ANNONS
Annons

Retushera andras bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Hej alla. Jag satt och surfade på Photo.net när jag såg en kommentar på en bild där en annan medlem hade retusherat bilden. Som en bild-kommentar. Istället för att som vi gör här på fotosidan, kommentera och ge förslag på förbättringar, så hade den här medlemmen tagit en kopia på bilden och retusherat efter eget bevåg som för att visa hur han hade gjort.
Jag vet hur jag reagerade, men vad tycker ni? Jag tar gärna emot tips och kommentarer om vad jag har gjort men i det här fallet var det som att ta över kontrollen tycker jag. Här har ni en länk till tråden: http://photo.net/photodb/photo?photo_id=6714611
Visst är det ett mycket demonstrativt vis att framföra sin kommentar, men frågan är om det är okej att göra det? Jag tycker inte det är okej. Vad tycker ni?

/Sam

eftersom bilden länkas i ett sammanhang som handlar just om den bilden så tycker inte jag att det är ett problem ("moraliskt" sett, inte strikt juridiskt tolkat, huruvida det är fair use har jag ingen aning om) Sådant förekommer ju ganska ofta även här, fast då kanske bara när tillstånd till manipulerande är givet.

en helt annan sak är det om den manipulerade bilden används i ett annat sammanhang.

Det kunde ju vara intressant om den retuscherade bilden publiceras tillsammans med originalet och med en beskrivning hur det har gått till.
Alltså bildkritik i ord och bild..

Jag tycker att det var en riktigt snygg kommentar. En bild säger ju som bekant, mer än tusen ord. Jag vet inte hur många bildkommentarer jag har läst med snusförnuftig kritik och råd. "Du borde sänka kontrasten, pilla med levels, färdmättnad, komposition etc" Nu har någon tagit det steget längre, använt sin tid på ett vettigt sätt. Mer konstruktiv kritik än så här får man leta efter.
hurra!

Egentligen ska man väl inte gör så där.
Tror tom att det står i reglerna för FS att man inte ska det.
Men nu var det ju inte FS i det här fallet.
Och sen tyckte jag faktiskt att bilden faktiskt vann på att bojen blev bortklonad.
Så ägaren av bilden kanske tom uppskattade förslaget?

Jag tycker det är helt ok, eftersom jag inte är någon stjärna på bildredigering så är det bra att se hur någon annan menar. "Dra lite i kurvor" säger mig ingenting...

Poteta skrev:
"Dra lite i kurvor" säger mig ingenting...

Precis! Jag jag hade definitivt velat att folk gick in och kladdade i mina bilder. Skulle antagligen bli sjukt förnärmad, men om jag kunde se förbi det och se bilden med nya ögon, så hade det varit värt det.

På några forum kan man ange om man tycker att detta är OK eller inte.

Annars skulle jag fråga den som äger bilden först om det var OK.

Anders Östberg skrev:
...

Annars skulle jag fråga den som äger bilden först om det var OK.

det är ju det frågan handlar om, är det ok fast det inte är uttalat. jag tycker det är det, i trådar av typen "ge mej kritik på den här bilden"

många (avancerade amatörfotografer och proffs) sätter upp alla sina bilder på en pidestal, speciellt här på fotosidan, om man jämför med hur bilder betraktas och hanteras i den vanliga världen.

tiq skrev:
det är ju det frågan handlar om, är det ok fast det inte är uttalat. jag tycker det är det, i trådar av typen "ge mej kritik på den här bilden"

många (avancerade amatörfotografer och proffs) sätter upp alla sina bilder på en pidestal, speciellt här på fotosidan, om man jämför med hur bilder betraktas och hanteras i den vanliga världen.
Det kan ju diskuteras vilket som är den rätta hanteringen, den där man respekterar andras bildrättigheter eller den som gäller "i den vanliga världen" där det är anarki och man laddar hem och återanvänder allt löst man kan hitta på Internet. Jag ser det inte som någon förmildrande omständighet att andra gör på något visst sätt. Det är heller inte upp till dig att bestämma över min bildrättighet, oavsett hur mycket eller hur lite du tycker att mina bilder är värda, grundregeln är att inte ändra i eller publicera en bild utan lov. :)

Jag tycker det kan höra till vanlig god ton och respekt att fråga först, andra kanske tycker att det är att vara för försiktig.

Anders Östberg skrev:
..

Jag tycker det kan höra till vanlig god ton och respekt att fråga först, andra kanske tycker att det är att vara för försiktig.

givetvis ska man fråga innan man använder någons bild i något annat sammanhang.

men, om den förhärskande attityden skulle vara att man måste fråga någon om lov om att få hjälpa med kritik/konstruktiva förslag så skulle iallafall inte jag göra det. det skulle nog kväva den kollektiva kreativiteten.

jag menar inte att det är rätt hur vanligt folk använder bilder utan tillåtelse på Internet idag, men ibland kan attityden hos en del vara lite väl stel.

här ett uppfriskande inlägg sett "från andra sidan":

http://www.techcrunch.com/2007/12/15/misunderstanding-copyright-law-and-ruining-everyones-fun/

Varför anses det att man "ruin everyone's fun" om man hävdar rättigheterna till sina bilder? Jag tycker att fotografen i fråga faktiskt i princip har rätt. Behöver "artisten" som gjort videon en bild så kan han väl gå ut och ta den själv om han inte vill betala eller ens fråga om lov. Jag förstår inte varför "konstnärer" ska ha andra regler än andra människor. Han har eller kan förmodligen tjäna pengar på eller få nya möjligheter på grund av videon och varför ska han åka snålskjuts på andra människors arbete gratis?

Nu var det här väl ändå ett stickspår, helt annat problem än att ändra någons bild i en kritiktråd. Det är inte så farligt i jämförelse.

Varför inte lägga in funktionen på FS, när du lägger upp en bild får du välja om någon annan får trixa med bilden och lägga upp ett förslag!
Då har man ju gett sitt tillåtande och ber om hjälp på det sättet!

/Magnus

Anders Östberg skrev:
... Jag tycker att fotografen i fråga faktiskt i princip har rätt. ...

jo, där är vi överens ...

(även om det ligger nånting i att hon kanske skulle fått mer ut av att visa att det var hon som tagit bilden, men det är en annan femma)

magnus: lysande idé.

Tycker också det vore fint om man kunde deklarera på FS hur man ställer sig till ändrade bilder.

tiq skrev:

Jag har helt motsatt åsikt här. Jag tycker inte alls att det är ok. Min mening är att det i många fall verkar handla om den rena tekniken. Fotografi kan vara en av de torraste konstformerna där det till slut handlar om hur man definierar vitpunkten och svartpunkten eller hur mycket oskarp mask man ska ha. När man sedan lämnar över ett verk, eller som i tråden jag hänvisade till, tar ett verk och gör om det, har man helt plötsligt gjort kreationen till sin egen. Visst kanske det blir en bättre bild, men den lilla känsla som den ursprungliga fotografen lagt i bilden försvinner direkt eftersom det inte längre är hans drag som styr bilden. Det kan vara en fenomenal sak att göra om det sker under kontrollerade former, men om någon skulle ta en av mina bilder utan att fråga (som jag är lite stolt över men som ändå inte når upp till "den högre skolan") så skulle jag nog bli ruggigt ledsen. Mycket för att det som jag la in i bilden inte längre är under min kontroll och därför inte kan anses vara "mitt" och "min bild". Sen skiljer det ju givetvis mellan fotografer, vissa är stabilare i sitt foto-jag och tål att folk ruckar på deras ståndpunkter, medans andra kanske tappar allt intresse när de inte får vara med och styra.
Av den anledningen är jag också väldigt för det förslaget som kom upp att man skulle föra in en funktion på bildsidorna där man anger om det är okej eller inte okej att låta andra redigera sina bilder. Visst har själva bildrätten något med det hela att göra, men det känns som att den begränsningen ligger på ett mer formellt plan.

Jag ser nu att hela mitt resonemang låter grymt skitnödigt men det stämmer bra med att du tycker att många här på FS höjjer upp sina bilder till skyarna jämfört med hur man ser på bilder ute i sammhället. Men för mig är det helt naturligt i en community där det som knyter oss alla samman är det gemensamma intresset vi har för bilder och fotografering.

/Samuel

2L8 skrev:
Varför inte lägga in funktionen på FS, när du lägger upp en bild får du välja om någon annan får trixa med bilden och lägga upp ett förslag!
Då har man ju gett sitt tillåtande och ber om hjälp på det sättet!

/Magnus

Det blir lite problematiskt om ni ska trixa med mina bilder för då får ni komma hem till mig och låna negativet samt mörkrummet och visa mig där hur jag ska ändra kopieringen. Det skulle iofs vara väldigt kul, för då får man ju träffa er personligen också, och att sitta och diskutera bild över en kopp kaffe är aldrig fel...så välkomna hem till mig så kan vi kopiera tillsammans!

Jag tror bilder mår bra av att bli sociala objekt. Hade gärna sett en lösning där teknik typ Flickrs editor Picnik hade kunnat användas direkt av alla på alla bider. Webben gör det ju möjligt, till skillnad mot det gamla fotopappret.

Med tanke på att det är önskvärt med mer bildkritik här på Fotosidan kanske fler kreativa verktyg och högre takhöjd hade kunnat fått fart på aktiviteten.

Som bildintresserade vet vi att en bild säger mer än 1000 ord. Att istället för att snacka nivåer, kurvor och procent så visar vi. Det som visas kan bli ett kreativt frö och startskott till nya idéer.

Jag tycker ibland att somliga fotografer har ett odistanserat förhållningssätt till sina bilder. Den enda distans som finns är den till nutiden och framtiden, på webben etcetera.

Det handlar inte om att 10 pers skall redigera sönder en bild till någon konsensushalvmesyr.

Det handlar inte om att ta äran ur originalet.

Det handlar om att tolka, testa och ha kul.

När det kommer till kritan så kanske originalet var det som var bäst, trots allt. Det är ju ofta så. ;-)

mrkgrd skrev:
...
Jag tycker ibland att somliga fotografer har ett odistanserat förhållningssätt till sina bilder. Den enda distans som finns är den till nutiden och framtiden, på webben etcetera.
...
Omvänt tycker jag att alldeles för många idag som har en "pirat-syn" på det som finns på webben. Allt är tillåtet, går det att ladda ner så är det fritt fram att redigera, använda i bloggar m.m.

Det spelar ingen roll vad andra tycker om min syn på mina bilder, det är inte dom som ska bestämma över vad jag gör med bilderna eller vad jag borde tillåta andra att göra med dom. Det är heller inte upp till dom att ge sig själva rättigheter till mitt material. Om den hållningen sedan gör att jag skulle förlora något i umgänget t.ex. på Fotosidan eller missar kritik som annars kunde givits genom t.ex redigerade bilder så är det ju mitt problem.

Jag tycker inte det är något konstigt i detta, det är enbart vanlig respekt för andra och andras arbete och egendom.

Förstår hur du tänker Anders och respekterar det. Samtidigt vill jag understryka att jag inte är ute efter att sno bilder från någon.

Personligen har jag svårt att hålla isär kritik av typen "beskär lite hårdare", i text, mot att visa det i bild. Att använda de verktyg som finns (kunde finnas) förenklar och snabbar upp kommunikationen.

Det är kommunikationen jag fiskar efter, inte att missbruka någons material.

Fotosidan hade kunnat vara ett enda stort ljust mörkrum. Där man leker med varandras negativ i positiv anda. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar