Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resestativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Är detta stativ något ni skulle rekommendera som resestativ till en Canon 60D+70-200 4L

http://www.blocket.se/skaraborg/Bei...iv_inkl_kulled_56671442.htm?ca=1_9&w=3&last=1

Eller har ni andra tips i den prisklassen?

Om vi bortser från själva stativet skulle jag nog välja att handla från en mer välkänd säljare.
Ser att företagsinformationen är kort samt att de lämnar 14 dagars ångerrätt med -5% avdrag för upparbetning.

Din utrustning är inte helt lätt så jag skulle se på något med högre uppgiven max-belastning, 12-15kg.
Ett exempel är Sirui N-2204X med kula K-20X

/Stephan

Om vi bortser från själva stativet skulle jag nog välja att handla från en mer välkänd säljare.
Ser att företagsinformationen är kort samt att de lämnar 14 dagars ångerrätt med -5% avdrag för upparbetning.

Din utrustning är inte helt lätt så jag skulle se på något med högre uppgiven max-belastning, 12-15kg.
Ett exempel är Sirui N-2204X med kula K-20X

/Stephan

Skulle nog säga att även det är i minsta laget, men kan kanske duga inomhys Sirui gör dock väldigt prisvärda prylar.

Köp på plats

Oj, låter som jag får lämna objektivet hemma och ta med dom fasta småttingarna istället. Ska till Thailand, och där lär det inte bli mycket foton inomhus.

Har du möjligen något tips?

Din utrustning är inte särskilt tung. 60D plus 70-200 f4 är lätta grejor. Res ut och köp ett stativfäste (bättre balans och mindre påfrestande för stativet) till ditt objektiv och ett "lagom stativ". Det finns inga billiga, stabila och lätta stativ. Du får välja två av dessa egenskaper, men i fj. östern kan du komma undan rätt mycket billigare i en butik där du kan känna på stativet innan du köper- Fast på resa, behöver du verkligen ett stativ?

Din utrustning är inte särskilt tung. 60D plus 70-200 f4 är lätta grejor. Res ut och köp ett stativfäste (bättre balans och mindre påfrestande för stativet) till ditt objektiv och ett "lagom stativ". Det finns inga billiga, stabila och lätta stativ. Du får välja två av dessa egenskaper, men i fj. östern kan du komma undan rätt mycket billigare i en butik där du kan känna på stativet innan du köper- Fast på resa, behöver du verkligen ett stativ?

Problemet är väl kanske inte främst att den är tung utan att det är ett tele. Varje liten darrning förstärks av teleeffekten. Stativfäste på objektivet är en mycket bra ide. Häng något tungt under stativet, så står det stabilare men se upp så det inte dinglar. Använd Live View så är spegeln uppfälld och det blir mindre vibrationer. Ta bilden med självutlösare på 10s. Stå stilla medan man väntar och under exponeringen så inte golv eller mark skakar av att man rör isig.

Tack för era svar :)

Stativfäste har jag till 70-200. Har ett stativ här hemma, ett Venguard Alta pro, men det är alldeles för tungt och otympligt att ha med på resa till Thailand.

Stativ behöver jag då jag dels inte är särskilt stabil själv och sen för att kunna fota kvällstid.

Men då funkar alltså Benro som jag frågade om högre upp?

Tänk utanför boxen. Så länge du inte är i en saltöken har du saker du kan använda som stöd.

Kolla vad man kan åstadkomma med Manfrottos 035 Super Clamp. bilder på 035:an
En Super Clamp och ett fint kulhuvud ser användbart ut.

Eller en beanbag?

Stativet du länkade till har jag provat med en Olympus SP100EE (589g). Inte vidare roligt, men bättre än inget.

Tack för tipsen

Tänk utanför boxen. Så länge du inte är i en saltöken har du saker du kan använda som stöd.

Kolla vad man kan åstadkomma med Manfrottos 035 Super Clamp. bilder på 035:an
En Super Clamp och ett fint kulhuvud ser användbart ut.

Eller en beanbag?.

Tack, vilka bra tips. Tro mig, förra resan försökte jag med det mesta, men det är inte alltid det går att trolla när man är på stranden, om man inte vill fota allt i grodperspektiv förstås :)

Tack, vilka bra tips. Tro mig, förra resan försökte jag med det mesta, men det är inte alltid det går att trolla när man är på stranden, om man inte vill fota allt i grodperspektiv förstås :)

Ett enbensstativ kanske kunde vara till hjälp, ger förstås inte samma stöd som ett trebent, men kan vara till hjälp för lite fler fototillfällen. Dessutom lätt att bära på. På många ställen utomlands är det dessutom så att man inte får ställa upp trebensstativ hur som helst. Vet dock inte hur det är på TS resmål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar