Annons

Retushera andras bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut, jag håller med om den bilden, bara alla är överens om reglerna. Idén med att ha en inställning i sin profil som godkänner redigering av bilder tycker jag borde införas.

tiq skrev:
här har det hänt.

utfört nyss av en person som man verkligen inte kan påstå att han är okunnig om upphovsrätt.

jag tycker det var bra gjort, och jag antar att trådskaparen blir glad, även om han inte uttryckligen gav tillstånd till manipulering.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=85877#post1053713

Det där handlar som jag ser det inte om manipulering. Jag vet inte om du läste tråden, men trådskaparen ville att nån skulle mäta upp färger och så för att få kontroll utifrån. I mina ögon inte manipulering.

Det är lite spännande att se hur olika fotografer går till väga i sitt arbetssätt. Att man förstår att det skiljer står ju väldigt klart efter den här diskussionen. Någont som slog mig var att man kanske skulle starta någon form av bildredigerings-utbyte. Ta en bild och lämna den till någon annan för redigering. Se vad som händer. Som för att hårdtesta det. Någon som är game?

/Sam

Det kan ju vara en jättebra övning, "gör ditt bästa med den här bilden" typ. Om dom som deltar berättar hur dom kom fram till resultatet kan man också lära sig en hel del nya metoder tror jag. Det finns ju många sätt att göra saker, jag skulle tro dom flesta lär sig bara ett liten delmängd av vad Photoshop kan och gör allt med några få verktyg. Sedan kan man kanske också få nya vinklar och idéer om hur en bild kan se ut.

Samuel Eketorp skrev:
Det där handlar som jag ser det inte om manipulering. Jag vet inte om du läste tråden, men trådskaparen ville att nån skulle mäta upp färger och så för att få kontroll utifrån. I mina ögon inte manipulering.

/Sam

Så var går gränsen? Simulera E6? Lägga på oskarp mask? Ta bort en finne?

Vad jag menade med länken var inte själva manipulerandet (vilket i det här fallet kanske var mer av-manipulerande) utan att Stefan laddade upp den förändrade bilden, vilket inte är tillåtet enligt fotosidans regler.

Kan man inte tänka sig ett nytt forum "Förbättra min bild" eller liknande där den som vill ha kritik i form av redigering av sin egen ursprungsbild lägger upp bilder och därmed godkänner återpubliceringen?

Jag brukar också redigera andra bilder för att kolla om den skulle gå att göra bättre!
Men det gör jag för eget bruk för att lära mig!

Det finns ganska många som inte har så stor koll på photoshop! jag tror det skulle uppskattas med en tråd där folk kan lägga upp bilderna för hjälp med redigeringen!

tiq skrev:
Så var går gränsen? Simulera E6? Lägga på oskarp mask? Ta bort en finne?

Vad jag menade med länken var inte själva manipulerandet (vilket i det här fallet kanske var mer av-manipulerande) utan att Stefan laddade upp den förändrade bilden, vilket inte är tillåtet enligt fotosidans regler.

Alltså, jag skiljer ganska kraftigt mellan att som i länkens fall, låna en bild i kalibreringssyfte och att som i min initeiella fråga, oanmält och oinbjudet redigera om en bild och visa för andra vad man "skulle" kunna gjort med bilden. Det är lite som att berätta slutet på en bok för den som aldrig läst den. Jag verkar ha uppenbara svårigheter med att förklara exakt vad det är jag tycker är stötande med det. Det ena handlar om den torra tekniska biten och det akademiska "lag" tänket. Det andra och det är det jag är ute efter i min diskussion är den moraliska/etiska aspekten av att gå in ändra på någons "konst" (skitnödigt uttryck igen).

/Sam

Hej Nils !
Som vanligt delar du med dig av din mångåriga kunskap om fotografering. Jag skulle göra på exakt samma sätt om någon eventuellt skulle "kladda" på mina bilder. Nu har jag inte så många bilder på FS. Tyvärr har FS blivit en sida där det mesta tycks handla om att sitta med dator och "tillverka" bilder.Alltså är det inte mening att lägga ut en bild "gjord" på det "urstid-metoden" analogt. Jag kommer säkert att få en massa sura kommentarer. Jag tycker att ändra en bild i vilken form det må vara är förbjudet.Lika lite som om man ändrar en bild´s namn om det nu skulle finnas det.För enligt er som tycker det är ok att ändra bilder så borde det även vara rätt att ha rätt att ändra en titel på en bild.Tex från "Stilla tankar" till "En sur gammal djävel"

Är det inte ganska enkelt?

Fotosidans regler säger:

En del tror sig göra fotografen en tjänst genom att ladda ner och förändra bilden, för att sedan visa den för fotografen igen för att illustrera tex en efterbehandling. Tänk på att detta kan upplevas mycket kränkande av vissa, så fråga alltid först innan du redigerar någons annans bild. Och du får förståss aldrig publicera den på något sätt utan tillstånd, det är ett upphovsrättsbrott.

Det är väl glasklart.

Alltså måste man ha tillstånd.

För att slippa frågor som "Jag vill hjälpa dig, är det OK att jag ändrar din bild?" och behöva avvakta svar vore det praktiskt om den som lägger ut sin bild redan vid det tillfället anger att det är OK.

Visst kan man tänka sig att man har någon "kryssruta" när man lägger upp bilden men allra enklast vore ju att ha ett forum där grundregeln är att det tillåts. Ett sådant forum skulle säkerligen locka en hel del duktiga bildbehandlare som tycker det är betydligt roligare och mer givande att handfast visa vad som kunde ha gjorts bättre, än att i ord försöka beskriva det.

Det behöver inte alls handla om avancerat Photoshopande utan lika mycket om hur man med enkla medel beskär en vanlig semesterbild för att få till en bättre komposition.

Ju mer jag tänkter på det, desto mer övertygad är jag att ett sådant forum kunde bli både livat och lärorikt!

Eller kanske har jag missat något problem?

Mvh
Anders

Anders, jag tror din idé är en bra form av konkret lösning på det problem som jag tog upp från början. Jag tror det kan vara lärorikt för många. Och för de som kanske skulle ta illa vid sig vid en "överaskningsredigering" (som mig själv t.ex.) så skulle det vara ett forum där man är beredd på vad det innebär och därmed skulle det nog också var lättare att acceptera ingreppen.

mvh/ Sam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar