Advertisement

Annons

Rengjorde min sensor...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rengjorde min sensor...

Glenn Bark skrev:
Ok, jag kanske tog i med 15-20mm :) Men 10-15mms bredd hade jag velat ha ändå. Jag drog penseln längs långa sidan av sensorn, två drag för hela sensorn där jag vände penseln mellan dragen.

"Drömpenseln" borde vara en rejält statisk platt pensel, med rak topp och ca 10-15mm bred. Stråna borde vara ca 20mm långa och mjuka (fluffiga). Djurhår eller syntet, det vette tusen vilket som är bäst. Sen drar man på med tryckluften :)


Det kanske funkar att blåsa upp penseln med en gummiblåsa, men jag skulle tro att man får trycka på rätt bra då :) Med en tryckluftsburk är det ju betydligt bättre drag så att säga...

Dags för lunch//Glenn :)

Syntetpensel, fin nylon,
Eftersom du skall ladda penseln statiskt genom att spruta tryckluft på den.
Djurhårspensel kan du inte ladda, den dammar av ytan men partiklarna fäster inte på samma vis som med en syntetpensel.

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rengjorde min sensor...

macrobild skrev:
Syntetpensel, fin nylon,
Eftersom du skall ladda penseln statiskt genom att spruta tryckluft på den.
Djurhårspensel kan du inte ladda, den dammar av ytan men partiklarna fäster inte på samma vis som med en syntetpensel.

Mikael
Clas Ohlsons syntetpensel 26-943, går det bra?
http://www.clasohlson.se/shop/store...ampaign=N&NoCache=7/13/2005+1:37:17+PM#q10219
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/260936_37_38_X_2004-06-30_104625.jpg
 
Varför ska man inte använda tryckluft på burk om kraften är för stor är det väl bara att hålla den längre ifrån. Borde vara ren och torr luft annars tycker jag?
 
d88-jwn skrev:
Varför ska man inte använda tryckluft på burk om kraften är för stor är det väl bara att hålla den längre ifrån. Borde vara ren och torr luft annars tycker jag?
Tryckluftsfrågan har man ihjäldiskuterat här på FS.
Jag envisas och frågar igen (som "dapa" också ställde) om Clas Ohlsons pensel.
/Fred
 
Jag köpte efter många funderingar en pensel från Copper Hill i USA http://www.pbase.com/image/42963246
En snubbe som verkar seriös och rekommenderad på många ställen.

Efter viss ångest testade jag penseln enligt konstens regler. Tyvärr lyckades jag inte så bra. Fick en del damm men inte allt.
Jag tror jag ska inhandla ett avtorkningskit från Zebramedia när dom öppnar efter semestern och testa den metoden istället.
Men visst ska jag pröva vidare med penseln. Det kan vara en inlärningsfråga för att lyckas.
 
Det finns ett antal bra penslar, syntetiska , själv köpte jag en i en konstnärsbutik, 42:-
efter att läst Stefan Olssons utmärkta artikel på SFF.
Tvätta rent penseln ett par gånger med diskmedel, prova sedan med att ta bort damm på ett uv-filter. Se att penseln inte ha kvar något fett eller bindningsmedel som skall förhindra att penseln spretar i topparna. Fett på sensorns aa-filter går att ta bort men det är inget kul arbete. Beroende på sealingen omkring sensorn kan exv förorenad sprit/ vätska krypa upp mellan luddningsfiltret och sensorn.

Att spruta med tryckluft på burk är vanskligt, en kollega fick drivgas och en oljefilmliknande hinna på sensorn som var svår att avlägsna. Skall du blåsa in i kameran använd manuell blås som Hamas senaste gumiboll, den ger effektivt tryck och är lätt att ta med även vid resor.



Mikael
 
macrobild skrev:
Det finns ett antal bra penslar, syntetiska , själv köpte jag en i en konstnärsbutik, 42:-
efter att läst Stefan Olssons utmärkta artikel på SFF.
Mikael
Var hittar man artikeln? Mera detaljer? Länk? Tack.
Mvh/Fred
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.