Annons

Reportagefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej, jag ska ta lite reportagebilder åt en tidning och jag har med mig en skribent.
Några tips på vad jag ska tänka på? några idéer på bildvinklar, brännvidder... osv?
någon efterbehandling som kan vara lämplig? några effekter?

jag har ett Canon EF 50mm 1.4 USM och ett Canon EF-S 18-200 IS att röra mig med som objektiv.
och en Canon EOS 40D.

ska fota inomhus med bra belysning, även kanske någon bild utomhus.
bör man använda den externa blixten som jag har? jag har ingen bouncer så isåfall får jag studsa i befintligt tak eller väggar.

slutartider? kort/långt skärpedjup?

det som ska fotas är en intervju med en kvinna.

tips??

Fotografera kvinnan både under intervjun, men främst separat, Försök tänka på ämnet för intervjun så hon inte ser glad ut om det är ett jobbigt ämne. Du kanske kan hitta en miljö att fota henne i som passar bra.

Använd 50/1,4 under intervjun för att slippa blixtra på. Fotografera i raw + jpg. Färgkorrigera raw-filerna. JPG har du bara som backup. Konvertera raw-filerna till jpg. Inga lustiga effekter mer än möjligen att mörka hörnen.

18-200 passar fint utomhus och i ljusa miljöer. Under intervjun kan du ta tajta närbilder på henne med det om ljuset räcker till.

Ha tillräckligt korta slutartider för att det säkert ska bli skarpt.

Gör det inte onödigt komplicerat.

Är det ett reportage du ska göra så får du nog fundera lite på narrativiteten i bilderna. Skapa en berättelse av dom. Det kan vara bra att ha vidare bilder, detaljer, rörelse och stannat. Det brukar räcka med en bild som tydligt berättar vem är personen i fråga och skapar stämningen i situationen. Sedan kan resten vara nåt som berättar vidare historien runt person eller så och skapar stämning dom med.

Tekniskt sätt så får du ju ta det som det kommer, Brukar själv köra ganska korta skärpedjup för det mesta. Och kom ihåg att gå in i situationen, nära brukar inte vara close enough :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar