Helt rätt - och bagagehyllor ramlar ner lättare än de flesta tror. Tung kamerautrustning (och eventuella spritpåsar) placeras bäst under stolen framför dig!
Man kan ju förundras över att de faktiskt inte gör det. Har någon annan varit med om det så undrar jag om det inte är undantaget som bekräftar regeln. Under mitt snart 65 åriga liv där jag hunnit åka med ett rätt så brett urval trafikflyg så har jag aldrig sett det hända. Inte ens med ryska gamla Tupolevs som jag haft glädjen att åka med ett antal gånger. Visst lampskydd har ramlat ner det har jag sett men att hela eller delar av bagagehyllorna skulle brakat ner på passagerarna har jag aldrig varken hört eller sett.
När jag var flygtekniker på Linjeflyg på 70-talet så var Linjeflyg ett av världens största flygande flygmuseer som hade massor av gamla Convair 340/440 (propellerplan) som köpts in från ett antal U-länder som köpt nya plan när de sålt sina gamla ök till Sverige
Inte ens i dessa eller skandalplanen de franska Nord 232 som byggdes av lätt vinberusade fransmän (turboprop) som var erkända rishögar hände någonsin detta även om det hände en massa andra konstiga olyckor (hade beteckningarna SE-CCR, -CCT, -CCS, vilka personalen skämtsamt kallade CC-risig, CC-trasig och CC-skrotig).
Ja vid studiebesök hade grabbarna vinflaskorna bekvämt tillgängliga uppe på svarvar och andra verktygsmaskiner (noterades vid svenskt studiebesök). Det var en tid innan arbetarskyddet trängt in även i det franska arbetslivet i Tolouse där planen tillverkades.
De mest galna olyckorna med de planen hände på Bromma. Vid första tillfället landade planet och passagerarna fick vänta länge och väl på att värdinnan öppnade akterdörren. På Nord skedde det efter att kaptenen via en lampa vid dörren givit klarsignal. Denna kom dock inte så värdinnan som blev nervös försökte öppna ändå. Det gick dock inte eftersom kabintrycket låg på dörren som var av delad typ (övre delen gick upp och parkerades och nedre delen blev till trappa.
Som det alltid gör så fanns en stor stark kille i närheten som tjänstvilligt grep in. Så han tog tag i handtaget på övre dörren och lyckades verkligen öppna den. När låset släppte sa det bara pang och han slets med dörren som öppnade sig med blixtens hastighet och så fort att den övre dörrens låsmekanism aldrig hann låsa varpå dörrens övre del med full kraft kom ner och mötte passagerar-Tarzans hjässa med en praktsmäll. Tarzan for ut som ett skott och hamnade som en oformlig lealös hög framför linjepersonalen i avsvimmat tillstånd.
När sedan trycket sjönk blixtsnabbt i kabinen slets väggen mellan kabinen och cockpit/främre lastrum loss från flygkroppen och kom flygande mot passagerarna som stod och väntade på att gå av och slogs sönder mot dessa. Kaoset var totalt.
Vid ett annat tillfälle hade en kille som tvättat planet med skurborste före tillsyn, av misstag kommit åt öppningshandtaget till planets övre nödutgång som satt i taket på flygkroppen. Till denna var kopplad både en repstege och en livbåt. När landställen gick in och kabintrycket kom på flög både nödutgång, livbåt och repstege iväg och landade med ett brak på Beckomberga dårhus som man sade på den tiden, innan det här med politisk korrekthet kommit helt på modet.
Dessa flygplan hade även det absoluta rekordet i snabba motorhaverier. Redan på den tiden gick en DC-8 motor 10 000 timmar och mer men denna Nords Turbomekamotor pajade efter 6 eller om det var 8 gångtimmar. Motortypen döptes följdaktligen om till Turbosmecka.