Annons

Retuschtrender på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Hobbe skrev:

Innebär det att då jag tecknar så skall jag låta bli att använda suddigummi för annars kan jag ändra hur mycket som hellst och kan jag det då är ju konsten meningslös? OK - Då kan vi slänga all konst då. En del har faktiskt gjort just redigering till en del av hela skapelseprocessen. Och då hoppas jag att fler får vara nya på detta.
Inte alltid det blir så bra, men det är då vår uppgift att tala om hur dem skall göra - inte att dem kan slänga fotot.....

Men nu misstolkade du vad jag skrivit. enligt mig är min utgångspunkt i resonemanget. Förvisso något klumpigt skrivet av mig: menade mer att "för mig" tjänar inte någon retuschering till, för det gör inte min bild bättre - enligt mig och min känsla.

Men jag förstår vad du menar, och har i tidigare inlägg skrivit att just redigering ÄR en del av skapelseprocessen (för vissa), och har ÄVEN skrivit att fler både FÅR och SKA vara nya på detta:

Elohim skrev:
Sedan att jag allmänt inte gillar att retuschera bilder är ju min "stil". Självklart får man, och ska man, om man tycker det tillför sin egen kreativitet något - göra just detta.

samt

Elohim skrev:
När jag testar nya tekniker hamnar jag på en helt annan nivå, och då får man börja om på nytt med att lära sig huruvuda bilden kan göras bättre eller ges andra infallsvinklar.

Därför är det VIKTIGT att det kommer upp bilder av olika typer. Det är det man lär sig på - de som man riktigt hatar - älskar - besvärar sig på.

Hobbe skrev:
OK - Då kan vi slänga all konst då.

Dum mening. Det var ju tvärtom mot vad jag menade. Förvisso möjligen ironi från din sida, men kanske mindre passande sådan.
 
Senast ändrad:
Hej.

Nej, men då förstår jag hur du menade. Som jag sa till Marlene så tycker jag inte du har helt fel i mycket av det du säger. Det kanske kommer ut klumpigt, men jag har tolkat det på ett bra sätt ändå. Sedan vill man bara få förstärkt den tanken så ingen annan behöver fundera över en felaktig tolkning som du inte vill stå för :)
Så forum är också en möjlighet att kunna öva sig i att kommentera. Och jag är för det mesta vad gäller diskussioner där man har två sidor båda en aningens absurd och ironisk. Oftast bästa sättet att räta ut frågetecken - åtminstone för mig.
 
Hobbe skrev:
Hej.

Nej, men då förstår jag hur du menade. Som jag sa till Marlene så tycker jag inte du har helt fel i mycket av det du säger. Det kanske kommer ut klumpigt, men jag har tolkat det på ett bra sätt ändå. Sedan vill man bara få förstärkt den tanken så ingen annan behöver fundera över en felaktig tolkning som du inte vill stå för :)
Så forum är också en möjlighet att kunna öva sig i att kommentera. Och jag är för det mesta vad gäller diskussioner där man har två sidor båda en aningens absurd och ironisk. Oftast bästa sättet att räta ut frågetecken - åtminstone för mig.

Jag förstår däremot inte hur du kan säga att du förstår vad jag menade, och tolkat det på ett bra sätt ändå - du skrev verkligen som om jag tyckte tvärtom mot vad jag egentligen gör.
 
Jag ställde min kommentar i form av fråga, inte ett påstående. Man kan sitta och ha tankar som generellt sett kan anses vara hårda och intoleranta utan att man för den sakens skull är varken hård eller intolerant utan enbart trött på vissa saker. Så tolkade jag ditt inlägg och det var med det i tanken jag ställde min fråga. Men nu vet jag inte längre. Nu tror jag bara det är för att få bråka och därmed lämnar jag denna tråden med övertygelsen om att den är totalt ointeressant och icke uppbyggande.
 
Ja diskussionen har gått hett till, som någon sa tidigare - dumt för de nyanlända som läser sådana här trådar, och blir restriktiva, samma sak för de som känner sig påhoppade och dumt av de som hoppar på.

Jag ser inte mitt inlägg som hårt, och verkligen inte intolerant. Men det bestämmer ju läsaren.

Jag har heller inget behov av sista ordet, det är inte därför jag skriver detta efter att du sagt att du lämnar diskussionen.
Däremot kan jag inte bara titta på när någon tolkar min text så fel så att du påstar att jag tycker precis tvärtom än vad texten faktiskt säger.

Jag hoppas du inte menar att det är jag som skriver inlägg bara för att bråka - isåfall tycker jag du ska läsa igenom mina inlägg en gång till för att se vad jag egentligen skrivit, och vad jag vill förmedla.

Om du syftar på nån hel annan så håler jag med - många kanske skriver inlägg och hoppar in i debatten bara för att just provocera. Sådant vill jag inte heller se här, för det blir jag sannerligen ingen bättre fotograf av att läsa.
 
Konst ska inte sättas inom gränser!

SV/V bilder med detaljer av färg tycker jag i allmänhet är jäkligt snyggt! Det finns de som gör det bättre än andra men så kommer det alltid att vara med allting. Det är trångsynt att dra alla över en kam, det verkar som att det blir lite;
"där är en sån där bild igen, fin var den men den är ju SV/V med färgdetalj, det kan jag ju inte kommentera, jag är ju emot det, det är ju inte snyggt, det är ju amatörmässigt"...
JAG, själv är nybörjare inom foto och allt vad det innebär och testar såklart allt möjligt för att hitta mitt rätta spår, det kommer sluta med att jag har en skida i var spår känns det som, det tycker jag är kul, utvecklande, icketrångsynt, öppet! Så tycker jag att alla ska vara... Trångsynta personer som inte kan se fint arbete i en bild som är till 60% framavlad i Photoshop vet inte vad konst är...foto på traditionellt vis, digitalt och med hjälp av dator är ju trots allt en konstform och konst går inte att sätta inom några gränser!

VIDGA VYERNA!

Hoppas jag höll mig till ämnet...

VIKTOR
 
Men, Fredrik?!

Fotosidan.se är väl till för alla?!
Inte bara för proffs och väldigt duktiga fotografer?
Isf. vore ju möjligheten att kritisera bilder överflödig!
Om nu någon, t.ex. lagt färg på iris i ögat på ett, för övrigt S/V porträttfoto är det väl inget att hetsa upp sig för?
Den fotografen/bildbehandlaren kanske känner att han/hon gjort ett jättesteg framåt i sitt kunnande med den effekten?!
Lite nedslående då att få den här typen av kritik?!
 
Men asså, förstår ingen vad karln menar! Vill ni att fotosidan ska börja fyllas av bilder tagna och manipulerade av folk som precis hittat Filter menyn i PS? Jag tycker inte det. Och visst är att efter-apa ett bra sätt att lära sig, men kanske ska man behålla resultatet för sig själv några gånger. (Om det inte är 10 ggr bättre än originalet.)

Jag tycker att det måste finnas någon gräns för vad som är lämpligt att lägga ut och inte.

Vem som drar den? Inte en aning. Men kanske borde alla ta och läsa fotosidan.se's tankar kring publicering.
 
muster skrev:
..Jag tycker att det måste finnas någon gräns för vad som är lämpligt att lägga ut och inte.
..

Men vad tycker du själv då ?

Mer än att du bara vill se bilder du själv tycker om ?

Tycker du att varje bild som läggs ut ska vara 10 ggr bättre än någon liknande bild - blir det inte rätt tomt här då tror du ?

Har du samma krav på dina egna bilder ?
 
Senast ändrad:
janc skrev:
Men vad tycker du själv då ?

Mer än att du bara vill se bilder du själv tycker om ?

Tycker du att varje bild som läggs ut ska vara 10 ggr bättre än någon liknande bild - blir det inte rätt tomt här då tror du ?

Otroligt vad lätt det är att missförstå om man vill missförstå. =)

Jag tycker att de bilder som det finns en tanke bakom, även om tanken bara är -"detta var snyggt", ska läggas ut. Bilder du vill få kritik på, kritik som du också tar åt dig av och förbättrar dig som fotograf. Om du är övertygad om att den är perfekt redan finns ingen anledning att lägga ut den i något kritikalbum, det finns vanlig album för det.

Angående "10 ggr bättre" så menar jag att bara kopiera någon annans tanke eller idé är meningslös om den inte tillför något. Kanske inte meningslös för dig, men varför visa upp det för andra.

Och påstående att det skulle bli tomt här, det är knappast troligt men frågan är om det skulle göra något? Det är en annan diskussion men som det är idag så orkar ju inte folk kommentera varandras bilder. Prova att söka ut de bilder som inte fått någon kommentar de senaste 24 timmarna och jämför antalet med de som fått kommentarer. För att få en kommentar idag ska bilden vara väldigt väldigt bra eller visa upp en naken brud (inget fel i det).
Detta är dock en annan diskussion som jag gärna tar i någon annan tråd.

Avslutningsvis, låt mig ställa samma fråga till dig, vad tycker du vi ska ha på fotosidan? Bilder från familjens julfirande med farmor i soffan. Bilderna från fylleslaget igår? Ritade bilder? Målade bilder? "Photoshop-filter bilder" (Katten Kaj i ZigZag mönster).

Jag påstår mig inte sitta inne med några svar som passar alla, bara de som passar mig. Och det är väl det ett forum är till för, att ventilera just dina åsikter.

(Svar på frågan som tillkommit i redigerandet av ditt inlägg, Ja, jag gör en väldig bedömning av de bilder jag lägger ut här och vilka jag skippar. Men det är min bedömning, och jag förväntar mig inte att alla andra ska göra samma.)
 
muster skrev:
Otroligt vad lätt det är att missförstå om man vill missförstå. =)

Jag tycker att de bilder som det finns en tanke bakom, även om tanken bara är -"detta var snyggt", ska läggas ut. Bilder du vill få kritik på, kritik som du också tar åt dig av och förbättrar dig som fotograf. Om du är övertygad om att den är perfekt ....

Jag har absolut inget intresse av att missförstå dig men det är ju bra att du utvecklar vad du menar. Givet att den som lägger ut bilden är intresserad av att få synpunkter på den anser du att det är OK, så tolkar jag det du skriver och då är vi helt överens. Annars tolkade jag dig som att den i sig skulle vara nyskapande för att visa att "jag kan bättre" men jag missförstod dig tydligen.

Däremot kan inte jag avgöra vilka bilder som är upplagda med det syftet eller inte - hur ser man det ?

Skulle det bli tomt vore det väl ett väldigt misslyckande - men du tolkar kanske syftet med siten annorlunda än vad jag gör ? Jag kan inte hitta något i informationen om Fotosidan (under "om oss") jag kan tolka som att det är bättre att det är tomt än att vissa typer av bilder (kolorerade och s.k. "familjebilder" ?) läggs upp.

Bilder av typen du beskriver som "familjens julfirande" brukar jag oftast hoppa över. Inte för att det är julfirande eller för att jag avskyr farmödrar men för att bilden inte förmedlar något jag kan ta till mig. Gör den det det är både julfirande och farmor helt OK som motiv... Det är inte motivet i sig som är avgörande.

Du frågade vad jag tycker och jag instämmer i det du skriver "...Bilder du vill få kritik på, kritik som du också tar åt dig av och förbättrar dig som fotograf..." men jag ser inte att den ambitionen kan begränsas till vissa motivval eller viss teknik (inga filter, inga lithbilder, inga fotogram,...eller..?)

Jag tror faktiskt så här, om jag ska vara riktigt ärlig: En site med så bred ambition som denna (läs under "om oss") kan inte lägga in den typen av begränsningar utan vi får acceptera att det läggs upp bilder vi inte uppskattar och vilka bilder det handlar om är säkert olika för var och en av oss. Lider man väldigt av "orena" bilder (jag påstår absolut inte att det gäller dig!) så får man skapa sig ett eget forum för likasinnade där man är fri att sätta precis hur snäva gränser man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.