Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Resa med sin utrustning..
- Trådstartare slowcoder
- Start datum
moose
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag tycker dilemmat dessutom är att få 50 - 100 rullar film i handbagaget, eftersom flygplatserna (iallafall Arlanda säger att film skall finnas i handbagaget) röntgar incheckat bagage så hårt.
Brukar ha filmen i incheckat bagage om det är många rullar, lägger dom dock alltid i blypåse så är man säker.
Ja fast är man det? Jag kan inte tänka mig att röntgenkillarna tänker, "jaha, där är en påse som vi inte ser vad det är i". Jag tror snarare att de matar på tills de ser vad det är. Men detta är en spekulation. Och jag chansar inte att lägga 100 exponerade rullar från kunduppdrag i resväskan. Det är ju inte helt sällan som väskor försvinner.
JKE
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag tycker dilemmat dessutom är att få 50 - 100 rullar film i handbagaget, eftersom flygplatserna (iallafall Arlanda säger att film skall finnas i handbagaget) röntgar incheckat bagage så hårt.
Jag vet att detta har diskuterats rätt utförligt förut. Men jag har inte lyckats bli lugn. Jag ska i sommar åka till USA och fota en del. Hur går det i USA till, nu efter 11 september, när man inte vill ha sin film förstörd i tullen. Kan man be om handkontroll? Om inte, hur gör man då? Blypåse verkar ju inte vara ett alternativ. Jag tänker naturligtvis förvara filmen i handbagaget. Hemvägen går från Philadelphia via Paris till Göteborg.
Om någon har transporterat film från USA till Sverige efter 11 september skulle jag gärna vilja veta hur ni gick tillväga!
/Jonas
Damocles
Aktiv medlem
Jag hade tur nu i thailand och filipinerna, dom släppte igenom en 33kilo tung väska utan extra nota,,, jag och kamraten hade köpt lite extra kläder och köpte en egen väska till dom... jupps, 33kg kostymer, skjortor och sånt.
Filmerna hade jag i en genomskinlig plastpåse i genomskinliga filmburkar, höll den i handen. Blev inte röntgad en enda gång på 7 flygresor. Vet inte hur det är mot USA dock. Ingen problem att få med toploadern(LowerPro 65AW) i handbagaget utöver min lilla ryggsäck heller.
Filmerna hade jag i en genomskinlig plastpåse i genomskinliga filmburkar, höll den i handen. Blev inte röntgad en enda gång på 7 flygresor. Vet inte hur det är mot USA dock. Ingen problem att få med toploadern(LowerPro 65AW) i handbagaget utöver min lilla ryggsäck heller.
AnnaKarin
Aktiv medlem
JJoonnaass skrev:
Jag vet att detta har diskuterats rätt utförligt förut. Men jag har inte lyckats bli lugn. Jag ska i sommar åka till USA och fota en del. Hur går det i USA till, nu efter 11 september, när man inte vill ha sin film förstörd i tullen. Kan man be om handkontroll? Om inte, hur gör man då? Blypåse verkar ju inte vara ett alternativ. Jag tänker naturligtvis förvara filmen i handbagaget. Hemvägen går från Philadelphia via Paris till Göteborg.
Om någon har transporterat film från USA till Sverige efter 11 september skulle jag gärna vilja veta hur ni gick tillväga!
/Jonas
ToR med sammanlagt ca 60 rullar från 100 - 400 ISO i handbagagen i april/maj 2003, röntgade 4 ggr (2ggr av klant på Landvetter, 1 ggr i Frankfurt på ditresan och 1 ggr i L.A. vid hemresan). Ingen handkontroll, men jag talade om att det fanns film i väskan och fick frågan vilka ISO-tal filmen hade. ISO 1000 och högre handinspekterades, under ISO 1000 var ingen fara att röntga fick jag veta, detta var i L.A., Landvetter och Frankfurt handinspekterade INTE. Hände absolut ingenting dock, gick hur bra som helst. Dessutom så är film billigare i USA än här hemma, och det finns pro-labb "over there" också som framkallar medan man väntar typ. Vår resrutt var, Landvetter - Frankfurt - L.A. (och samma väg tillbaka).
/AnnaKarin
fotoleffe
Medlem
Jag har flugit ganska mycket både åt östeuropa och USA. Jag skaffade på rekommendation ett par väskor från Rimowa, typ Alu-koffert.
Det har blivit lite bucklor, men de har inte pajat ännu.
Jag har själv sett hur väskor kastas 1.5 m ner på bagagevagn från flygplanet. Så det gäller att vaddera ordentligt.
Dessa Rimowa väskor är bara ett skal, så man kan fixa sin egen inredning och "provkasta".
Det är bara två nackdelar, väskorna ser lyxiga och dyra ut så de kan locka tjuvar, och väskorna är dyra.
Jag köpte två väskor, en stor och en mindre, kostade 4000 + 6000, inkl. moms.
Men de har funkat, och inget har gått sönder.
/Leif
Det har blivit lite bucklor, men de har inte pajat ännu.
Jag har själv sett hur väskor kastas 1.5 m ner på bagagevagn från flygplanet. Så det gäller att vaddera ordentligt.
Dessa Rimowa väskor är bara ett skal, så man kan fixa sin egen inredning och "provkasta".
Det är bara två nackdelar, väskorna ser lyxiga och dyra ut så de kan locka tjuvar, och väskorna är dyra.
Jag köpte två väskor, en stor och en mindre, kostade 4000 + 6000, inkl. moms.
Men de har funkat, och inget har gått sönder.
/Leif
fotoleffe
Medlem
Jag har använt plastväskor från HARDIGG, de har enkelt fixat specialinredningar m.m.
Men att flyga med så föredrar jag Alu-väskorna.
http://www.hardigg.com
JKE
Aktiv medlem
AnnaKarin skrev:
ToR med sammanlagt ca 60 rullar från 100 - 400 ISO i handbagagen i april/maj 2003, röntgade 4 ggr (2ggr av klant på Landvetter, 1 ggr i Frankfurt på ditresan och 1 ggr i L.A. vid hemresan). Ingen handkontroll, men jag talade om att det fanns film i väskan och fick frågan vilka ISO-tal filmen hade. ISO 1000 och högre handinspekterades, under ISO 1000 var ingen fara att röntga fick jag veta, detta var i L.A., Landvetter och Frankfurt handinspekterade INTE. Hände absolut ingenting dock, gick hur bra som helst. Dessutom så är film billigare i USA än här hemma, och det finns pro-labb "over there" också som framkallar medan man väntar typ. Vår resrutt var, Landvetter - Frankfurt - L.A. (och samma väg tillbaka).
/AnnaKarin
Man tackar!
Det var precis vad jag ville höra.
Jag har haft sådana onda tankar om att jag träffar en idiot i tullen som röntgar mina filmer av ren illvilja och förstör all film..
Nu känns det bättre.
/Jonas