Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rigga camouflage

Produkter
(logga in för att koppla)
I helgen ska gömslet invigas. Har en skön stol att sitta på. Vad ska man ha med i gömslet förutom kameragrejerna? Termos, ficklampa, fågelbok, ...?
 
psykbryt skrev:
I helgen ska gömslet invigas. Har en skön stol att sitta på. Vad ska man ha med i gömslet förutom kameragrejerna? Termos, ficklampa, fågelbok, ...?

Efter några testrundor i mitt så skulle jag föreslå att du tar med dig så lite som möjligt. Skippa tex stor ryggsäck och sådana saker. Blir väldigt trångt att röra sig i det om man har för mycket prylar (tex. då man ska byta "fönster"). Sedan blir det svårt att flytta gömslet då man själv är i det om man har för mycket prylar med.

edit: stol är dock bra :)
 
Ang. tält och djur!

En liten rolig grej hände mig under en fältvecka när jag var anställd i försvarsmakten. Jag hade med mig 6 av mina värnpliktiga ut på ett skjutfält (torhamn) utanför karlskrona och vi skulle stanna i en vecka. Första natten hörde vi rådjur som 'skällde' på håll, och på morgonen efter tog en av mina värnpliktiga över skällandet. Det visade sig att ett rådjur hade gjort sig av med lite extra vikt utanför hans tältöppning (tältet var av enmansmodell, liggande) och han hade ju krälat ut i härligheten. Vi fick oss ett ordentligt skratt och kan ju konstatera att vår kamoflering var kanske lite för bra!
 
kommer hålla kurs

Hej.
Jag kommer hålla en fyradagarskurs på ämnet vilda djur, fotogömsle och utrustning för viltfoto.
Mera på min hemsida om det.

Själv använder jag allt mera gömslen av playwoodskivor. Kroppen tar stryk av att ligga obekvämt och kallt.

MVH
Magnus
 
Tjena.
Finns det några speciella regler eller liknande om man ska bygga ett fotogömsle på någon måsse ute i skogen? Jägartorn ser man ju lite överallt när man är ute.

/Fredrik.
 
Först och främst tänker jag mig att du bör kolla upp vem som är markägare och sedan kontakta honom/henne och fråga om lov.

// Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.