Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att 18-55/3.5-5.6 objektivet kostar runt 500-lappen så spelar det ingen större roll.
Hade man haft 800/5.6 objektivet för 147 000 kr och något skulle ha hänt det hade man nog blivit vansinnig eller begått självmord på köpet! ;)
Hahaha, sant :) Man vågar ju utmana ödet lite mer med en 18-55, jag vågade stoppa min i princip varsomhelst.

Tänkte meddela hur det gick om någon är intresserad. :)

Efter att ha gjort lite mer efterforskningar och försökt tänka ärligt på hurdan jag är som person och vad som egentligen passar mig, så blev det tillslut en Pentax K-30 med 18-135 WR objektivet.

Det blev naturligtvis över budget, men det var kanske ingen jättestor överraskning...

Jag tror och hoppas att denna kombination kommer att passa mig bra - jag kände på mig att jag bör ha ett så flexibelt objektiv som möjligt eftersom jag antagligen inte kommer att kunna (eller orka) byta så ofta ute på resorna. Jag har sett mycket positivt om det objektivet och jag tror det kommer att bli bra.

Det som verkligen tippade vågskålarna var när jag gick till en återförsäljare och klämde och kände lite på Nikon / Canon / Pentax. Pentaxen hade den där extra "vill ha känslan" också och då var det lätt att bestämma sig.

Eftersom det redan blev ganska dyrt så har jag inte beställt något stativ, varken enben eller treben än så länge. Jag tänkte ge det lite mer eftertanke och kanske ta in kameran i en butik och testa lite olika alternativ. Men framför allt - komma igång med fotograferingen och se vad jag tycker är roligast och sedan skaffa tillbehör som passar ändamålet.

Tack än en gång för all hjälp!

ljonsson - väldigt fina råd ifrån dig om fotografering i tropikerna. Jag kollade in dina bilder här på sidan och de är verkligen fantastiska! Ser att du varit en del i området jag skall till i vinter. Jag var i Belize i våras och det var då jag bestämde mig att ha med en riktig kamera nästa gång. Den här gången blir det Nicaragua och Costa Rica. Lyckas jag ta åtminstone en bild som är hälften så fin som dina så blir jag väldigt nöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar