Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med TUNG proffs-utrustning. HUR???

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,

Inget nytt problem för mig men jag börjar tröttna på alla flygbolag och de problem jag får för att jag inte är registrerad yrkesfotograf.

Jag är viltfotograf och har stor, tung utrustning, upp mot 15kg. Det är OMÖJLIGT för mig att ens få med det mest basala och hamna kring bara 10kg.
Dyr utrustning vill inget flygbolag att man skickar med i incheckat bagage, det står på deras siter. På vissa står det tom att man inte får. Spelar ingen roll, jag skulle aldrig skicka det så.
Då jag har mycket dålig lön så kan jag inte heller göra så att jag köper två stolar.

Min frågar är till er som har erfarenhet av detta, som har stora objektiv och proffsutrustning men som inte har något bevis att ni jobbar som proffs.

Hur gör ni när ni reser utomlands med er utrustning?

Snälla, inga dumma svar som "lämnar objektivet hemma", etc.. Jobbet vid resmålet kräver de objektiv jag tar med mig.

Tackar,
Mats

Jag kom i dagarna hem från Safari i Tanzania och ja var själv nervös ang vikten på väskan och att dom skulle be mig checka in den. Jag hade inga problem alls och sista mellan landningen hem tog dom ett gäng väskor men inte min. Denna använda jag mig av:

http://hegethorns.e-line.nu/Meny/Va...or/Think_Tank_Airport_TakeOff?id=874530004988

Såg till att mest ha den på ryggen just för att ja tror det minskar chansen på att dom vill väga den. Väskan vägde 18kg
 
Det va på SAS som dom sa detta. Han kanske menar presskort.
Men vad har proffsfotografer som inte är press för bevis? Något måste finnas. Kanske företagsreg?



Här håller jag inte med de flesta. Jag tycker det är ett otyg som bara blir värre. Mer och mer kontroll av oss och vi finner oss i det så indoktrinerade och lättstyrda som vi är.
Jag har utbildning i säkerhet, bl.a. sprängmedel, och allt detta på flygplatser är till 95% bara för syns skull, för att ni alla ska tro och känna er säkra. Faktum är att de som verkligen utför dödliga dåd har oftast hög utbildning, intelligenta och är uppfinningsrika. Det är ingen konst för dem att lösa det ändå.
Största problem i all säkerhet är rutiner. Rutiner ger stora möjligheter till att hitta hål. Allt på flygplatserna är rutiner. Dessutom är kontrollerna väldigt dåliga. Det enda dom gör är att irritera oss andra och förnedra oss. I vissa länder får du nu klä av dig naken och det kommer snart hit det med. Sen kommer än värre förnedringar framöver, allt i "säkerhetens" tecken.

Ta ett enkelt exempel som även en tokig sjuk person kan utföra.
Du får inte ta med kniv på planet, men du får tillgång till restauranger överallt efter kontrollen. På de flesta flygplatser är dessa knivar på restaurangerna riktiga knivar i metall. En smart person kan även lura till sig att ta sig in i ett kök o ta större knivar.

Precis som magi-show så är allt för syns skull, eller för det mesta. Vi tror så gärna på det vi ser och det vi hör från myndigheter.

Håller med helt. Ja och sedan verkar det ju som metalldetektorerna bara bryr sig om viss typ av metall. Har gått igenom kontrollen utan problem med vissa typer av metall utan utslag. Man kan exv. komma igenom med aluminium och aluminium kan vara av typen dural som är legerad med koppar och den går faktiskt att härda efter s.k. upplösningsbehandling (upphettning till strax under 600 grader). Duger säkert att mörda folk med om man är lagd åt det hållet. En del kompositer funkar säkert också utmärkt som mordvapen.

Glädjande är dock att man t.o.m. i länder som Kenya och Tanzania nu kör biometrisk kontroll av folk och de gör det snabbt och effektivt. I Sverige har jag inte sett att något sådant funnits eller brukats på exv. Arlanda och det är obegripligt att man inte använder detta systematiskt överallt i dessa de slängda passens förlovade tidsålder. Det kanske kommer men det blir väl efter ytterligare en bomb under julhandeln. I Kenya har man ju attacken på Wetgate-gallerian i Nairobi i färskt minne.

https://www.google.se/search?site=&...=882&dpr=1&cad=cbv&sei=QZxHU_TdEMH8ywPtv4DQDA

Annars kan man bara sörja den idylliska tid som flytt före 11 septemper-eländet.
 
Senast ändrad:
Jag gillar och har gillat mina Tamracs men de dragkedjorna verkar inte vara toppklass för det är de som pajar.

har kört med tamrac i många år o om man packar väskan riktigt tungt så man knappt får igen dragkedjan på ryggan då pajar dragkedjan. Jag bytte min på tamrac tre gånger men packar man normalt så tror jag den håller. Jag behöll min o lagade den pga den var sliten,solblekt o såg ut att inte ha något värde sedan att den var laddad med prylar vid transport för 200000 visste ingen.
Denna tamrac rymmer utan problem 2 hus o ett gäng gluggar såsom 14-24,24-70, 70-200 samt fasta gluggar o en dator helst 13 tum men 15 går i men då får du dra i dragkedjan rätt hårt;)

http://hegethorns.e-line.nu/Meny/Va...kar/Tamrac_5586_Expedition_6x?id=023554027095

Fördel med denna är att den inte ser stor ut o att den går in under sätet på planen. Perfekt väska att resa med däremot så är bärremmarna inte helt perfekta finns skönare väskor.
 
Hej,
Jag reser mycket och det enda stället jag har haft problem på är Arlanda.
Kommer man bara vidare därifrån så har det inte varit några problem.
Air France klagade men jag lyckades snacka mig till att ta med.
Qatar airways vägrade. Så jag plockade ur lite grejor och stoppade på mig, kamera, kikare och lins.
Sedan vägning av väskan.
Efter detta stoppade jag i grejorna igen och inga problem.

Så det kan vara en bra sak att ha kamerorna runt halsen samt en eller två linser i rock eller jackfickan.
Har man flera stora och långa objektiv är det ju inte lätt men ett stort kan man ju ha i handbagaget utan problem.
I många fall blir det moment 22. Man fårinte ha med sig i handbagaget och skall enligt vissa regler stoppa det i incheckat bagage men där får man heller inte ha dyra grejor och åkewreman till USA får man inte låpsa incheckat bagage.Låser man inte gäller inte försäkringar så vad göra+

Slutsats: Göm i fickor och bär runt halsen.

Någon påpekade att man bör se till att ha med sig "måste"-grejor som laddare, batterier och adaptrar i handbagaget. Det händer att ens bagage kommer på villovägar och det gjorde mitt när jag åkte med Kenya Airways i januari i år. Det gick faktiskt fint ändå men det berodde nog mest på att min frus bagare kom fram som planerat. Det tog tre dagar innan jag fick det tillbaka och det kan vara mycket värre än så om man är på resande fot.

Jag tycker dock inte att det är ett bra alternativ att hänga grejor runt halsen. Man kan ha otur som förra gången jag kom hem via Shipol då det var fullständigt kaos i säkerhetskontrollen med massor av folk i transit när de höll på att utbilda en del praktikanter. De slet ut alla grejorna och sedan hade de ingen koll på vems grejorna var. Man behöver ju inte underlätta för att grejorna ska komma på driven själv. Så jag tycker faktiskt det är en viss poäng i att ha grejorna i en säck på ett och samma ställe som man har koll på själv så långt det bara går. Det är lätt att glömma lösa grejor när annat distraherar och det exponerar dyra grejor i onödan.
 
Jag gillar och har gillat mina Tamracs men de dragkedjorna verkar inte vara toppklass för det är de som pajar.
Precis det som hänt min oxå.
Jag kan inte längre lita på att dragkedjor na stänger. Kan ej heller lita på att de förblir stängda. Inget roligt om saker ramlar ur när man går. o bärsystemet var ingen höjdare. Krokar har bänts upp.
 
Säkerhet handlar det inte om här, utan att folk glömmer grejor i den stress och röra som uppstår i säkerhetskontrollerna. Har själv glömt mina nycklar en gång och det glöms mängder av annat också.
 
Den typen av väska (som finns hos flera märken) tycker jag är tämligen oanvändbar för mina ändamål. Jag vill ha en väska som både går att använda som transportväska (dvs handbagage i första hand) och som går att använda på plats som fotoväska.

En ryggsäck där hela framsidan är ett lock man måste öppna för att komma åt grejerna fungerar dåligt som fotoväska medan man fotograferar. Som transportväska fungerar den nog alldeles utmärkt.
 
Jag tycker dock inte att det är ett bra alternativ att hänga grejor runt halsen. Man kan ha otur som förra gången jag kom hem via Shipol då det var fullständigt kaos i säkerhetskontrollen med massor av folk i transit när de höll på att utbilda en del praktikanter. De slet ut alla grejorna och sedan hade de ingen koll på vems grejorna var.
Sådant beteende skulle jag aldrig acceptera. En vänligt men bestämt påpekande att det är oacceptabelt är då på sin plats. Man bör inte hetsa upp sig och man bör vara lugnare än den kaotiska säkerhetspersonalen för att få som man vill.

Man behöver ju inte underlätta för att grejorna ska komma på driven själv. Så jag tycker faktiskt det är en viss poäng i att ha grejorna i en säck på ett och samma ställe som man har koll på själv så långt det bara går. Det är lätt att glömma lösa grejor när annat distraherar och det exponerar dyra grejor i onödan.
Ja, det är det idealiska. Jag försöker hålla mig under flygbolagets maxvikt på handbagage, men om vikten skulle hamna lite över så drar jag mig inte för att stoppa saker i fickor på en jacka (eller motsvarande, t.ex. en väst). I jackfickor som går att stänga är grejerna hyfsat säkra mot att hamna på drift.

I säkerhetskontrollen spelar f.ö. inte vikten på handbagaget någon roll, så när man ska genom den stoppar man lämpligen allting i handbagageväskan/ryggsäcken. Det är vid incheckning och boarding som man kan behöva flytta ut grejer från väskan och där är det ingen som sliter ut grejerna.
 
Acceptera? Det går så fort och är så stökigt ibland att det verkligen krävs vakenhet. Ryggsäcken kommer genom skannern och killen som sitter där och bligar får kanske plötsligt för sig att kolla extra på just din ryggsäck och några andra gejor och tar den med ett pantersprång. Då har inte ens du något förhandlingsläge. Grejorna bärs sedan bort en bit bort och där har du ingen chans att se vad som händer kanske. Sedan får du tillbaka grejorna utan att alt är med och du stressas i väg i värsta fall då en massiv mängd människor hetsas genom kontrollen på värsta Auschwitz-maner. Hupp hupp, Schnell Schnell typ. Det var extremt och det är sällan det sker men på storflygplatserna är det rätt stökigt ibland.

Vi accepterade heller inte detta beteende och vi var många som skällde ut chefen högljutt men det enda det ledde till var att kaoset snarast förstärktes och fokus flyttades ännu mer från grejorna.
 
Högljudda utskällningar är sällan produktiva.

Hursomhelst så ökar man chansen att komma smidigt igenom säkerhetskontrollen om man har allting i en enda väska. Jag brukar peta ner alla lösa saker jag har i fickorna, och sånt som hänger i remmar runt halsen och över axeln, i handbagaget innan jag går in i säkerhetskontrollen.
Säkerhetskontrollen brys sig inte om storlek och vikt på handbagaget.

Jag tror f.ö. att det vore bra om fler beslutsfattare tvingades resa ekonomiklass och utsättas för lite säkerhetsteater. Det kanske skulle få dem att börja tänka.

Hela säkerhetsnojan är ett praktexempel på hur illa det går när den som betalar och beställer en tjänst inte är den som nyttjar tjänsten.
 
Den typen av väska (som finns hos flera märken) tycker jag är tämligen oanvändbar för mina ändamål. Jag vill ha en väska som både går att använda som transportväska (dvs handbagage i första hand) och som går att använda på plats som fotoväska.

En ryggsäck där hela framsidan är ett lock man måste öppna för att komma åt grejerna fungerar dåligt som fotoväska medan man fotograferar. Som transportväska fungerar den nog alldeles utmärkt.

som transportväska är den utmärkt pga att den rymmer mycket o inte ser stor ut samt får plats i bagagekontrollens låda. Hur man jobbar är så olika när jag kör uppdrag utomlands o kör med två D800 tex då har jag på ena huset 24-70 o på den andra 70-200 för att kunna täcka in dom mesta bilderna. Sedan har jag en objektivpåse vid bältet o där har jag oftast 85 1,4. I ryggan ligger dom andra sakerna som behövs tex 14-24 två blixtar osv.
På nästa resa kommer jag köra med fuji xT-1 och 3 gluggar o allt i en liten slingback från think tank. Smidigt enkelt o bra bildkvalitet där det är svårt att se skillnad mot en A4 print mellan dessa två uppsättningar.

nej det är sällan bekvämt på jobb resor sedan finns det andra aspekter på vad man har framme o vilken rygga väska som passar bäst i brasiljen springer man inte runt med synliga kameror o fotoväskor om man inte vill bli av med prylarna. Jag har ett 10 tal olika väskor det enda jag avråder från om man har stora utrustningar är axelväskor man får grymt ont i axlarna då ( i alla fall jag). Har även en större slingback från think tank som rymmer D800 o dom viktigaste optiken men det tar tid att få fram prylarna så det är inte optimalt alltid. Mitt största råd är att försöka hitta en väska som rymmer det som är viktigast o som inte är för stor för det kan krångla till det på vissa bolag om man inte lyckats prata med bolaget innan o fått ett ok.
 
Jag får aldrig plocka ur objektiv och kamera utrustning och köra dem separat. Kom hem i går efter en flygning mellan Bangkok- Köpenhamn. Och har varit 4½ månad i S.O. Asien med många flygningar under denna resan. Varje år reser jag i flera månader och har aldrig behövt plocka ur kameror/objektiv. Datorn ja, men under mina 100+ flygningar aldrig med foto grejorna. Jag har normalt ThinkTanks stora Airport Addicted ryggsäck med runt 15kg foto prylar.

har aldrig hänt mig i asien men flera gånger i usa o andra länder. Min väska är smockfull en tamrac med 15,8 kg många gluggar samt en dator samt alla laddare till telefon,kamera batteri, dator etc. Jag har ifrågasatt varför ni ser väl på röntgen maskinen men dom menar på att det är svårt att se allt när väskan är så fullpackad o det är bara att göra som dom säger annars går det så här som det hände för en gammal man från ett arabland i miami. När han körde sitt handbagage genom röntgen maskinen så sa dom till han att göra det en gång till o plocka ur lite saker ur den. Han tog en grå plastback la över en del saker o körde in allt igen men säkerhets killen är fortfarande inte nöjd han säger till han att ta ut ännu mer saker, gubben säger att han är trött o ber dom själv ta ut vad dom vill o göra vad dom vill med hans handbagage o gubben sätter sig på en stol bredvid maskinen. Det slutade med att det kom tre säkerhetskillar till som tog med gubben o hans bagage till ett angränsande rum. Jag har rest rätt mycket varit på jobb i 15 års tid utomlands o har råkat ut för det rätt många gånger men inte i asien där verkar dom inte bry sig speciellt mycket.
 
Förut var det så att de som hade mycket utrustning och åkte på expeditioner helt enkelt köpte två flygstolar och spände fast grejorna på stolen intill. Har aldrig sett det IRL. Ingen vill gärna checka in utrustning för 100000 kronor. som kastas runt i bagageutrymmet. Det finns visserligen väskor som garanterat håller för det. Värre är nog om utrustningen inte finns på plats vid målet utan kommer en vecka senare....Vilket absolut är en risk när det gäller incheckat bagage.
 
En annan variant är att skicka grejerna i förväg med en budfirma (FedEx eller liknande). Kräver förstås lite framförhållning.

Jag har hört talas om firmor (i USA, förstås) som erbjuder en tjänst för bagageskickande. De hämtar resväskan vid dörren och levererar den till det hotell man vill. Rätt bekvämt att kunna resa med bara handbagage sen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar