Annons

Rengöring av sensorn igen!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jesper Lindeblad skrev:
Var idag och Clas Olsson skulle köpa luft på burk till penseln jag beställt från Visible Dust.

Säljaren i butiken avrådde mig att köpa deras produkt trots att det fins en kamerabild på burken.

Vad har ni för luft och var är den inköpt?

/Jesper

Jag kör med GePe AIR-3 som jag har inhandlat hos min lokala fotoateljé. Fungerar hur bra som helst. Har kört länge nu och det finns inte en tillstymmelse av några beläggningar. Man ska dock aldrig blåsa direkt på kamerahuset/sensorn.

Jag kan dock inte garantera något utan bara tala för mig själv utifrån egen erfarenhet.

AIR-3 används i många labb för att blåsa rent i framkallningsmaskiner osv... Jag tror man hade undvikit det om luften hade innehållit olja eller liknande.

Mvh /Peter
 
Köpte luft Skandinavian Photo idag av märket Falcon, någon som testat?

Borsten är nu äntligen på väg från kanada efter både mail och telefonkontakt.

För er som funderar på att beställa pensel kan jag meddela att dom har någon ny hemlig variant av luftblåsningsanordning som snart skall säljas via deras hemsida.

/Jesper
 
Luft på burk

Jag har 6168 skäl till att aldrig använda luft på burk igen.Har en Nikon D 100 vilken jag skulle ta fjällbilder med. Kollade innan avresan med en bild vilket visade små blippar mot en blå himmel.Försökte först med en typ av manuell blåsbälg vilket fungerade så att 50 % försvann.Var inte nöjd utan visste att man skulle få redigera alla bilder över fjällvyerna.Detta gjorde att jag använde luft på burk där garantin är att det är absolut ren luft.Har tidigare använd samma burk med stor framgång och varit 100% nöjd.Stress eller otänkt gjorde så att jag fick sensorn förstörd pga luften innehöll annat än ren luft"drivgaser?"Har nyss fått kostnadsförslaget från Nikon vilket gör att jag har 6168 skäl att vara försiktig och avstå från luft på burk.
 
I borstmetodsanvisningarna säger man att när man blåser på penseln, för att ta bort damm samt att ladda den med statisk elektricitet, skall man inte skaka burken, bara blåsa 20 sekunder.
Jag har dock aldrig testat det. Däremot den luftburk jag använder för att blåsa rent CPU kylelementet och fläkten i min dator, visar tydligt att det bildas en liten gasmoln där.
Jag har inte fått min kamera än, men en granne har en D70 och han påstår att gummiblåsan är bra. Han säger också att man inte skall bara blåsa utan blåsa-blåsa-blåsa... Jag kommer att börja med den metoden. Till dess kan jag bara spekulera.
Mina rader skall inte uppfattas som "rådgivning".
/Fred
 
Mikael blåste du luft direkt på sensorn eller använde du borstmetoden?

Vad hände med sensorn?

Byter dom sensor för det priset?

Ligger det en glasskiva över sensorn i Nikon kamerorna som det gör i Canons?

Tycker vansinnigt synd om dig, fins det inga billigare verkstäder utomlands?

/Jesper
 
Jag körde med ren luft.Kanske så skakade jag till burken innan jag sputade in luften vilket fick vätska att hamna på sensorn.Tydligen så hade det hamnat bakom det så kallade filtret vilket gjorde att man var tvungen byta.Då de sannoligt blir en föräkringsfråga så kändes det bäst att lämna den på Nikon i Sverige
 
Fick ett damm på sensorn för någon dag sedan och hade enbart en sån där liten trasa för glasögon som jag köpt till kameran och en supermjuk liten pensel från konst handeln. Ävlades med det där i ett par dagar, och gjorde som en annan tipsade om att använda yes och det tog bort en del kladd. Har nu beställt... jag en hel massa rengörings prylar, blåsbälg, medel ja det mesta. Nu ser jag inga fläckar på bilderna, märker heller inget mot vit bakgrund. Så jag hoppas det inte syns något mot blåhimmel. Vad tror ni som varit med lite längre med digitala systemkameror :) Finns det något super tips för rengöring tar jag emot det gärna.
 
Jesper Lindeblad skrev:
Jag är väldigt spänd på pensel varianten.

Har ni som använder den enbart positiva erfarenheter eller fins det några aber?

/Jesper

...inga problem alls, fungerar hur bra som helst, över förväntan faktiskt.

Luften till min borste, köpte jag på Cyberphoto för 95:- inklusive frakt och alla andra kostnader. Fungerar utan problem med den luften.

:) Håkan
 
Läst någonstans om någon som använde spegeluppfällning + dammsugaren. Någon som provat det? (Är det inte risk att mer damm kommer in på det sättet - den luft som sugs ut måste ju ersättas med ny, och hur effektiva dammsugarfiltren än är, så sprider dom en del partiklar också)...
 
Skulle aldrig våga testa det. Dammsugaren ger upphov till statisk elektricitet.. och en urladdning så nära kamerans sensor skulle jag inte vilja vara med om...
 
Om använder plastslangen och en person håller den en bit ifrån kameran och en annan håller i kameran tror jag inte det är ett problem.
 
Det måste ju finnas minidammsugare hos Clas Ohlsson för några tjugor - begriper inte varför man inte skulle kunna använda det om man bara håller till i en relativt dammfri miljö...
 
Håller med en del övriga inlägg ang förebyggande metoder.

Sen jag skaffade Nikon D70 har jag för första gången i mitt liv börjat städa både optik, kamera hus & väska flera ggr i veckan, diska fram & baklock mm.

Jag anv en mjuk konstnärs pensel modell lite större & borstar & kontrollera alla optik bak på innan montering, då jag byter optik mycket ofta känns det nödvändigt att att ha lite rutin på rengöring & hålla i princip helt damfritt vid byte av optik.

Jag jobbar inte yrkes mässigt så man har ofta tid att iakta försiktighet vid byte, hitills har jag inte behövt missa en bild pga av att man är nogrannare. Hitills inte ett synligt damm korn på några månader. Det skall väl finnas bra program "dust off" som även proffs använder. Som man kan tillgå mellan sensor rengöring?
 
För den som inte har tid att rengöra stup i kvarten kan Nikon Captures funktion att ta bort damm på NEFar funka som en räddning. Har använt det några gånger med gott resultat.

Annars funkar som sagt var gummiblåsa alldeles utmärkt för mig. Har blåst sensorn ren en gång under det dryga året jag har haft kameran (och de 2500 bilder som jag tagit).
 
davidvpt skrev:
För den som inte har tid att rengöra stup i kvarten kan Nikon Captures funktion att ta bort damm på NEFar funka som en räddning. Har använt det några gånger med gott resultat.

Annars funkar som sagt var gummiblåsa alldeles utmärkt för mig. Har blåst sensorn ren en gång under det dryga året jag har haft kameran (och de 2500 bilder som jag tagit).
Där satt det :) Jag funderade på varför ingen tar upp den frågan om Nikons "Dust Off" funktion. Själv väntar just för att få min efterlängtade D70, därför kan jag inte kommentera det mer än vad jag läst om i Nikon manualen. Dessutom en granne till mig använder apotekets gummiblåsa då och då. Han är semi-pro. fotograf och jag tror han vet vad han säger.
Jag tror också att om inte dammet som sitter på antialiasfiltret utsättes för fukt, i form av kondens, då är det lätt att blåsa bort det. Endast fuktigheten gör att dammet klibbar fast, då hjälper inte blåsningen.
Jag utgår också från att tusentals eller tiotusentals DSLR kameraanvändare inte lämnar in sina älsklingar, varje månad, till rengöring för upp emot 800:-
 
Vet inte om det är för off-topic men är det värt att köpa en Evolt E-300 med "antidamm"-funktion för att slippa behöva strula med att göra rent sensorn med jämna mellanrum? Vet att den har haft problem med vitbalans och annat men det ska tydligen ha fixats/förbättrats med senaste firmware. Har aldrig haft en systemkamera förut så paketet med hus och två objektiv känns lockande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.