Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man inte skilja prylen från en ny så är den i nyskick, även om den inte är ny. Den 40-åriga skivspelaren är inte i nyskick om den kräver service. Byts allt som behöver bytas så blir den återigen i nyskick, men den blir inte ny.

Nyskick är INTE lika med ny.

Jag har t.ex några objektiv som ser ut precis som dom gjorde när dom var nya, jag har dessutom originalkartongerna kvar med allt som ingår. Men jag har använt dom vid flertal tillfällen och så
även ägaren FÖRE mig.
Att då i en annons skriva NYSKICK, skulle vara en direkt LÖGN och det är precis annonsörer som resonerar som DU, jag och förhoppningsvis de flesta andra ärliga begagnathandlare vill undvika.

Jag har t.ex några objektiv som ser ut precis som dom gjorde när dom var nya, jag har dessutom originalkartongerna kvar med allt som ingår. Men jag har använt dom vid flertal tillfällen och så
även ägaren FÖRE mig.
Att då i en annons skriva NYSKICK, skulle vara en direkt LÖGN och det är precis annonsörer som resonerar som DU, jag och förhoppningsvis de flesta andra ärliga begagnathandlare vill undvika.

Jag anser inte att det vore lögn. Om ditt objektiv nu är i ett sådant gott skick att det ser ut som det gjorde när det var nytt och fungerar precis som om det vore nytt, då är objektivet i nyskick. Det är inte nytt, men det är i samma skick som när det var nytt.

Jag anser inte att det vore lögn. Om ditt objektiv nu är i ett sådant gott skick att det ser ut som det gjorde när det var nytt och fungerar precis som om det vore nytt, då är objektivet i nyskick. Dvs i samma skick som när det var nytt.

Jag får väl sälla mig till mängden av säljare som hr. Nyström vill beteckna som lögnare, eftersom jag håller med om ovanstående. Undanhåller man information är det naturligtvis en annan sak, men om man skriver att varan är "använd men som nyskick", är det väl ändå ganska magstarkt att kalla det LÖGN(sic).

Ok, vi diskuterar alltså 40 år gamla prylar nu.

Det klart, man väljer ju vad man vill läsa in. Till ett synnerligt fåtal, på gränsen till singularitet, behöver man kanske införa en lista över alla tiders producerade varors åldringsbeständighet innan de fattar, men när detta inlägg är publicerat, väljer jag att tro att min motdebattör har en skön humor. Alternativet är ju så trist... *garvar*

Det klart, man väljer ju vad man vill läsa in. Till ett synnerligt fåtal, på gränsen till singularitet, behöver man kanske införa en lista över alla tiders producerade varors åldringsbeständighet innan de fattar, men när detta inlägg är publicerat, väljer jag att tro att min motdebattör har en skön humor. Alternativet är ju så trist... *garvar*

Garva på du. Jag ser ingen humor i att du insinuerar att jag är så dum att jag står i en klass för mig själv. Betackar mig!

Nyskick och alla tolkningar därav, men utan den egentliga konsekvensen

Om man skall sammafatta ett växande antals uppfattning kring nyskick, skall man som köpare låta sig nöjas med att den ser ut som ny och fungerar som ny. Det som uppenbarligen ett flertal debattörer i säljande position då inte tänker på och undanhåller från presumtiv köpare är hur länge den tänker göra så. När man köper den ny (kort tid efter produktion, är väl bäst att tillägga :), kan man med fog anta att den kommer kunna funka enligt median på kurvan över MTBF. Men såsom köpare av en i "nyskick" har man inte en susning, eller hur? Men den kan se bra ut, funka som den ska, men rasa imorgon och samtidigt vara i nyskick?

Jag tror inte någon anser det vara ok att rulla tillbaka mätaren på en bil, byta pedalgummin och sedan påstå att den är i nyskick. Javisst den är skitsnygg; nylackad efter sista smällen. Japp, den startar och går som den ska. Men hade det stått 22.000 mil på mätaren, istället för 12.000som nu, visste man vad man hade att vänta sig. Nu med 12.000 och nyskick får man hoppas? Hur värderar man som köpare en 500mm f/4.0 L i nyskick?

Senast ändrad:
Om man skall sammafatta ett växande antals uppfattning kring nyskick, skall man som köpare låta sig nöjas med att den ser ut som ny och fungerar som ny.

Jag tycker inte att någon här har påstått att "nyskick" är det enda beskrivande ord som får förekomma i en annons, så jag vet inte riktigt hur du kan påstå att köparen skulle behöva vara okunnig om hur pass begagnad en vara, som av säljaren anses både se ut och bete sig som när den var ny, faktiskt är.

Allvarligt talat, alltså, nog för att man kan vara pedantisk i sin tolkning av ord, men när det gäller den privata annonsmarknaden har nog begreppet "som nyskick" aldrig betytt samma sak som "ouppackad, obegagnad och obetydligt lagrad sedan fabrikation".

Garva på du. Jag ser ingen humor i att du insinuerar att jag är så dum att jag står i en klass för mig själv. Betackar mig!

Så hur skall jag själv tolka: "Ok, vi diskuterar alltså 40 år gamla prylar nu."?

Men skit samma, jag avsåg inte alls den tolkningen som Du läste in, jag har hela tiden läst in en skön kommentarshumor i Ditt ifrågasättande och det var över den jag raljerade. Jag ber omedelbart om ursäkt och hoppas att Du kan acceptera denna.

mvh /Stefan

Konsensus

Att ett ord sällan räcker som beskrivning av skicket på en komplex vara.

Då är vi eniga. Synd det inte finns chip som talar om antalet exponeringar. Synd det inte finns ett öppet gränssnitt på SLR-kameror heller, med antalet exponeringar. Synd att det finns hål att gömma sig i för en och annan orm i paradiset, där flertalet kör med öppenhet och ärlighet.

Om man skall sammafatta ett växande antals uppfattning kring nyskick, skall man som köpare låta sig nöjas med att den ser ut som ny och fungerar som ny. Det som uppenbarligen ett flertal debattörer i säljande position då inte tänker på och undanhåller från presumtiv köpare är hur länge den tänker göra så. När man köper den ny (kort tid efter produktion, är väl bäst att tillägga :), kan man med fog anta att den kommer kunna funka enligt median på kurvan över MTBF. Men såsom köpare av en i "nyskick" har man inte en susning, eller hur? Men den kan se bra ut, funka som den ska, men rasa imorgon och samtidigt vara i nyskick?

Jag tror inte någon anser det vara ok att rulla tillbaka mätaren på en bil, byta pedalgummin och sedan påstå att den är i nyskick. Javisst den är skitsnygg; nylackad efter sista smällen. Japp, den startar och går som den ska. Men hade det stått 22.000 mil på mätaren, istället för 12.000som nu, visste man vad man hade att vänta sig. Nu med 12.000 och nyskick får man hoppas? Hur värderar man som köpare en 500mm f/4.0 L i nyskick?

Vad vi diskuterade trodde jag var användningen av "nyskick".
Vem har sagt att det var det enda man ska skriva?
Vem har sagt att man för det undanhåller något annat?
Och slutligen, hur gick vi från det till att börja manipulera sakerna? Det är väl något helt annat! (avser alltså texten om att rulla tillbaka mätaren på bil, etc)

Men den kan se bra ut, funka som den ska, men rasa imorgon och samtidigt vara i nyskick?

Ja, det är väl självklart att det kan hända? Även en ny vara du köper kan gå sönder 5 minuter efter det att du packat upp den. Därför har du garanti när du köper nytt. Och det är också en av anledningarna till att priset är lägre vid begagnatköp.

Kan följande anses korrekt?

Vi antar att jag ska sälja en 8 mån gammal dslr (sedan nyinköpet i affär) och ett 2 år gammalt objektiv. Annonsen utformas som följer:

1 st Canon EOS 7D+BG. Kameran är sparsamt använd och har gått 4752 exponeringar. Välvårdad och exteriört finns inga skador, märken el dyl. Ser ut som ny.
Inköpt på Cyberphoto nov 2009 tillsammans med BG. Serienummer XXXXXXXX. Säljes komplett i originalförpacknaing med manualer, programvara, kablage, batteri, laddare. Originalkvitto finns med 4 månaders garanti kvar vilket bifogas. Har inte noterat någon bak- eller framfokus.

1 st Canon EF 85/1.8 usm med MS och Hoya UV-filter. Inköpt på Kameradoktorn för 2 år sedan. Det bakfokuserade dock vilket åtgärdades av Intervision på garantin (servicekvitto bifogas). Välvårdat, repfria linsytor, dock finns ett litet skavmärke på motljusskyddet. I övrigt finns inga exteriöra slitagemärken. UV-filtret har en liten repa i periferin men påverkar inte bilderna synligt.
Serienummer: XXXXXX, Originalkvitto medföljer. Provbilder kan sändas.

Försäljningsorsak: Ska byta till 5DMkII och EF 100/2.0 usm.

Prisidé: XXXXX för kamera+BG, XXXX för objektiv med MS o filter. Köp av båda: XXXXX:-.

(BILD PÅ BÅDA PRYLARNA I ANNONSEN)

Notera att jag använt orden "ser ut som ny".

Lite fakta att hämta för den som är intresserad. Kolla annonssidan här på FS (alla kategorier). Skriv NYSKICK i sökrutan och notera att bara för en stund sedan gav det ännu mer träffar än jag föreställt mig.

Gick in och kollade ett par som beskrevs som nyskick: Fanns allt från vad jag tycker var ganska seriösa till flera år gamla kameror resp objektiv/blixtar. Fastnade för en dslr i "nyskick" som uppgavs ha gått 30.000 exponeringar (det är ju ärligt att ange det i annonsen), men visar tydligt hur olika begreppet nyskick tolkas.

Fanns väldigt bra utformade annonser också, men många är väldigt knapphändiga i infon. Det skulle dock ta ett par timmar att läsa igenom alla annonser som träffen "nyskick" gav så är ni intresserade testa gärna själv.

Photocon

Vilka aptitliga annonser Du svänger Dig med...!

Ett mycket bra upplägg. Seriöst och spårbart. Sen huruvida säljorsaken skall med eller inte låter jag vara osagt, men jag såg knappt den informationen i den i övrigt välkomponerade annonstexten.

Försäljningsorsak kan jag inte förstå varför det skulle vara relevant för köparen.

Varför inte? En kamera i mellanprissegmentet man haft så pass kort tid och vill sälja väcker definitivt frågan "varför" hos de flesta köpare. Tycker det är bättre att ange det på en gång istället för att reda ut begreppen per tel el mail.

När jag inte angett försäljningsorsak i annonser ( jag har väl genom åren sålt ett tiotal kameror via FS annonssida) har det genast kommit frågor som "varför säljer du?", "är du missnöjd med den" plus ett antal andra varianter.

Vi antar att jag ska sälja en 8 mån gammal dslr (sedan nyinköpet i affär) och ett 2 år gammalt objektiv. Annonsen utformas som följer:

1 st Canon EOS 7D+BG. Kameran är sparsamt använd och har gått 4752 exponeringar. Välvårdad och exteriört finns inga skador, märken el dyl. Ser ut som ny.
Inköpt på Cyberphoto nov 2009 tillsammans med BG. Serienummer XXXXXXXX. Säljes komplett i originalförpacknaing med manualer, programvara, kablage, batteri, laddare. Originalkvitto finns med 4 månaders garanti kvar vilket bifogas. Har inte noterat någon bak- eller framfokus.

1 st Canon EF 85/1.8 usm med MS och Hoya UV-filter. Inköpt på Kameradoktorn för 2 år sedan. Det bakfokuserade dock vilket åtgärdades av Intervision på garantin (servicekvitto bifogas). Välvårdat, repfria linsytor, dock finns ett litet skavmärke på motljusskyddet. I övrigt finns inga exteriöra slitagemärken. UV-filtret har en liten repa i periferin men påverkar inte bilderna synligt.
Serienummer: XXXXXX, Originalkvitto medföljer. Provbilder kan sändas.

Försäljningsorsak: Ska byta till 5DMkII och EF 100/2.0 usm.

Prisidé: XXXXX för kamera+BG, XXXX för objektiv med MS o filter. Köp av båda: XXXXX:-.

(BILD PÅ BÅDA PRYLARNA I ANNONSEN)

Notera att jag använt orden "ser ut som ny".

Ja, eftersom "ser ut som ny" endast refererar till utséendet och inte funktionen.

Att du skriver dit försäljningsorsak triggar däremot mina försvarsmekanismer. För enkelt att skriva utan att det kan styrkas och missbrukas säkert i lika stor utsträckning som "i nyskick". Å andra sidan har jag skrivit likadant själv...

"Liten repa men påverkar inte bildresultatet synligt" är en annan vanlig mening. Visst, i vanliga fotosituationer påverkar det inte men vid visst motljus är jag säker på att det påverkar. Svårt att bevisa så därför lätt att skriva. I det här fallet så är det ju bara ett uv-filter så det är ju knappast allvarligt.

Det handlar inte bara om vad säljaren skriver utan också på hur ärlig säljaren är. Att skriva "utvändigt i nyskick" behöver inte betyda att innehållet är skrot, men kan göra det. Därför är "i nyskick" ett bra ordval även för andra varor än de plomberade. För mig betyder "i nyskick" så nära en ny vara man kan komma även fast den är begagnad, utvändigt som invändigt.

Edit: 30.000 exponeringar är inte nyskick hur man än vänder på det.

ANNONS