Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB LED och kalibrering.

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusLind

Ny medlem
Försöker få min skärm (1920x1200 RGB LED) så att den visar Adobe RGB. Jag misstänker att jag måste få datorn att förstå att den kan visa hela Adobe RGB istället för bara sRGB.

När jag i CS3 slår på "view/out of gammut" så visar den stora delar av gröna löv som "out of gammut", vilket tyder på att den ändå översätter RGB till sRGB på något sätt. Bilden är i Adobe RGB 16-bit.

Profilen är laddad och färgerna ser utmärkta ut men jag tror ändå inte att skärmen tillåts visa något annat än sRGB. Antagligen någon inställning i Vista. Eller är det så att CS3 måste fås att förstå att skärmen kan visa hela RGB och att skärmen egentligen redan visar hela RGB?

Någon som vet något om detta?

Utrustning: Dell precision M4400 bärbar med nvidia FX1700M, RGB LED. Spyder3elite.

Det är inte så många skärmar som klarar Adobe RGB. Vad jag förstår så har du en bärbar dator och idag så finns det nog ingen bärbar som klarar Adobe RGB, därför kan du inte se alla gröna färger tex. Jag har på jobbet en Macbook Pro som ska vara en bra skärm och den har inte speciellt stor färgrymd. När du väljer att "proofa" så måste du bestämma mot vilken profil du gör det, det är de färger som ligger utanför den profil du valt som visas som gråa. Oavsett vilken skärmprofil du använder.

Profilen är laddad och färgerna ser utmärkta ut men jag tror ändå inte att skärmen tillåts visa något annat än sRGB. Antagligen någon inställning i Vista. Eller är det så att CS3 måste fås att förstå att skärmen kan visa hela RGB och att skärmen egentligen redan visar hela RGB?

Någon som vet något om detta?

Utrustning: Dell precision M4400 bärbar med nvidia FX1700M, RGB LED. Spyder3elite.

Dell hävdar att denna skärm ska kunna visa 100% av Adobe RGB. Det enda sättet att riktigt kontrollera detta är att jämföra färgomfånget med ett program som t ex ColorThink. Där kan du lägga in dessa två profiler och jämföra deras storlek.

Du kan i Photoshops korrekturinställningar välja din skärmprofil och sedan aktivera tryckbarhetsvarning. Då kan du se om din bild kan återges innanför det omfång som din skärm kan hantera. Men det visar ju inte att skärmen kan visa alla de färger som Adobe RGB kan återge.

Vissa skärmar har en inställning för att simulera sRGB, men jag har svårt att tänka mig att en bärbar dator har en sådan inställning.

Stefan

Dell hävdar att denna skärm ska kunna visa 100% av Adobe RGB. Det enda sättet att riktigt kontrollera detta är att jämföra färgomfånget med ett program som t ex ColorThink. Där kan du lägga in dessa två profiler och jämföra deras storlek.

Du kan i Photoshops korrekturinställningar välja din skärmprofil och sedan aktivera tryckbarhetsvarning. Då kan du se om din bild kan återges innanför det omfång som din skärm kan hantera. Men det visar ju inte att skärmen kan visa alla de färger som Adobe RGB kan återge.

Vissa skärmar har en inställning för att simulera sRGB, men jag har svårt att tänka mig att en bärbar dator har en sådan inställning.

Stefan

Tack för hjälpen.
Otroligt nöjd med RGBLED-skärmen för övrigt. Kan varmt rekommendera den till nån som vill ha en bärbar PC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar