Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte använda sig av någon erkänd klassificering, exempelvis den som LP-FOTO använder sig av.

LP FOTO. Som vägledning för köparen har vi klassificerat föremålens utseende så noggrant som möjligt.

AA: Ny i oöppnad originalförpackning
A: Som ny
B: Mycket bra skick
C: Normalt skick
D: Dåligt skick
E: Mycket dåligt skick

För största exakthet kan vi också använda oss av två bokstäver

BA: Mycket bra skick nästan som ny. Däremot bedömer vi inte
fel i optiska och mekaniska funktioner som normalt uppstår i
äldre föremål efter långvarigt stillastående eller flitig användning.

Komplett skala från AA till E:
AA, A, A-, AB, BA, B+, B, B-, BC, CB, C+, C, C-, CD, DC, D, E

Egentligen är nog den bästa lösningen. Begreppen AA, A och B lär inte vara någon svårighet för varken säljare och köpare att associera till. I alla fall eftersom vi här diskuterar begreppet nyskick. När det gäller kameror bör inköpsår och antal exponeringar anges som komplement.

Jag har dock lite svårt för beteckningen C. Vad som är normalt skick blir nog väldigt subjektivt.

Kanske borde det finnas en tydligare beskrivning i anslutning till annonsformuläret, där exempelvis de tidigare nämnda skicken inkluderas. Även andra saker så som inköpsdatum, vart den köptes, finns kvitto, "gul lapp". Lade man in detta som kryssrutor så att man var tvungen att fylla i dem så skulle det vara lättare att snabbt se hur seriös en säljare är, så slipper man varje gång börja med ett mejl ang vilka dokument som finns, hur länge ägaren haft varan, osv.

På samma gång så vore det ett lyft om man kunde koppla flera produkter till samma annons.

Något som är i nyskick kan ju inte vara använt, för något som är använt är inte nytt.
Nägot som är "i skick som nytt" = nytt. Odiskutabelt ! Men tyvärr ett enormt missbrukat uttryck.

Däremot kan en bil som gått 20 000 mil eller kamera som gått 20 000 exponeringar givetvis vara i toppskick, kanonskick eller i mycket fint skick, då en annan bil eller kamera kan vara i bruksskick, eller i uruselt skick efter samma miltal/exponerinstal.

Jo, det låter trist med bättre begagnade. Det hade jag inte heller skrivit. Det viktigaste är ju att objektiv inte fram- eller bakfokusera eller är glappiga och glasen är repfria. Är de dessutom snygga exteriört så kan man ju skriva "välvårdade" eller "närmast nyskick".

Välvårdad gillar jag nog bättre än nyskick från och med nu. :)

Jag måste ändå vidhålla att jag tycker något kan vara "som nyskick" även om det använts, även om det tydligen inte är en universell tolkning av begreppet. Skalan som postades i tråden, eller något liknande, vore kanske inte så dum att införa på fotosidans annonsmarknad.

Nägot som är "i skick som nytt" = nytt. Odiskutabelt !

Det är inte alls odiskutabelt.
Nyskick är inte nytt. Nyskick är i skick SOM nytt, men det är inte nytt.
Är det nytt så heter det nytt, inte nyskick.

Nyskick kan man säga om något som både ser ut som och som fungerar som om den vore ny, sen får den vara hur använt som helst. Men det ska givetvis också framgå hur mycket prylen i fråga verkligen är använd.

Egentligen är nog den bästa lösningen. Begreppen AA, A och B lär inte vara någon svårighet för varken säljare och köpare att associera till. I alla fall eftersom vi här diskuterar begreppet nyskick. När det gäller kameror bör inköpsår och antal exponeringar anges som komplement.

Jag har dock lite svårt för beteckningen C. Vad som är normalt skick blir nog väldigt subjektivt.

Så först klagar du på "nyskick", sen är detta bättre? :)
Vänta nu, "A: Som ny", är inte det synonymt med nyskick?
Sen står det dessutom rätt tydligt att de klassificerar efter utseende och inte bedömer optiska eller mekaniska funktioner, vilket mig veterligen bör innefatta slutaren..
Hur som helst så kan nog alla omdömen med diverse adjektiv bli subjektiva, vad som är "mycket bra skick" för någon är inte alltid samma sak för någonannan.

Något som är i nyskick kan ju inte vara använt, för något som är använt är inte nytt.
Nägot som är "i skick som nytt" = nytt. Odiskutabelt ! Men tyvärr ett enormt missbrukat uttryck.

Odiskutabelt? Knappast. Nytt är nytt, men om jag köper en kamera, tar 5 bilder och sen säljer den så är den begagnad, men garanterad i skick som ny, eller tror du att slutaren eller något annat slitits mycket på dem 5 bilderna? Ingen har väl påstått är den är ny, utan bara i skick som ny, ganska stor skillnad.

Inget uppackad och använt är i nyskick. "Just as simple as that".

Är t.ex kameran bara precis uppackad och "testad", som det ofta heter i beg-annonser, då är den
beg och inte i nyskick. Däremot kan man anta att den är i "det närmaste nyskick", "extremt fint skick", "så nära ny den kan komma", men inte NY eller i NYSKICK, som är exakt samma sak.

En vara är i begagnat skick eller i nytt skick, finns inget där emellan.

Hur svårt kan det vara, vi talar/skriver väl Svenska, eller ?

Inget uppackad och använt är i nyskick. "Just as simple as that".

Är t.ex kameran bara precis uppackad och "testad", som det ofta heter i beg-annonser, då är den
beg och inte i nyskick. Däremot kan man anta att den är i "det närmaste nyskick", "extremt fint skick", "så nära ny den kan komma", men inte NY eller i NYSKICK, som är exakt samma sak.

En vara är i begagnat skick eller i nytt skick, finns inget där emellan.

Fel. En vara är begagnad eller ny. Däremellan finns nog inget annat.

För att förtydliga: Om du packar upp en vara du köpt, så är den nu begagnad om du skulle sälja den. Men den är fortfarande i nyskick, dvs om du går tillbaka till affären och jämför den med en ny vara, så ser du ingen skillnad, såvida du inte repat varan eller liknande, alltså är den i nyskick.

Hur svårt kan det vara, vi talar/skriver väl Svenska, eller ?

Ja, men jag tror inte alla delar dina egna definitioner av orden...

Så först klagar du på "nyskick", sen är detta bättre? :)
Vänta nu, "A: Som ny", är inte det synonymt med nyskick?
Sen står det dessutom rätt tydligt att de klassificerar efter utseende och inte bedömer optiska eller mekaniska funktioner, vilket mig veterligen bör innefatta slutaren..
Hur som helst så kan nog alla omdömen med diverse adjektiv bli subjektiva, vad som är "mycket bra skick" för någon är inte alltid samma sak för någonannan.

Ja, men det är ju precis sådant här som gör frågeställningen komplex och som jag därför ville höra andras åsikter om. Jag blir fortfarande irriterad över att begreppet nyskick är dels svårt att definiera och dels betyder olika för olika individer.

Jag har själv handlat och sålt en hel del via FS. Har använt begreppet nyskick när jag sålt ett par gånger. Senast p g a en försenad leverans av en backupkamera. Eftersom jag löste backupfrågan på annat sätt. så annonserade jag ut kameran som NY eftersom den låg i obruten förpackning.

Tidigare uppstod p g a fakturerings/orderfel ett dubbelköp där jag iofs bröt förpackningen och testkörde kameran drygt 40 exponeringar inomhus. Den sålde jag dock under beteckningen NYSKICK och förklarade i annonsen vad som skett, angav inköpsställe, serienummer, att garanti fanns, originalkvitton etc.

Tidigare har jag sålt en prokamera som gått mycket få exponeringar i skyddad miljö där skrev jag " i skick som ett välvårdat demoexemplar".

Men det är ju precis som du anger att det är verkligen inte bara exteriören som ska klassificeras via en versal bokstavsbeteckning. Ändå är den inte alls fel i komplement med andra tillägg.

Kanske borde det finnas en tydligare beskrivning i anslutning till annonsformuläret, där exempelvis de tidigare nämnda skicken inkluderas. Även andra saker så som inköpsdatum, vart den köptes, finns kvitto, "gul lapp". Lade man in detta som kryssrutor så att man var tvungen att fylla i dem så skulle det vara lättare att snabbt se hur seriös en säljare är, så slipper man varje gång börja med ett mejl ang vilka dokument som finns, hur länge ägaren haft varan, osv.

