Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med TUNG proffs-utrustning. HUR???

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förut var det så att de som hade mycket utrustning och åkte på expeditioner helt enkelt köpte två flygstolar och spände fast grejorna på stolen intill. Har aldrig sett det IRL. Ingen vill gärna checka in utrustning för 100000 kronor. som kastas runt i bagageutrymmet. Det finns visserligen väskor som garanterat håller för det. Värre är nog om utrustningen inte finns på plats vid målet utan kommer en vecka senare....Vilket absolut är en risk när det gäller incheckat bagage.

Du läste inte länkarna, utan fortsätter och skriver "historier"?

Michael - som snart slutar att förvånas -
 
Visst, det har inte hänt dig med något annat bolag.
Men jag känner mer än en fotograf som fått sin fotoväska vägd av andra bolag än Ryan.

Vad det gäller BA, så är de de kända för sina generösa regler.
Men inte bara det. De har även vunnit pris för att vara det bästa bolaget för transatlantiska flygningar.

När jag skulle till USA, så var BA det näst billigaste bolaget, om vi bortser från babagereglerna.
(Skillnaden mot det allra billigaste var 500:- t.o.r. och då med en 17 timmar längre totaltid för resan. På varje håll).
Räknar vi på bagagereglerna så var BA billigast.

Det är i sammanhanget trist att konstatera att SAS har väldigt dåliga regler för ombordbagage.
Endast 6 Kg för den väska som du placerar i "väskfacket".

Viktbegränsningen är väl ändå mest för säkerheten, inte bolagets snålhet? Såg en tv intervju där de berättade att det är vanligt att bagagehyllorna ramlar ner även vid småkrascher och man därför måste hålla huvudet lägre än ryggstödsnivå. Och 15 kilo metall och glas som flyger runt i kabinen kan nog ställa till det.

Fast olyckor händer å andra sidan sällan så jag kommer nog bidra till säkerhetsproblemet nästa gång jag flyger. Laddare, kablar, stativ etc checkar jag alltid in.
 
Viktbegränsningen är väl ändå mest för säkerheten, inte bolagets snålhet? Såg en tv intervju där de berättade att det är vanligt att bagagehyllorna ramlar ner även vid småkrascher och man därför måste hålla huvudet lägre än ryggstödsnivå. Och 15 kilo metall och glas som flyger runt i kabinen kan nog ställa till det.
Kanske. En del flygbolag har i så fall stadigare bagagehyllor än andra. British Airways tillåter 2 väskor som handbagage i ekonomiklass (den ena lite större än den andra). Dessa två väskor får väga upp till 23 kg vardera.

Jag skulle tro att en del flygbolag har sina handbagagebegränsningar av snålhet. Det kan nog löna sig att tvinga folk att checka in en extra väska och ta betalt för det när deras handbagage väger ett halvt kilo för mycket.

Apropå säkerhet: för Mycket Länge Sen satt det verkligen bagageHYLLOR ovanför sätena. Inga luckor för att stänga igen om det som låg där. I bästa fall fanns det skiljeväggar med jämna mellanrum så att grejerna inte gled längs hela flygplanets längd om det var halvtomt på hyllan.

Fast olyckor händer å andra sidan sällan så jag kommer nog bidra till säkerhetsproblemet nästa gång jag flyger. Laddare, kablar, stativ etc checkar jag alltid in.

Jag tycker nog att det är en bra ide att hålla sig till flygbolagets viktregler. Om det nu skulle vara för att inte hyllan ska braka ner av för mycket tyngd så skulle åtminstone inte jag vilja vara den som orsakade det. Å andra sidan lär det väl finnas en del marginal. Annars skulle väl viktkontrollen vara hårdare.
 
...
Jag tycker nog att det är en bra ide att hålla sig till flygbolagets viktregler. Om det nu skulle vara för att inte hyllan ska braka ner av för mycket tyngd så skulle åtminstone inte jag vilja vara den som orsakade det. Å andra sidan lär det väl finnas en del marginal. Annars skulle väl viktkontrollen vara hårdare.

Att slippa checka in dyra känsliga grejer var ju det som TS ville slippa.

Vad menar du med marginaler? Hyllorna rasar ner, tidigare om det är tungt.
 
Ja?


Jag menar att viktbegränsningsreglerna förmodligen är satta med marginal. Om de vore kritiska så skulle det göras strikt viktkontroll på allt handbagage.

Klart det finns marginaler, men om alla har 20 Kg handbagage i stället för de tillåtna 8 (eller vad som nu gäller för olika bolag) så lär de marginalerna snart käkas upp. I synnerhet så i en nödsituation när det handlar om mer eller mindre skumpiga nödlandningar som utgör ytterligare påfrestningar på flygplanet.

Jag förstår poängen med att ta med sig prylarna på planet, men det är inte BARA för att jävlas eller för att ta extra betalt flygbolagen har viktgränser. Flyger man med mindre flygplan är det väldigt viktigt att placera vikten rätt, och så också med större plan, även om det förstås märks mindre då.
 
Klart det finns marginaler, men om alla har 20 Kg handbagage i stället för de tillåtna 8 (eller vad som nu gäller för olika bolag) så lär de marginalerna snart käkas upp. I synnerhet så i en nödsituation när det handlar om mer eller mindre skumpiga nödlandningar som utgör ytterligare påfrestningar på flygplanet.
Som sagt så tillåter British Airways två handbagageväskor som var och en får väga 23 kg.
De undviker väl skumpiga landingar, får man hoppas. :)

Jag förstår poängen med att ta med sig prylarna på planet, men det är inte BARA för att jävlas eller för att ta extra betalt flygbolagen har viktgränser. Flyger man med mindre flygplan är det väldigt viktigt att placera vikten rätt, och så också med större plan, även om det förstås märks mindre då.

Ja, det är ett rimligt resonemang, men om det vore kritiskt att alla väskor som tas med i kabinen vägde strikt mindre än den upställda gränsen så skulle viktkontrollen vara mycket noggrannare.

I små flygplan är det kritiskt med vikt och balans (det är det f.ö. i alla flygplan oavsett storlek, men i stora flygplan kan man räkna i större viktklumpar) och då utgår jag från att viktkontrollen är mer noga. I riktigt små flygplan måste man räkna på passagerarnas faktiska vikt, men så små flygplan är ovanliga i kommersiell trafik.
/f.d. sportflygare
 
Som sagt så tillåter British Airways två handbagageväskor som var och en får väga 23 kg.
De undviker väl skumpiga landingar, får man hoppas. :)

Per - på allvar: tillåter BA att man tar in 46kg handbagage i kabin? Var stuvar man det på ett säkert sätt och orkar de flesta ens bära så mycket? Du har säkert koll men en referens vore intressant....

/f.d. SAS Load Control Supervisor
 
Skumpiga landningar undviker nog helst alla, men packningen kan påverka. Flygsäkerhet tycker jag är viktigare än vägsäkerhet, då konsekvenserna snabbt blir så mycket större. ...
Ändå dör betydligt fler i vägtrafik än i flygtrafik.

Jag hävdar envist att om flygsäkerheten hängde på att alla handbagageväskor höll sig strikt under den stipulerade viktgränsen så skulle kontrollen vara rigorös. Flygbolag tar inte alltför lätt på flygsäkerhet.
 

Det var som f-n! Och stora får väskorna vara också. Säkert väldigt OT men jag har arbetat en stor del av mitt yrkesliv med flygsäkerhet och det här förstår jag inte hur det går till bortsett från att det inte är ett särskilt begåvat koncept...... Lägg aldrig något i "bagagehyllan" som du inte är beredd att få i huvudet.
 
Ändå dör betydligt fler i vägtrafik än i flygtrafik.

Jag hävdar envist att om flygsäkerheten hängde på att alla handbagageväskor höll sig strikt under den stipulerade viktgränsen så skulle kontrollen vara rigorös. Flygbolag tar inte alltför lätt på flygsäkerhet.

Det är säkerligen så att den absoluta kontrollen inte spelar någon roll, men ibland gör detaljer skillnaden. Jag vill inte vara den detaljen.
 
Det är säkerligen så att den absoluta kontrollen inte spelar någon roll, men ibland gör detaljer skillnaden. Jag vill inte vara den detaljen.

Helt rätt - och bagagehyllor ramlar ner lättare än de flesta tror. Tung kamerautrustning (och eventuella spritpåsar) placeras bäst under stolen framför dig!
 
Viktbegränsningen är väl ändå mest för säkerheten, inte bolagets snålhet? Såg en tv intervju där de berättade att det är vanligt att bagagehyllorna ramlar ner även vid småkrascher och man därför måste hålla huvudet lägre än ryggstödsnivå. Och 15 kilo metall och glas som flyger runt i kabinen kan nog ställa till det.

Fast olyckor händer å andra sidan sällan så jag kommer nog bidra till säkerhetsproblemet nästa gång jag flyger. Laddare, kablar, stativ etc checkar jag alltid in.

Om det vore för säkerheten så skulle ju inte flygbolagen tillåta mer vikt och väskor för 1:a eller business klass passagerarna.
T.o.m om du betalar lite extra och reser med SAS plus istället för vanliga economy så får du ofta ha dubbla antalet väskor (2) och en vikt på 16kg. Plus en liten väska eller laptop också. Och hyllorna ovanför är exakt lika. Ofta sitter du i samma avdelning också, bara ett par stolar framför.
Vikterna du får ta med dig styrs till 99% av ekonomiska orsaker och vinst intresse. Inte av säkerhets skäl för man tror hyllorna ska ramla ner. Eller ramlar de bara ner om man har economy biljett?
 
Helt rätt - och bagagehyllor ramlar ner lättare än de flesta tror. Tung kamerautrustning (och eventuella spritpåsar) placeras bäst under stolen framför dig!

Man kan ju förundras över att de faktiskt inte gör det. Har någon annan varit med om det så undrar jag om det inte är undantaget som bekräftar regeln. Under mitt snart 65 åriga liv där jag hunnit åka med ett rätt så brett urval trafikflyg så har jag aldrig sett det hända. Inte ens med ryska gamla Tupolevs som jag haft glädjen att åka med ett antal gånger. Visst lampskydd har ramlat ner det har jag sett men att hela eller delar av bagagehyllorna skulle brakat ner på passagerarna har jag aldrig varken hört eller sett.

När jag var flygtekniker på Linjeflyg på 70-talet så var Linjeflyg ett av världens största flygande flygmuseer som hade massor av gamla Convair 340/440 (propellerplan) som köpts in från ett antal U-länder som köpt nya plan när de sålt sina gamla ök till Sverige :) Inte ens i dessa eller skandalplanen de franska Nord 232 som byggdes av lätt vinberusade fransmän (turboprop) som var erkända rishögar hände någonsin detta även om det hände en massa andra konstiga olyckor (hade beteckningarna SE-CCR, -CCT, -CCS, vilka personalen skämtsamt kallade CC-risig, CC-trasig och CC-skrotig).

Ja vid studiebesök hade grabbarna vinflaskorna bekvämt tillgängliga uppe på svarvar och andra verktygsmaskiner (noterades vid svenskt studiebesök). Det var en tid innan arbetarskyddet trängt in även i det franska arbetslivet i Tolouse där planen tillverkades.

De mest galna olyckorna med de planen hände på Bromma. Vid första tillfället landade planet och passagerarna fick vänta länge och väl på att värdinnan öppnade akterdörren. På Nord skedde det efter att kaptenen via en lampa vid dörren givit klarsignal. Denna kom dock inte så värdinnan som blev nervös försökte öppna ändå. Det gick dock inte eftersom kabintrycket låg på dörren som var av delad typ (övre delen gick upp och parkerades och nedre delen blev till trappa.

Som det alltid gör så fanns en stor stark kille i närheten som tjänstvilligt grep in. Så han tog tag i handtaget på övre dörren och lyckades verkligen öppna den. När låset släppte sa det bara pang och han slets med dörren som öppnade sig med blixtens hastighet och så fort att den övre dörrens låsmekanism aldrig hann låsa varpå dörrens övre del med full kraft kom ner och mötte passagerar-Tarzans hjässa med en praktsmäll. Tarzan for ut som ett skott och hamnade som en oformlig lealös hög framför linjepersonalen i avsvimmat tillstånd.

När sedan trycket sjönk blixtsnabbt i kabinen slets väggen mellan kabinen och cockpit/främre lastrum loss från flygkroppen och kom flygande mot passagerarna som stod och väntade på att gå av och slogs sönder mot dessa. Kaoset var totalt.

Vid ett annat tillfälle hade en kille som tvättat planet med skurborste före tillsyn, av misstag kommit åt öppningshandtaget till planets övre nödutgång som satt i taket på flygkroppen. Till denna var kopplad både en repstege och en livbåt. När landställen gick in och kabintrycket kom på flög både nödutgång, livbåt och repstege iväg och landade med ett brak på Beckomberga dårhus som man sade på den tiden, innan det här med politisk korrekthet kommit helt på modet.

Dessa flygplan hade även det absoluta rekordet i snabba motorhaverier. Redan på den tiden gick en DC-8 motor 10 000 timmar och mer men denna Nords Turbomekamotor pajade efter 6 eller om det var 8 gångtimmar. Motortypen döptes följdaktligen om till Turbosmecka.
 
Senast ändrad:
Om det vore för säkerheten så skulle ju inte flygbolagen tillåta mer vikt och väskor för 1:a eller business klass passagerarna.

Vikterna du får ta med dig styrs till 99% av ekonomiska orsaker och vinst intresse. Inte av säkerhets skäl för man tror hyllorna ska ramla ner. Eller ramlar de bara ner om man har economy biljett?

Det är väsentligt färre passagerare i 1:a och business klass som skall dela på tillgänglig kapacitet så därför kan man tillåta mer handbagage i dessa klasser.

Alla seriösa flygbolag har säkerhet som högsta prioritet.

En bagagehylla ramlar inte ner spontant eller frekvent men överlastad kan den ramla under påfrestning av en nödsituation och det är precis då man inte vill ha ytterligare ett störande moment. Det händer naturligtvis ytterst sällan men flygsäkerhet handlar mycket om att minimera risker. Sen har utvecklingen gått från "hatthylla" till "bagagehylla" och då har säkert även marginalerna ökats.

Bara för att man kan flyga jorden runt år ut och år in utan att råka ut för något betyder inte att det aldrig händer.
 
Det är säkerligen så att den absoluta kontrollen inte spelar någon roll, men ibland gör detaljer skillnaden. Jag vill inte vara den detaljen.

Jag brukar också se till att hålla mig under viktgränsen, men mer för att slippa strul än för att jag tror att jag ska orsaka en olycka. Dessutom tycker jag att det är ofint att luras. Jag har ju accepterat reglerna när jag köpte biljetten.
 
Det var som f-n! Och stora får väskorna vara också. Säkert väldigt OT men jag har arbetat en stor del av mitt yrkesliv med flygsäkerhet och det här förstår jag inte hur det går till bortsett från att det inte är ett särskilt begåvat koncept...... Lägg aldrig något i "bagagehyllan" som du inte är beredd att få i huvudet.

Notera passusen om att man själv måste kunna lyfta upp väskan på hyllan. ;-)
 
Det viktiga för mig är att vara flexibel i packningen

Jag reser ofta och mycket på fotoresor till och i Sydamerika. För att vara flexibel har jag valt att packa mina tre kameror med olika objektiv i tre stycken Digital Holster från ThinkTank. Extraobjektiv har jag i liknande fodral.
Alla dessa ”lösa” fodral kan jag sedan kombinera i packningen på olika sätt. Antingen kan jag packa dem i en ryggsäck som används som handbagage eller så kan jag bära dem med bälte runt midjan eller remmar runt halsen. Flera flygbolag tillåter ett normalt handbagage och ett lite mindre som man stoppar under sätet framför sig (typ handväska/laptop).
Har man ett handbagage som inte utnyttjar den maximala handbagagestorleken, då kollas sällan eller aldrig vikten på handbagaget och det går bra att ha med en mycket tung väska.
Fördelen med att ha utrustningen i ”lösa” delar och inte i en specifik kameraväska är att jag har oändliga kombinationsmöjligheter när jag packar. Jag är inte låst till en enda kombination.
I handbagaget ska man givetvis ha all viktig utrustning som man inte vill ska komma bort (laddare, minneskort, dator, kablar, mm). Det riktigt stora objektivet (objektiven) bör man packa i en stor incheckad väska. Den väskan ska givetvis vara anpassad för att tåla en hel del, men ofta räcker det med en rejäl mängd skumgummi eller ett liggunderlag som lindas runt objektivet i en duffel-bag. (Brukar också fungerar bra för flaskor som checkas in vid hemresan ;)
Om jag bara får ha med en väska på 15 kilo, då packar jag det stora objektivet, dator och kläder i den väskan och bär de andra tre kamerorna i Digital Holster antingen runt midjan eller hängandes över halsen och extraobjektiv i jackans fickor.

Flygbolagens bagageregler:
http://www.flygpoolen.se/bagage.do
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar