iSolen.se
Guest
Om det vore för säkerheten så skulle ju inte flygbolagen tillåta mer vikt och väskor för 1:a eller business klass passagerarna.
T.o.m om du betalar lite extra och reser med SAS plus istället för vanliga economy så får du ofta ha dubbla antalet väskor (2) och en vikt på 16kg. Plus en liten väska eller laptop också. Och hyllorna ovanför är exakt lika. Ofta sitter du i samma avdelning också, bara ett par stolar framför.
Vikterna du får ta med dig styrs till 99% av ekonomiska orsaker och vinst intresse. Inte av säkerhets skäl för man tror hyllorna ska ramla ner. Eller ramlar de bara ner om man har economy biljett?
Det handlar om total vikt i hyllorna och dess säkerhet. Flyttar du några objekt till den incheckade väskan går inte totalvikten eller priset upp. Att checka in en hel kameraväska är väl ingen som gör.
Jag har flera gånger sett saker ramla ner i huvudet på folk efter landning, en gång var jag personligt inblandad. En laptop på 2-3 kilo och killen fick en rejäl smäll. Om det varit 15 kilo glas och metall...brrrrr.
Väger hyllan mer kommer hyllan ramla ned vid en mindre incident jämfört med om den varit lättare.
Och tunga lösa objekt i kabinen är förstås livsfarliga vid en nödlandning.
Det händer att jag ber att få lägga in väskan hos flygvärdinnorna. Ibland går de med på det.