På samma gång så vore det ett lyft om man kunde koppla flera produkter till samma annons.

Intressant idé! Kanske något för de som handhar FS annonssidor att i alla fall reflektera över. Jag sympatiserar med tanken i alla fall.

Hursomhelst framgår det ju av tråden att det finns olika åsikter om begreppet nyskick. Och då bevisar det ju att begreppet inte blir korrekt i annonser eftersom nyskick betyder olika för olika individer.

Säljar man en vara beg som endast är uppackad, så bör man t.ex skriva "endast uppackad" i
annonsen, "så nära nyskick man kan komma", "aldrig använd".

Men skriva i annonsen att varan är sprillans ny är FEL och då är det också lika fel att skriva att
den är i skick som ny (nyskick).

Något som är i skick som något annat, förväntas givetvis att vara i samma skick.
NYTT = NYSKICK. = SKICK SOM NYTT.

"Nyskick" ÄR extremt missbrukat på annonsidor.

Att alla inte kan betydelsen av våra Svenska ord är klart uppenbart, det är ju därför vi får problem
av det här slaget, som den här tråden handlar om.

Det är krångligt va ?

Säljar man en vara beg som endast är uppackad, så bör man t.ex skriva "endast uppackad" i
annonsen, "så nära nyskick man kan komma", "aldrig använd".

Men skriva i annonsen att varan är sprillans ny är FEL och då är det också lika fel att skriva att
den är i skick som ny (nyskick).

Något som är i skick som något annat, förväntas givetvis att vara i samma skick.
NYTT = NYSKICK. = SKICK SOM NYTT.

"Nyskick" ÄR extremt missbrukat på annonsidor.

Att alla inte kan betydelsen av våra Svenska ord är klart uppenbart, det är ju därför vi får problem
av det här slaget, som den här tråden handlar om.

Det är krångligt va ?

Nä, inte så krångligt, däremot tror jag att det är du som har mest problem med betydelsen av orden just nu.
"Skick som nytt" är tack vare ordet "som" en liknelse; det betyder inte att den är ny, utan att den är i samma skick som en ny. Så det är alltså inte samma sak.

Med ditt resonemang skulle varan vara i sämre skick bara för att du packade upp den, något jag har svårt att tro, om du inte är väldigt våldsam med sakerna när du packar upp dem. :)

Visst är "nyskick" missbrukat men att säga att man bara kan använda uttrycket för ouppackade varor förvånar mig. Skicket kan vara som nytt utan att man för den skull ger samma garantier som ett företag. Vill man ha såna garantier så ska man inte vända sig till en sida för beg-varor. Är det inte lite naivt om man förväntar sig en plomberad vara om man handlar något "i nyskick"?

"I skick som nytt"
"som" används i betydelsen motsvarande. Motsvarande är inte "lika med"

Edit: Hoppsan StS hann före... :O)

Nyskick - borde inte användas. Ny i kartong - med foto över en uppackad vara...

Jeg är helt och hållet med på Din sida Photocon. Nyskick är tydligen ett så töjbart begrepp att det borde sluta användas. Eller, är det egentligen det? Det finns bara ett nyskick och ett ouppackat skick, anser jag. Men till och med det har några annonsörer urholkat genom att packa upp varan och fota den med orden ouppackad...

Jag förstår heller inte hur svårt det kan vara; nyskick är oanvänd vara, möjligen uppackad för ockulär besiktning. Ouppackad är inte uppackad. Ords värde är inte svåra, det är hur vi tolkar dessa som tydligen är det. Den fras som jag verkligen tycker är allra mest begåvad är hämtad från verklig annons inom mitt andra intresse; "Nyskick, förutom lite skrap i volym- och tonkontrollerna, som är enkelt att fixa enligt min lokala handlare." Det rörde sig om en 30 år gammal receiver. Det som gör det hela extra intressant är den fördumning uttalandet utgör mot läsaren. "Jag kan skriva denna fras för jag anser att du som läser detta är så j-a korkad att du går på vad skit som helst", tycks annonsören tro.

Respekt för det skrivna ordet är numer ett minne blott. Nyskick har produkten endast under en kort tid efter tillverkning. En tids lagring ouppackad kan även det vara tillräckligt för en del produkter för att få sitt nyskick degenererat.

Nä, värdeladdningen behöver nog stramas upp, enligt Photocons fundering. Det håller jag med om, även om det säkert lär skrivas invändningar mot resonemanget.

Senast ändrad:
Jeg är helt och hållet med på Din sida Photocon. Nyskick är tydligen ett så töjbart begrepp att det borde sluta användas. Eller, är det egentligen det? Det finns bara ett nyskick och ett ouppackat skick, anser jag. Men till och med det har några annonsörer urholkat genom att packa upp varan och fota den med orden ouppackad...

Jag förstår heller inte hur svårt det kan vara; nyskick är oanvänd vara, möjligen uppackad för ockulär besiktning. Ouppackad är inte uppackad. Ords värde är inte svåra, det är hur vi tolkar dessa som tydligen är det. Den fras som jag verkligen tycker är allra mest begåvad är hämtad från verklig annons inom mitt andra intresse; "Nyskick, förutom lite skrap i volym- och tonkontrollerna, som är enkelt att fixa enligt min lokala handlare." Det rörde sig om en 30 år gammal receiver. Det som är gör det hela extra intressant är den fördumning uttalandet utgör mot läsaren. "Jag kan skriva denna fras för jag anser att du som läser detta är så j-a korkad att du går på vad skit som helst", tycks annonsören tro.

Respekt för det skrivna ordet är numer ett minne blott. Nyskick har produkten endast under en kort tid efter tillverkning. En tids lagring ouppackad kan även det vara tillräckligt för en del produkter för att få sitt nyskick degenererat.

Nä, värdeladdningen behöver nog stramas upp, enligt Photocons fundering. Det håller jag med om, även om det säkert lär skrivas invändningar mot resonemanget.

Ok, diskuteras det om den exakta betydelsen av "nyskick", eller folk som använder ordet för slitna prylar?
Så nu är inte ens alla ouppackade varor i "nyskick"! Hur tänker du nu?

Ok, diskuteras det om den exakta betydelsen av "nyskick", eller folk som använder ordet för slitna prylar?
Så nu är inte ens alla ouppackade varor i "nyskick"! Hur tänker du nu?

Om Du läser mitt inlägg, ser Du en glasklar formulering att vissa varor inte kan anses vara i nyskick trots att de inte ens varit uppackade. Men, låt mig exemplifiera för tydlighetens skull; skulle Du köpa en drivrem till en skivspelare som har legat i sin originalförpackning i 40 år? Jag skulle inte ens kalla en komplett skivspelare som varandes i nyskick efter den tiden. Den kommer att behöva en rejäl uppfräschning med nytt fett, ny olja osv, innan den startas. Var det tydligare nu? Den skulle jag kalla ouppackad, men med ett servicebehov innan idriftstagning.

Ett exempel:
Skicket på varan ? Svar: NY ouppackad. Alltså NYSKICK.

4 kr är lika mycket som 400 öre, inte som 399 öre, men 399 öre däremot NÄSTAN lika mycket som 4kr.

En vara som är uppackad och "pillad på" är NÄSTAN som ny, eller NÄSTAN som nyskick.

JAG har inga problem med orden, men däremot med dom som missbrukar det Svenska språket, som ofta i annonser, med då t.ex uttrycket NYSKICK.

Kan man inte skilja prylen från en ny så är den i nyskick, även om den inte är ny. Den 40-åriga skivspelaren är inte i nyskick om den kräver service. Byts allt som behöver bytas så blir den återigen i nyskick, men den blir inte ny.

Nyskick är INTE lika med ny.

Om Du läser mitt inlägg, ser Du en glasklar formulering att vissa varor inte kan anses vara i nyskick trots att de inte ens varit uppackade. Men, låt mig exemplifiera för tydlighetens skull; skulle Du köpa en drivrem till en skivspelare som har legat i sin originalförpackning i 40 år? Jag skulle inte ens kalla en komplett skivspelare som varandes i nyskick efter den tiden. Den kommer att behöva en rejäl uppfräschning med nytt fett, ny olja osv, innan den startas. Var det tydligare nu? Den skulle jag kalla ouppackad, men med ett servicebehov innan idriftstagning.

Ok, vi diskuterar alltså 40 år gamla prylar nu.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto