Annons

Respekten för sina medmänniskor

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard

Aktiv medlem
Hur kan vi som debatterar på vårt forum tillåta oss att klandra och ägna oss åt sk. pajkastning.

Varför kritisera andras bristande språkkunskaper offentligt. Någon skrev t.ex. att denne inte kommenterar bilder om det förekom slarv i språkbruket. Varför inte istället skicka ett litet privat e-mail där man vänligt påpekar missen och samtidigt ger en offentlig kommentar på bilden om man nu vill det.

Det kan ju finnas tusen olika orsaker till den felaktiga svenskan.

Svarta Listan -tråden. Men hallå... hur kan man kasta en så massa skit på varandra i ett offentligt forum. Niklas respektera att det finns andra tycker det du gör är omoraliskt. Och Ni andra respektera Niklas som människa.

Det finns fler exempel på en besserwisser-attityd här på forumet. Jag tror inte att dessa diskussioner tillför forumet något utan kanske snarare skrämmer bort presumtiva medlemmar och debattörer.

Vi bör tänka på att vi alla är kollegor, en del har fotografi som yrke, andra som en hobby. Så börja fundera på er attityd till varandra och sansa era debattinlägg.

Jag ställer frågan: Hur långt får man gå ur moralisk synvinkel.

Även ord kan göra ont

Väl talat ^^^

Men man måste nog ändå acceptera att det är så här det funkar i verkligheten. Jag har aldrig vart medlem i ett community som inte har (eller får med tiden) den här lite smått kyliga attityden i forumen. Det har varken med moral, etik eller dåligt uppförande att göra. Det bara är så när en plats knyter ihop fler människor än ett vanligt torg skulle ha gjort. Det räcker med att en enda person inte har samma åsikter som de andra 20000 som läser den så är karusellen igång... tyvärr.

Jag håller verkligen med Dig om detta Rickard.
Ibland lever vissa trådar bara vidare därför någon skrev ett ord felaktigt och så blir det "galj-humor" av det.
Det känns många gånger onödigt och vid dessa tillfällen, så tappar jag intresset av att läsa vidare i inlägget. Fast att det igentligen var en intressant fråga som det startade med.

För det kan ju räcka med att man blev lite fartblind över tangentbordet och när man sedan har "registrerat svaret" upptäcker man felaktigheten. Inte gåt jag in då och ändrar, nej jag hoppas att dom som läser förstår.

Det är ju tyvärr inte krav på att vara mästare i svenska, för att vara en duktig Fotograf/Amatörfotograf

Trist att det ska behöva vara så här... Man vill ju att alla ska trivas på forumet. Jag håller med er som säger att man tröttnar på att läsa i tråden om det bara är en massa personliga påhopp och sktisnack om andra.

Jag hoppas att alla är tillräckligt mogna att visa människor respekt, men gång på gång så upptäcker jag att det fortfarande finns de som inte gör det. Tråkigt.
//Milla (som hoppas på bättring)

Jag kämpar med mig själv för att inte påtala det roliga i ett inlägg här ovan.

Till saken, jag anser att det hör till allmänt hyfs att anstränga sig lite när man skriver ett inlägg.
Jag skriver som en kratta och ibland blir det mellanslag på fel ställen och konstiga avstavningar, men jag offrar några extra sekunder på en granskning innan jag klickar iväg inlägget så att de värsta felen är borta.
Det tycker jag man kan begära för att göra inläggen mer lättlästa, särskilt som det tydligen finns en stor del av befolkningen med läs och skrivsvårigheter.

Det är nog de som ser felen som har svårt att läsa..

Undersökningar visar att det egentligen inte är bokstäverna i sig som gör att man vid vuxen ålder uppfattar ett ord, utan snarare själva sammansättningen av dessa bokstaver i kombination med längden på ordet.

Testa själv att skriva en text där första och sista bokstaven har samma plats, men testa sedan att kasta om bokstäverna i själva ordet. Jag lovar att det inte blir några problem att läsa texten.

"För om säjla odret itne är jtäte-lgnåt brode det itne vraa ngråa pbroelm."

Det tog fyra inlägg sen var änmett (hi,hi) glömt.

Naturligtvis tycker jag att man kan ha roligt och skratta lite åt sina egna och andras missar. Men att tycka att man bevisar sin dumhet osv... är väl ändå att gå för långt eller ?

Äh, så länge man förstår vad folk menar så är det väl OK? Internet har ju gjort att många människor som förr knappt kunde göra sig hörda kan delta i t ex diskussionerna här och förhoppningsvis är lite mer med i samhället. Nu är jag väl rätt partisk då jag har diagnoser till följd av att jag läser och skriver illa, samt är monumentalt (Jag är glömsk också. Kommer inte ihåg hur meningen skulle fortsätta. Ah, nu minns jag. :D ) impulsiv.

Det är inte bara i forumen som det svämmar över ibland.

Tyvärr finns det många ohövliga och onödiga kommentarer till bilder i kritikalbumen.
Det tycker jag nästan känns allvarligare än när det sker i forumet. Att lägga ut bilder, få kritik och att ge kritik är ju den centrala och bärande idéen med fotosidan, vad jag förstår i alla fall. Det allvarliga är att det är säkert väldigt hämmande för många, vågar man lägga ut fler bilder?

Det är bra att du reagerar Rikard.

elohim skrev:
Det är nog de som ser felen som har svårt att läsa..

Undersökningar visar att det egentligen inte är bokstäverna i sig som gör att man vid vuxen ålder uppfattar ett ord, utan snarare själva sammansättningen av dessa bokstaver i kombination med längden på ordet.

Testa själv att skriva en text där första och sista bokstaven har samma plats, men testa sedan att kasta om bokstäverna i själva ordet. Jag lovar att det inte blir några problem att läsa texten.

Hmm, och förutsättningen för att man skall kunna se vad "sammansättningen av dessa bokstaver i kombination med längden på ordet" betyder är nog att man har lärt sig ordet, korrekt stavat.

elohim skrev:

Dte är otfast männisokr som har läs- och srkivprolbem som uppätcker srkivfelen snabbast. Precis som du säger.

Stavfel stör mig inte, däremot så gör särskrivningar det. Framförallt i de fall där de särskrivna orden får en helt ny innebörd.

Walle skrev:

Stavfel stör mig inte, däremot så gör särskrivningar det. Framförallt i de fall där de särskrivna orden får en helt ny innebörd.

Precis. Det är ju då det kan bli problem.. Men oftast så förstår man ju vad som menas.

Walle skrev:

Där måste jag hålla med. Eftersom jag har problem med avkodningen av orden så är det rätt vanligt att jag ser att nåt är fel men ändå inte kan reda ut det. Särskrivningarna är nog det som ger mig personligen mest problem

Jag är en person som kan bli rätt syrlig i mina foruminlägg här på fotosidan, och jag tror tyvärr att jag retat upp rätt många i mina värsta stunder. Men om jag tycker att någon pratar strunt, eller att något är i grunden fel, då påtalar jag det. Och då kan det tyvärr bli rätt hårda inlägg från min sida. MEN det innebär inte att jag ägnar mig åt personangrepp, det skulle jag aldrig göra.

Dessutom, om någon överbevisar mig, eller kommer med en rimlig förklaring till det diskussionen handlar om så ändrar jag mig alltid. Och när debatten väl är över så skulle jag aldrig få för mig att tjata vidare eller hysa agg mot de personer som varit mina "motståndare".

Personligen anser jag inte att det är så farligt som Rikard tycker. Vi svenskar har en ofattbar rädsla för konflikter, det verkar som om allt ska sopas under mattan. Vi lever inte i en värld som är indränkt i ett rosa skimmer, vi har alla olika uppfattningar om saker och ting. Därför är det naivt och tro att vi skulle slippa sådant här på fotosidan.

Däremot håller jag verkligen med om att alla som ägnar sig åt personangrepp borde lägga ned.

/Joakim

JanOlofHärnström skrev:
Det är inte bara i forumen som det svämmar över ibland.

Tyvärr finns det många ohövliga och onödiga kommentarer till bilder i kritikalbumen.
Det tycker jag nästan känns allvarligare än när det sker i forumet. Att lägga ut bilder, få kritik och att ge kritik är ju den centrala och bärande idéen med fotosidan, vad jag förstår i alla fall. Det allvarliga är att det är säkert väldigt hämmande för många, vågar man lägga ut fler bilder?

Det är bra att du reagerar Rikard.

Att ge kritik kräver en hel del eftertanke. Om man inte kan framföra den på ett bra sätt, så säger det oftast mer om den som gett kritiken en det denne kritiserar. Själv är jag väldigt restrektiv i att kommentera och kritisera bilder

Liax skrev:
Personligen anser jag inte att det är så farligt som Rikard tycker. Vi svenskar har en ofattbar rädsla för konflikter, det verkar som om allt ska sopas under mattan. Vi lever inte i en värld som är indränkt i ett rosa skimmer, vi har alla olika uppfattningar om saker och ting. Därför är det naivt och tro att vi skulle slippa sådant här på fotosidan.
Självklart tycker jag att man skall kunna ta konflikter och reda ut dessa. Men att man petar i småsaker när det inte tillför något har jag svårt för. Ofta tenderar man att glömma bort själva orsaken till konflikten och istället ägna tid och kraft på småttigheter runt om.

Rikard skrev:
Att ge kritik kräver en hel del eftertanke. Om man inte kan framföra den på ett bra sätt, så säger det oftast mer om den som gett kritiken en det denne kritiserar. Själv är jag väldigt restrektiv i att kommentera och kritisera bilder

Så synd, så synd...
Det är ändå bristen på kommentarer dvs. svårigheten för många att få kommentarer som enligt min mening är sidans största problem.
Och man kan mycket väl ge kontsruktiv kritik utan att det låter illa, i syfte att hjälpa fotografen att utvecklas.

Och Joakim, man kan väl vara syrlig ibland, men om man ger och tar samtidigt som man är beredd att motivera sin ställning så är väl det OK.

Men att bara hoppa in på en bild och tycka att den är dålig är ju inte särskilt uppmuntrande. Många sådan kommentarer finns det, en halv mening med 4-6 ord.

Åter till forumsdiskussionen. Det retar mig många gånger att folk byter ämnen och tappar tråden. Det är väl ohövligt och respektlöst. Då är det många gånger bättre att starta en ny tråd elle söka efter en gammal lämplig tråd att haka på.

JanOlofHärnström skrev:
Så synd, så synd...
Det är ändå bristen på kommentarer dvs. svårigheten för många att få kommentarer som enligt min mening är sidans största problem.
Och man kan mycket väl ge kontsruktiv kritik utan att det låter illa, i syfte att hjälpa fotografen att utvecklas.
Sant - Nu tillbaka till ämnet. Jag tror att man tillåter sig att vara betydligt grövre (ha en lägre moralisk gräns) när man diskuterar och kommenterar över internet. Ett snabbt annonymt media där ens inlägg inte hinner tänkas igenom. Själv har jag haft hårda ordväxlingar via e-post och blivigt riktigt förbannad. men rätt enkelt kunnat reda ut detta med motparten när man väl träffat varandra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar