Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med TUNG proffs-utrustning. HUR???

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Roligast blir det när man flyger med bolag i partnerskap, och på första sträckan tillåter de två handbagage och på andra bara ett...
Ett företag som EasyJet har mycket strikta regler för storleken på handbagaget, men vikten är upp till dig. Kan du bara lyfta upp den i bagagehyllan kan du fylla väskan med betong, om du nu har någon glädje av det.

När jag flyger någonstans är det vanligtvis för att jobba, inte för att fotografera något särskilt, men jag har förstås ändå kameran med. Och prylnisse som jag är så är det ju inte en Canon G11 jag menar.
Jag packar alltid min kamera och objektiv i tygpåsar i tygkassar i handbagaget. De påsarna/kassarna väger inget att tala om, men de gör det dels lätt att lyfta ut nåt när bagaget ska kollas (annars får man alltid vänta längre i säkerhetskontrollen), och när det längs resan blir ett sånt där "din handbagagsväska är för stor/tung, den tar vi i lastutrymmet", då lyfter jag helt enkelt ut det ömtåliga/dyrbara ur väskan, i sina kassar, och lägger det i kabinen. Det blir ju lika tungt det, inne i kabinen, men det har ingen tänkt på än. Ser inte så bylsigt ut i några oansenliga tygkassar.
 
Packa så att det är lätt att packa om

Jag var nyligen ute och reste till norra Indien och så klart hade jag med mig en massa kameraprylar och även jag var nervös för flygresan. Dels för att packningen vägde runt 18 kg och att några av gluggarna var stora vilket gjorde att de inte var så lätta att göa osynliga.
Jag packade in två hus, fem gluggar, hårddisk, dator och en massa sladdar i en GuraGear-väska. Den var totalt fet men den var i rätt storlek för flygbolagen men vikten var så klar för hög.
Jag hade inga som helst problem med väskan för flygbolagen. De struntade i att den var för tung. Det viktigaste var storleken och att jag bara hade ett handbagage.
Om det hade strulat var min plan att hänga husen runt halsen och stoppa ett par gluggar i mina fickor för de kan inte klaga på mina smycken ;)
För mig var det stora problemet säkerhetsvakterna och deras kontroller. Det började redan i Köpenhamn att de vill att jag skulle plocka ut datorn men även kamerahusen och skicka dom genom röntgen. Det var OK men i Delhi så var jag tvungen att plocka upp varenda liten grej och lägga dom i de grå lådorna och röntga dom. Inte så kul att alla glor på sakerna och sen är det alltid en risk att något försvinner eller går sönder. Så då var jag lite nervös. Efter det så fick jag ta bort alla lock från både gluggar och hus så att de kunde titta igenom och se att husen inte var sprängmedel. För att slutligen slå på kameran och visa lite av mina bilder för att ytterligare bevisa attt det var en fungerande kamera.
Sen när jag hade lyckats packa ner allt i väskan igen. Vilket säkert tog 10 minuter så var det dags för nästa kontroll. Bombkontrollen vilket var att de vill att jag skulle packa upp dator, kamera och några gluggar så att de kunde torka lite med de datoriserade bombhundaran. Allt gick så klart bra men sen fick jag pcka ner allt igen från början. Inte kul alls.

Så mina tips är:
Var beredd på att du få packa om dina saker
Ha en plan för vilka gluggar och hus du ska ha i vilken ficka. Provpacka gärna.
Ta med allt som du måste ha för att kunna fota i ett par dagar i handbagaget typ sladdar, extra batterier, minneskort
Packa stativ i uteväskan
På vägen hem bör du se till att du har alla viktiga bilder på ett minneskort eller hårddisk så att du kan bära dom i fickan
 
Jag var nyligen ute och reste till norra Indien och så klart hade jag med mig en massa kameraprylar och även jag var nervös för flygresan. Dels för att packningen vägde runt 18 kg och att några av gluggarna var stora vilket gjorde att de inte var så lätta att göa osynliga.
Jag packade in två hus, fem gluggar, hårddisk, dator och en massa sladdar i en GuraGear-väska. Den var totalt fet men den var i rätt storlek för flygbolagen men vikten var så klar för hög.
Jag hade inga som helst problem med väskan för flygbolagen. De struntade i att den var för tung. Det viktigaste var storleken och att jag bara hade ett handbagage.
Om det hade strulat var min plan att hänga husen runt halsen och stoppa ett par gluggar i mina fickor för de kan inte klaga på mina smycken ;)
För mig var det stora problemet säkerhetsvakterna och deras kontroller. Det började redan i Köpenhamn att de vill att jag skulle plocka ut datorn men även kamerahusen och skicka dom genom röntgen. Det var OK men i Delhi så var jag tvungen att plocka upp varenda liten grej och lägga dom i de grå lådorna och röntga dom. Inte så kul att alla glor på sakerna och sen är det alltid en risk att något försvinner eller går sönder. Så då var jag lite nervös. Efter det så fick jag ta bort alla lock från både gluggar och hus så att de kunde titta igenom och se att husen inte var sprängmedel. För att slutligen slå på kameran och visa lite av mina bilder för att ytterligare bevisa attt det var en fungerande kamera.
Sen när jag hade lyckats packa ner allt i väskan igen. Vilket säkert tog 10 minuter så var det dags för nästa kontroll. Bombkontrollen vilket var att de vill att jag skulle packa upp dator, kamera och några gluggar så att de kunde torka lite med de datoriserade bombhundaran. Allt gick så klart bra men sen fick jag pcka ner allt igen från början. Inte kul alls.

Så mina tips är:
Var beredd på att du få packa om dina saker
Ha en plan för vilka gluggar och hus du ska ha i vilken ficka. Provpacka gärna.
Ta med allt som du måste ha för att kunna fota i ett par dagar i handbagaget typ sladdar, extra batterier, minneskort
Packa stativ i uteväskan
På vägen hem bör du se till att du har alla viktiga bilder på ett minneskort eller hårddisk så att du kan bära dom i fickan

idag får du alltid plocka ur datorn o ipad etc på alla säkerhetskontroller har man mycket prylar i väskan som objektiv etc så får man i ca 50% av fallen plocka ur dom o köra dom separat.

Det underlättar att ha ett system hur man packar väskan men åker man på 10-15 jobb per år så får man vana men visst det är betydligt krångligare nu än för 10 år sedan. När jag kör jobb utomlands har jag alltid en backup i rummet o en i väskan. Vid resa hem så har jag en på mig o en i väskan samt jag har så mycket minneskort så jag sparar dom utan att tömma dom förräns alla bilder är säkrade hemma.
Mina externa hårdiskar är lacies rugged.
 
Hej,

Inget nytt problem för mig men jag börjar tröttna på alla flygbolag och de problem jag får för att jag inte är registrerad yrkesfotograf.

Jag är viltfotograf och har stor, tung utrustning, upp mot 15kg. Det är OMÖJLIGT för mig att ens få med det mest basala och hamna kring bara 10kg.
Dyr utrustning vill inget flygbolag att man skickar med i incheckat bagage, det står på deras siter. På vissa står det tom att man inte får. Spelar ingen roll, jag skulle aldrig skicka det så.
Då jag har mycket dålig lön så kan jag inte heller göra så att jag köper två stolar.

Min frågar är till er som har erfarenhet av detta, som har stora objektiv och proffsutrustning men som inte har något bevis att ni jobbar som proffs.

Hur gör ni när ni reser utomlands med er utrustning?

Snälla, inga dumma svar som "lämnar objektivet hemma", etc.. Jobbet vid resmålet kräver de objektiv jag tar med mig.

Tackar,
Mats

Hej Mats,
Jag förstår ditt problem och har hamnat problem.
Jag hardock lyckats övertala min flickvän att ta Den "lättare" ryggväskan medan den tunga väskan med bla tele:t EF400/2.8 ta den själv. .Den är precis lagom för att ha som handbaggage vid långa resor.
Och blir det tjats tar jag ut innersäcken.Då klarar jag mig precis vid 8-10kg.

Tips från mig iaf.MVH Folke
 
Hej,

Inget nytt problem för mig men jag börjar tröttna på alla flygbolag och de problem jag får för att jag inte är registrerad yrkesfotograf.

Jag är viltfotograf och har stor, tung utrustning, upp mot 15kg. Det är OMÖJLIGT för mig att ens få med det mest basala och hamna kring bara 10kg.
Dyr utrustning vill inget flygbolag att man skickar med i incheckat bagage, det står på deras siter. På vissa står det tom att man inte får. Spelar ingen roll, jag skulle aldrig skicka det så.
Då jag har mycket dålig lön så kan jag inte heller göra så att jag köper två stolar.

Min frågar är till er som har erfarenhet av detta, som har stora objektiv och proffsutrustning men som inte har något bevis att ni jobbar som proffs.

Hur gör ni när ni reser utomlands med er utrustning?

Snälla, inga dumma svar som "lämnar objektivet hemma", etc.. Jobbet vid resmålet kräver de objektiv jag tar med mig.

Tackar,
Mats


Jag är frilansare och reser mycket med utrustning nerpackad i en större ryggsäck (med mått som kabinväska), har aldrig hört talas om att yrkesfotografer skulle vara registrerade. Jag har alltid mitt presskort med men aldrig behövde visa det. Dock det är mycket vanligt att man måste ta ut allt i säkerhetskontrollen, men vad ska man göra? Man brukar ändå ha gott om tid på flygplatsen och själv tycker jag det är bra att de kontrollerar ordentligt, ingen vill bli sprängd i luften...................
Så det är bara att packa grejer så att det är lätt att ta ut och in igen.
 
Vad har ni för ryggsäckar?
Jag behöver en ny, min gamla Tamrac har havererat.

Funderat på Fstop, näst största men den verkar vara för stor för att få med som handbagage.
Lowepros Trekker 400AW?
 
Vad har ni för ryggsäckar?
Jag behöver en ny, min gamla Tamrac har havererat.

Funderat på Fstop, näst största men den verkar vara för stor för att få med som handbagage.
Lowepros Trekker 400AW?

Jag kör med F-stop Tilopa BC och är grymt nöjd, och den går som handbagage. Men då är mitt största objektiv 70-200. Ett 300/2,8 borde gå in, men större än så blir nog svårt.
 
Jag kör med F-stop Tilopa BC och är grymt nöjd, och den går som handbagage. Men då är mitt största objektiv 70-200. Ett 300/2,8 borde gå in, men större än så blir nog svårt.
Då kanske du kan förklara hur Fstops inneväskor funkar till din Tilopa.
Passar alla pro-innandömen? Passr 2 små in? Lr kanske 1 medium o 1 small
 
Kör du F-Stop Tilopa BC med en XL-ICU så får man plats med rätt så stora gluggar...
Det finns bilder med olika objektiv om man se vad som ryms.

http://shop.fstopgear.com/us/products/icu/pro-icu/xl-pro-icu.html#.U0RCf14vRc4

Kollar du på denna länken så ser du längst ned hur mycket plats varje ICU tar...

http://shop.fstopgear.com/us/products/mountain/backpacks/tilopa-bc.html#.U0RDZl4vRc4

Jag har haft min Loka i 3år nu & F-Stops ryggar är nog bland det bästa som man kan köpa om man vill ha en mycket flexibel ryggsäck med riktigt bra bärsystem.
 
Då kanske du kan förklara hur Fstops inneväskor funkar till din Tilopa.
Passar alla pro-innandömen? Passr 2 små in? Lr kanske 1 medium o 1 small

Jag tror det, jag kör med en Pro ICU Large och det fungerar bra. Men funderar på att köpa en Pro medium just för skidåkningen, då jag bara använder 5d2, 70-200 och 17-40 + extra kläder, spade och sond och då känns large i största laget.

Om du har instagram så finns det nån bild när allt är nedpackat, du hittar mig på jonasfotograf.
 
Jag har tittat en del på Fstops hemsida. Jag tycker att det är svårt att få en känsla över vad som är bra.
Jag sliter inte så hårt på mina vätskor. Tamracen har havererat i dragkedjorna. Har en expressenväskan o dess lillebror. Lillebror är suverän o jag skulle gärna köpt en ny Aquila men de slutades säljas för 19 år sedan...
 
Sist jag reste med halvmycket utrustning använde jag en LowePro Primus AW. Det går in ganska mycket i den, men jag är inte säker på att allt det du räknade upp får plats på ett bra sätt. En 15"-dator får definitivt inte plats eftersom ryggsäcken saknar datorfack. Jag hade en liten netbook som lätt fick plats i den övre avdelningen tillsammans med en massa annat.

Jag gillar att ryggsäcken öppnas från sidan som vetter mot ryggen när man bär säcken. Det gör att det blir svårare för ficktjuvar och att man slipper lägga ner säcken på blöt mark med den sida som man sen har mot ryggen.

Det finns en "Compu"-variant av Primus som har plats för en stor laptop, så den kanske du hellre bör titta på (om den fortfarande finns kvar i sortimentet).

Annars gillar jag fortfarande skarpt min gamla Tamrac 757 som jag köpte för över 20 år sen. Den kan bäras som ryggsäck eller axelremsväska (ryggsäcksremmarna kan fällas in så att de inte hänger och slänger), och har öppning uppåt istället för längs baksidan, men den har naturligtvis inget datorfack och finns garanterat inte att köpa ny längre.
 
Det är just precis F-stop jag använder. Nu köpte jag mitt när företaget var nystartad och bara hade ett par produkter såjag vet inte om alla mina delar finns nu men min ICU klarar utan problem mitt 500mm F4 med D800+batterigrepp och TC monterat + massa andra grejer i ICU'n. ICU'n är den jag drar ut o bär med på planet och den är av rätta måtten för även de kräsna RyanAir.
Jag kör Satori med 4 olika ICU's.


Ser att F-stop växt något otroligt. Massor av produkter nu.
Priserna är ju bra mycket högre nu också när dom blivit så stora.

Jag har inte använt min i slitiga situationer och jag är väldigt skötsam med allt jag har, allt ser alltid nytt ut. Men jag ska iväg till Alaska och Denali och kampa och fota några veckor för mig själv, långt från några mänskliga stråk så det blir tung utrustning med allt som ska med. Får se hur den håller för det och senare i Mekong med motsatt väder.

F'-stop är ju faktiskt gjorda för det extrema (bergsklätring och vildmark) och för att inte se ut som fotoväskor.

Jag har haft många kameraväskor och denna är överlägsen alla andra för mig som är ute i väder och vind och resor där stöld är stor risk, både i funktionalitet och utseende.

Som Urban Söderholm sa så är bärsystemet i särklass bland kameraväskor. Det är riktigt system för att kunna bära tungt i flera mil. Alla andra väskor jag haft har bärsystem, framförallt midjesystem, som inte duger, inte ens de som skulle varit bäst.
 
Men var gör du av säcken när du bär ombord ICUn som handbagage?

Jag har flugit två gånger med Tilopa och det har inte varit nåt strul ännu (SAS och EasyJet) även om det kanske är i tightaste laget, alltså ICU:n kvar i säcken och allt som handbagage. Funderar dock på att byta ner mig i storlek till Loka eftersom jag oftast har lite väl mycket outnyttjat utrymme. Kan för övrigt varmt rekommendera f-stop, känns som genomtänkta produkter.
 
Men var gör du av säcken när du bär ombord ICUn som handbagage?

Min Satori klarar så klart inte av mått för handbagage, det är en riktigt fullstor klassisk vandringsrygga.
Jag plockar ut ICU'n, och ryggan skickar jag i incheckat. Kan även stoppa ner den i en vanlig resväska om jag skulle behöva ytterligare väska.
 
Jag är frilansare och reser mycket med utrustning nerpackad i en större ryggsäck (med mått som kabinväska), har aldrig hört talas om att yrkesfotografer skulle vara registrerade.

Det va på SAS som dom sa detta. Han kanske menar presskort.
Men vad har proffsfotografer som inte är press för bevis? Något måste finnas. Kanske företagsreg?

Jag har alltid mitt presskort med men aldrig behövde visa det. Dock det är mycket vanligt att man måste ta ut allt i säkerhetskontrollen, men vad ska man göra? Man brukar ändå ha gott om tid på flygplatsen och själv tycker jag det är bra att de kontrollerar ordentligt, ingen vill bli sprängd i luften...................
Så det är bara att packa grejer så att det är lätt att ta ut och in igen.

Här håller jag inte med de flesta. Jag tycker det är ett otyg som bara blir värre. Mer och mer kontroll av oss och vi finner oss i det så indoktrinerade och lättstyrda som vi är.
Jag har utbildning i säkerhet, bl.a. sprängmedel, och allt detta på flygplatser är till 95% bara för syns skull, för att ni alla ska tro och känna er säkra. Faktum är att de som verkligen utför dödliga dåd har oftast hög utbildning, intelligenta och är uppfinningsrika. Det är ingen konst för dem att lösa det ändå.
Största problem i all säkerhet är rutiner. Rutiner ger stora möjligheter till att hitta hål. Allt på flygplatserna är rutiner. Dessutom är kontrollerna väldigt dåliga. Det enda dom gör är att irritera oss andra och förnedra oss. I vissa länder får du nu klä av dig naken och det kommer snart hit det med. Sen kommer än värre förnedringar framöver, allt i "säkerhetens" tecken.

Ta ett enkelt exempel som även en tokig sjuk person kan utföra.
Du får inte ta med kniv på planet, men du får tillgång till restauranger överallt efter kontrollen. På de flesta flygplatser är dessa knivar på restaurangerna riktiga knivar i metall. En smart person kan även lura till sig att ta sig in i ett kök o ta större knivar.

Precis som magi-show så är allt för syns skull, eller för det mesta. Vi tror så gärna på det vi ser och det vi hör från myndigheter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar