallyt. Men man ska förstås hålla sig till kvalitetsvaror som är avsedda för den skrivare som man tänker använda.

/Per S
 
Vi har ett ink.system till våran canon pixma4200 nere i Brasilien. och det funkar bra på färgbilder, dock har jag inte fått till svartvita bilder.Jag använder det till att printa på dvd-skivor samt omslag till frugans bildspel.
 
...det finns de som gjort tester på hållbarheten på tredjepartsbläck...
www.profiler.nu

Stefan,

Det var bra att du pekade mot William Research bläcktest, eftersom det finns gott om riktigt dåligt lågprisbläck. I testet jämför WH Epsons bästa bläck med billighetsbläck av stormarknadskvalitet, och skillnaden är inget mindre än skräckinjagande. Jag har provat riktigt billigt bläck från en svensk nätbutik, och visst var beständigheten minst lika usel som hos de skräpbläck som WH testade. Men det var inte i fotoskrivaren, utan i en nästan utsliten, äldre HP-skrivare.

Själv har jag dock utmärkta erfarenheter av att använda kvalitetsbläck och ett slangmatningssystem. Här är ett svenskt test av ett sådant system med tillhörande bläck:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.92477

(Den svenska leverantören har sedan dess bytt affärsinriktning, och säljer inte längre bläcksystem).

Här är ett annat, seriöst system:
http://www.marrutt.com/index.php

/Per S
 
Hur vet man att man köper ett bra bläck är då frågan?

Man får googla efter omdömen, och om man har tur, så hittar man några. Det är inte riskfritt att gå från trygga men svindyra 18 ml-patroner till bläck i storpack, men i den andra vågskålen ligger en reduktion av bläckkostnaden med kanske 80 procent.

/Per S
 
Om man kör originalbläck så finns det ofta färgprofiler till de vanligaste papperstyperna och andra material. Kör du ett tredjepartsbläck så får du oftast labba med skrivarinställningarna själv och det är nästan omöjligt att få ett bra resultat om du inte har en bra rip. Och en bra rip kostar lika mycket som flera års bläckförbrukning så.....

...håll dig till originalet. Då slipper du högt blodtryck och din omgivning slipper höra en massa svordomar.
 
... Kör du ett tredjepartsbläck så får du oftast labba med skrivarinställningarna själv och ... en bra rip kostar lika mycket som flera års bläckförbrukning så..

En specialgjord profil behöver inte kosta mer än några hundringar. När jag köpte ett slangmatningssystem ingick för övrigt en valfri profilering.

/Per
 
Hej!
Det är jag som driver Inksystems.se.

som ni nu ser så har vi endast bläcksystem till ett fåtal skrivare på lager, dock kommer det mer eftersom.

Bläcksystemen jag säljer kommer ifrån en proffisonell leverantör av bläcksystem, skrivarbläck för storformatsskrivare samt maskiner för tryck med sublimeringsbläck mm.


Är det några speciella skrivare ni önskar system till?

Jag har använt dessa system på ett flertal skrivare, bla en skrivare som heter HP photosmart 3310 , den har i dagens läge gjort 9700 utskrifter och fungerar fortfarande utmärkt.

har ni några frågor så är ni välkomna att ställa dom här eller emaila mig på [email protected]

Vänliga hälsningar
Daniel på inksystems.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.