Annons

Rigga camouflage

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Camo-tält

psykbryt skrev:
Jag fick ett sånt i present för nån månad sen. Om du väntar tills i morgon kan jag ta lite bilder på det "in action". Har bara fällt upp det i vardagsrummet vilket blev lite trångt. Men det poppar verkligen upp på 2 sekunder. Fälla ihop tar nån minut.

Tack Jocke, beställningen gick på en gång ;-) De hade inget i lager men väntar ny leverans om någon vecka. Om du vill lägga upp bilder vore det kul, alltid intrressant att få kunskap. Misstänker att man behöver träna litet för att brotta ned det effektivt ;-)
 
Elrör

Elrör är billiga och går att böja till med en s.k. böjfjäder. Hur lätt som hellst att göra en liten (eller stor) kupol som man kan antingen lägga nätet över eller helt enkelt tejpa fast nätet i. Man skarvar med speciella skarvmuffar eller plastdosor som finns för några kronor i alla byggvaruhus och elaffärer. Det fina i kråksången är att denna ram inte väger mer än några hekto. Här kan ni se hur jag gjorde med elrör och camounät till min pontonbåt: Här klicka på "aktuellt" kostnaden blir väl 50-100 kr om man räknar med några rullar eltejp. (exklusive nätet förståss)
 
Cammonät

Har själv her konungens cammonät vilket är enormt tungt stt släpa med sig.. Har själv investerat i en lövcammodräkt som funkar alldeles ypperligt. Du kan röra dig fritt, smyga framåt o s v vilket inte går med ett nät/tält.. Naturligtvis måste man röra sig försiktigt men är man i rätt miljö är den helt suverän.. Sen kan ju denna disskussion dras till sin spets ang. vilket som är mest lämpligt och då finns väl bara alternativet gömsle, kvar?? Även neutral klädsel funkar utmärkt om man bara sitter still..
Mvh
Micke
 
Senast ändrad:
Fick mitt vaktält idag. Beställde det härifrån.
Vaktält på vildsvin.net

Men tyvärr så krånglade dragkedjan till myggnätet i dörren så jag får skicka tillbaka det på måndag. :(
Men det var inget snack ifrån affärens sida, dom skulle skicka ett nytt direkt när detta kom tillbaka och dom skulle även packa upp det nya och kontrollera det innan dom skickar det till mig...

/Jonas
 
Runt nyår så köpte jag detta fyrkantiga gömsle:
http://www.ultimateaddons.co.uk/gallery_images/923/1196435329.jpg

1,5m åt alla håll och massor av fönster, låga som höga. Tältet har en konstig färg på bilden men är faktiskt "normalgrönt" :)
55 pund inkl frakt. (Och 10 pund rabatt för ett trasigt blixtlås till ett av myggnäten)

Även jag har bara provat det i vardagsrummet! För säkerhets skull så filmade jag när jag fällde ut tältet första gången, så jag skulle kunna se hur det skulle "vikas" ihop senare. :)
 
Här är mitt gömsle, har tyvärr inte namnet just nu. Ska kolla upp det tills i morgon.

Det är uppfällbart på 2 sekunder. Packar ihop det på någon minut. Allt är packat i en "påse" med bärremmar. Går att bära som ryggsäck, dock stort och klumpigt. Man ser ut som en sköldpadda med gömslet på ryggen.

Det finns en påse tältpinnar att spänna tältet nertill. Jag har inte spänt upp det på bilderna. Det är inget innergolv. Man öpnnar luckor med blixtlås, går att öppna hur mkt man själv tycker känns bra.

Jag är ca 180 cm och står ganska precis rakt i tältet. Dock är det tänkt att man ska sitta ner för komfortens skull. Är man inte rädd för trängsel går det säkerligen bra att sitta 2 personer i det.


För att ge en uppfattning om storleken har jag ställt på en vanligt sko i strl 43.
 

Bilagor

  • dsc_4948.jpg
    dsc_4948.jpg
    44.9 KB · Visningar: 925
Blixtlås, går att dra ner ganska långt. Finns på alla sidor.
 

Bilagor

  • bild 4.jpg
    bild 4.jpg
    30.2 KB · Visningar: 995
Jag beställde som sagt ett sådant här Vaktält på vildsvin.net för en styv månad sedan. Av olika anledningar har det förblivit ouppackat till idag, när jag bestämde mig för att kolla hur det funkar och lära mig packa ihop det innan jag "drar i fält". Att få upp det var ingen konst, men att få ihop det igen...

Jag försökte hålla koll på hur det vecklade upp sig, men jag är hopplös på sådana här gordiska knutar så det hjälpte inte. Den där anvisningen som följde med kräver att man vet hur det går till för att man skall ha nytta av den, jag klarar det bara inte.

Är det någon som har tältet i fråga och kan tänka sig att förbarma sig över en eländig solstolsstolle med en förklaring på hur man gör?
 
aasaboe skrev:
Jag beställde som sagt ett sådant här Vaktält på vildsvin.net för en styv månad sedan. Av olika anledningar har det förblivit ouppackat till idag, när jag bestämde mig för att kolla hur det funkar och lära mig packa ihop det innan jag "drar i fält". Att få upp det var ingen konst, men att få ihop det igen...

Jag försökte hålla koll på hur det vecklade upp sig, men jag är hopplös på sådana här gordiska knutar så det hjälpte inte. Den där anvisningen som följde med kräver att man vet hur det går till för att man skall ha nytta av den, jag klarar det bara inte.

Är det någon som har tältet i fråga och kan tänka sig att förbarma sig över en eländig solstolsstolle med en förklaring på hur man gör?

Inga problem. Problemet är att i manualen håller gubben i fel ända.

Lägg tältet ner så att det bli platt.

Ta tag i NEDERKANTEN av tältet.
Böj upp och håll i det som du håller i ratten på bilen, alltså med tummarna mot varann. Böj sedan tills nederkanten är över toppen så att säga.

Sedan ska du som vrida händerna hållandes i tältet så att tältet slår knut på sig själv eller hur man ska säga.
Sen löser det sig själv.

Det viktiga är bara att det är NEDERKANTEN som ska böjas och snurras.

Gör du rätt behöver du inte ta i hårt alls.

Hoppas du förstår.

http://www.ameristep.com/instructions/index.html

Klicka på "Take Down Animation" uppe till höger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.