ANNONS
Annons

Resa/filma med 550D, Behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

armink

Medlem
Hejsan!

Jag ska åka iväg och resa 2 månader till hittils okänd destination. Det står iallafall mellan Asian och Sydamerika.

I alla fall...

Jag är extremt sugen på att filma det mesta(!) från hela resan. Nu undrar jag lite saker då... och jag hoppas att det finns folk där ute, eller där inne, som är villiga att ge mig några sjyssta råd!

Vilket objektiv skulle passa bäst till att filma med? Kommer filma i alla möjliga ljus-förhållanden.
(Hade tänkte lägga ut nånstans mellan 5-6000kr, men ge råd om vilket objektiv som helst)

Finns det något bra axel-stativ eller liknande för att få så bra stabilitet som möjligt?

Något annat som skulle passa bra till den här resan?.. Batterigrepp med extra batterier är planerat att köpa.. minneskort har jag bra om.. snabba också.

Just nu har jag 18-55 kit objektiv och Tamron 70-300 4,5-5,6 eller något sånt.. inga höjdar objektiv något utav dom om jag själv får säga.. men dom funkar i alla fall.. tror jag tar med båda två på resan.

Sådär.. ställ frågor om det behövs.. svarar på allt! Tack till alla som anstränger sig! :)

Glöm inte ljudet. En mikrofon för en tusenlapp gör underverk. Läs lite tester å ta en som passar din budget.

IS kan vara skönt när man filmar, men många sådana lösningar ger ifrån sig ljud. Så ofta får den ändå vara avstängd.

Axelstativ är nog ganska avancerade lösningar vanligtvis iallafall. Ett traditionellt stativ är nog ett enklare alternativ.

Angående objektiv så finns det väldigt många bra. Mjuka zoom och fokus ringar är ett plus när man filmar. Men ger inte tips om ngt specifikt.

Vilket format ska du filma i? Vad är bäst?
HD ger kanske bra kvalitet ibland, men det har lättare att lagga vid uppspelning, störande flimmer (bandning) är väl mer förekommande vid HD filmning, dessutom ofantligt stora filer att bearbeta vid filmredigering, och att lägga ut på nätet.
Jag spekulerar lite, för jag funderar lite själv om det är värt att filma i HD som jag gjort ett tag nu. Kanske ska gå ner ett steg, få lite mindre filer att jobba med?
Någon som har synpunkter på det?

HD ger kanske bra kvalitet ibland, men det har lättare att lagga vid uppspelning, störande flimmer (bandning) är väl mer förekommande vid HD filmning, dessutom ofantligt stora filer att bearbeta vid filmredigering, och att lägga ut på nätet.
Jag spekulerar lite, för jag funderar lite själv om det är värt att filma i HD som jag gjort ett tag nu. Kanske ska gå ner ett steg, få lite mindre filer att jobba med?

Om man ändå ska gå ner i kvalitet så skulle jag skaffa en billig digital videokamera... En DSLR är betydligt svårare att filma med, manuellt fokus/exponering etc. men kvaliten på grund av de skarpa objektiven och det dynamiska omfånget i sensorn väger upp i många fall.

Också om du filmar i 720p på EOS 550D så tycker jag man får ganska mycket aliasing, 1080p som man senare skalar ner till 720p ger betydligt bättre resultat.

Ska du filma hela resan så skulle jag rekommendera dig att köpa en filmkamera istället.
EOS 550 är ingen filmkamera, utan en stillbildskamera med filmfunktion, de är alltså inte gjorda för att endast filma med.
Så jag tycker absolut att du borde lägga pengarna på en videokamera istället, dessa är även mycket lättare att filma med.

Lycka till!

Glöm inte ljudet. En mikrofon för en tusenlapp gör underverk. Läs lite tester å ta en som passar din budget.

IS kan vara skönt när man filmar, men många sådana lösningar ger ifrån sig ljud. Så ofta får den ändå vara avstängd.

Axelstativ är nog ganska avancerade lösningar vanligtvis iallafall. Ett traditionellt stativ är nog ett enklare alternativ.

Angående objektiv så finns det väldigt många bra. Mjuka zoom och fokus ringar är ett plus när man filmar. Men ger inte tips om ngt specifikt.

Jag har sett att de finns nånslags mikrofon-hållare(eller om det är en komplett mikrofon) som man kan haka fast på hotshoen.. någon som vet något om det? ...
Vad menar du med "fokus ringar"?

Ska du filma hela resan så skulle jag rekommendera dig att köpa en filmkamera istället.
EOS 550 är ingen filmkamera, utan en stillbildskamera med filmfunktion, de är alltså inte gjorda för att endast filma med.
Så jag tycker absolut att du borde lägga pengarna på en videokamera istället, dessa är även mycket lättare att filma med.

Lycka till!

Jo, fotografering är väll prio 1. Det är ju det jag gör för det mesta. Men eftersom videokvaliten blir så pass bra så hade de varit kul att utnyttja det. Även fast man får anstränga sig lite mer än vanligt :) ..

Tack!

Oj.. ska väll filma i högsta, antar jag. 1080p.
Det är ingen höjdare att jobba med. Tanken är ju att en laptop med i5, ca4gb dd3 och en 64gb SSD ska underlätta arbetet. Man lär ju få komprimera ner filen eller något sen. Får forska lite mer om det. Videon ska för det mesta läggas upp på internet.. Vimeo, youtube.. Och brännas på dvd-skiva så familjen få se resan(lär ju bli den klippta versionen dom får se :p)

Vet inte riktigt varför man ska gå ner när man har och kan utnyttja 1080p. Man får ju bättre bild, sen är det bara att skala ner filmen. Eller? Kanske finns någon bra anledning till att gå ner ett steg eller två?

Hejsan!

Jag ska åka iväg och resa 2 månader till hittils okänd destination. Det står iallafall mellan Asian och Sydamerika.

I alla fall...

Jag är extremt sugen på att filma det mesta(!) från hela resan. Nu undrar jag lite saker då... och jag hoppas att det finns folk där ute, eller där inne, som är villiga att ge mig några sjyssta råd!

Vilket objektiv skulle passa bäst till att filma med? Kommer filma i alla möjliga ljus-förhållanden.
(Hade tänkte lägga ut nånstans mellan 5-6000kr, men ge råd om vilket objektiv som helst)

Finns det något bra axel-stativ eller liknande för att få så bra stabilitet som möjligt?

Något annat som skulle passa bra till den här resan?.. Batterigrepp med extra batterier är planerat att köpa.. minneskort har jag bra om.. snabba också.

Just nu har jag 18-55 kit objektiv och Tamron 70-300 4,5-5,6 eller något sånt.. inga höjdar objektiv något utav dom om jag själv får säga.. men dom funkar i alla fall.. tror jag tar med båda två på resan.

Sådär.. ställ frågor om det behövs.. svarar på allt! Tack till alla som anstränger sig! :)

Alla objektiv är alldeles för bra för filmning, välj en superzoom, byt inte objektiv på resan. 18-200 eller liknande är bra.
Men... Lär dig filma med kameran innan. Och satsa på en steadicam eller vad den heter, kostar också, från 1 till 15 tusen finns varianter men då klarar du att manuellt fokusera. Autofokus är kass vidd filmning Och låt bli att zooma och panorera så mycket som möjligt.

Men egentligen skulle jag föreslå: Skaffa en videokamera, 550D är an stillbildskamera, och inte gjort för filmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar