Annons

Resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)

qddem

Medlem
Jag skall köpa en kamera till min vän i julklapp. Hon skall åka till Nya Zeeland i en månad och vill som ni förstår ha kvar resan på kort.
Jag vill ge en kamera som tar dom snygga bilderna med djup som en systemkamera har men eftersom hon är äventyrlig så måste den vara relativt smidig.
Jag är inte så insatt i foto, men hon har amatör fotat lite tidigare.
Prislappen? runt 6 tusen kanske, man vill inte förstöra minnena med tråkiga bilder right.

Tack i förhand.

Tack för svaren hittills, Jag tyckte inte att bilderna i Magnus recension blev snygga, gryniga lixom.

Observera att bildern inte är brusreducerade. Om man kör på jpg eller brusreduserar minskar grynen. Men den mindre sensorn, i förhållande till en systemkamera, gör att det vid högre asa-tal blir en del gryn. Själv kör jag kameran nästan uteslutande på 80-iso och då är det fint som snus. Kör man på högre iso kan man välja att brusreducera om man inte gillar grynen. Men så gör inte jag, jag låter grynen bli en del av uttrycket.

Observera att bildern inte är brusreducerade. Om man kör på jpg eller brusreduserar minskar grynen. Men den mindre sensorn, i förhållande till en systemkamera, gör att det vid högre asa-tal blir en del gryn. Själv kör jag kameran nästan uteslutande på 80-iso och då är det fint som snus. Kör man på högre iso kan man välja att brusreducera om man inte gillar grynen. Men så gör inte jag, jag låter grynen bli en del av uttrycket.

Skulle man inte kunna välja en större sensor då?
har du ett exempel på en brusredicerad bild? jag är mycket tacksam för svaret.

Håller med ErlandH, En epl1 med båda kit objektiven går på precis 6000:- och då får du en brännvidd från 14 till 150 mm vilket borde räka till de flesta situationer. Epl1 klarar runt iso 800-1600 som är användbart vilket är bättre än en kompaktkamera. Den blir ju dock större än en kompaktkamera...

Canon G12 är klassad som kompaktkamera medan E-PL1 och NEX-5 är systemkameror,
jag vet inte vilken skillnad detta gör. Men som jag förstår det så står det mellan dessa tre kameror.
E-PL1 och NEX-5 använder objektiv. räcker det som man får med?

jag vet inte vilken skillnad detta gör.
En avgörande skillnad är storleken på sensorn. E-PL1 har en sensor som är fem ggr så stor som G12, NEX-5 åtta gånger. Det innebär att de båda sistnämnda får mindre brusiga bilder vid dåligt ljus och att det är enklare att åstadkomma det "djup" (dvs kort skärpedjup) som du efterlyste.

En annan stor skillnad är att Canon S95 (som har samma sensor som G12) går ner i en byxficka, G12 går ner i en kavajficka men de båda andra kräver åtminstone en lite större jackficka.

Lumix GF1 med objektiv 20/1.7 för 5.700kr. http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgf1--2017-rod-p-3671-c-410.aspx. Kompakt kamera med "stor" sensor, bra LCD, bra AF och ett ljusstarkt och skarpt objektiv motsvarande 40mm. Svart, röd eller rosa finns att välja mellan.

Finns även med zoomobjektiv 14-45 (motsvarande 28-90mm) för 5.335kr. http://www.japanphoto.se/product/di...kamera-lumix-gf1-svart-med-14-45mm-f-3,5-5,6/. Det objektivet är mycket bättre och skarpare än nya 14-42 som finns till GF2.

Bilagor

• GF1_20red_2922.jpg
    GF1_20red_2922.jpg
    36.6 KB · Visningar: 319
jag vet inte vilken skillnad detta gör. Men som jag förstår det så står det mellan dessa tre kameror.
E-PL1 och NEX-5 använder objektiv. räcker det som man får med?

Skillnaden är att på systemkamerorna kan man byta objektiv, på kompakterna kan man inte det.

Lx5

En kompaktkamera som är väldigt trevlig och användarvänlig och som inte nämnts här är ju Panasonic LX5. Den ger riktigt trevligt bildresultat när man använder den på enklast möjliga, sikta och tryck vis.

Lumix GF1 med objektiv 20/1.7 för 5.700kr. http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgf1--2017-rod-p-3671-c-410.aspx. Kompakt kamera med "stor" sensor, bra LCD, bra AF och ett ljusstarkt och skarpt objektiv motsvarande 40mm. Svart, röd eller rosa finns att välja mellan.

Finns även med zoomobjektiv 14-45 (motsvarande 28-90mm) för 5.335kr. http://www.japanphoto.se/product/di...kamera-lumix-gf1-svart-med-14-45mm-f-3,5-5,6/. Det objektivet är mycket bättre och skarpare än nya 14-42 som finns till GF2.

Bra svar.
Ja det finns minst sagt en hel del att välja mellan, Zoom är ju alltid trevligt men zoomobjektivet såg väldigt stort ut, Nu är jag inte ute efter den minsta kamera jag kan hitta. Jag tycker det är viktigare att bilderna blir bra!
Jag antar att objektivet blir så stort om man vill ha zoom funktion. Hur stor sensor hade den kameran i jämförelse med de andra.

Bra svar.
Ja det finns minst sagt en hel del att välja mellan, Zoom är ju alltid trevligt men zoomobjektivet såg väldigt stort ut, Nu är jag inte ute efter den minsta kamera jag kan hitta. Jag tycker det är viktigare att bilderna blir bra!
Jag antar att objektivet blir så stort om man vill ha zoom funktion. Hur stor sensor hade den kameran i jämförelse med de andra.

Sensorn i Lumix GF1 är 13,5x18mm. (Cropfaktor 2,0)
Sony NEX är lite större med 15,6x23,4mm. (Cropfaktor 1,5)
Canon S95/G12 är mindre med 5,7x7,6mm (Cropfaktor 4,7)

Fördelen med GF1 är i mitt tycke paketet med 20/1.7, skarpt och ljusstarkt som gör att man får bra bilder även på kvällen. I fullt solsken tar "alla" kameror bra bilder. Sony NEX pannkaka är ett 16/2.8 (motsvarande 24mm) vilket är för mycket vidvinkel, 1,4 steg mindre ljusstarkt och inte lika skarpt.

Om du kollar på Lumix GF1 med zoom 14-45 så är NEX med 18-55 nog ändå ett bättre val. Samma pris, vikt, storlek men modernare bildsensor som brusar mindre. Snyggare bilder alltså till NEX fördel.

Men inte lika fickvänlig som GF1 + 20/1.7

Bilagor

• nex5silver_1855b.jpg
    nex5silver_1855b.jpg
    91.4 KB · Visningar: 191
Senast ändrad:
Ja, om man vill ha en kamera med så stor sensor. Fördelen med den mindre sensor som Canon S95 och G12 har är att kamerorna kan bli väldigt kompakta, trots att de har större zoomomfång än objektivet till GF1 eller NEX.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto