Annons

Rengöring av sensorn igen!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan S. skrev:
Vet inte om det är för off-topic men är det värt att köpa en Evolt E-300 med "antidamm"-funktion för att slippa behöva strula med att göra rent sensorn med jämna mellanrum? Vet att den har haft problem med vitbalans och annat men det ska tydligen ha fixats/förbättrats med senaste firmware. Har aldrig haft en systemkamera förut så paketet med hus och två objektiv känns lockande.
Jag har ingen erfarenhet av E-300, men väl av E-1. Antidammfunktionen fungerar lysande. Efter ca 1 års användande med objektivbyten 3-4 gånger i veckan så väntar jag fortfarande på det första dammkornet! Det fungerar verkligen!

Angående E-300; senaste firmwaren fixar allt som klagats på, bl.a underexponeringar osv.

Dessutom finns E-300 ute i ett väldigt attraktivt paket med 14-45 och 40-150, för en slant som nästan är dum att motstå :)

Mycket nöje!
 
Jag tänkte höra om någon provat denna "blåspryl" från zebramedia ??(finns säkert på andra ställen åxå)
http://62.95.127.45/butik/show_one.asp?ID=3536

Jag har haft min D70 sedan oktober 2004 och har som tur är aldrig haft några problem med damm på sensorn. Jag har använt Hamas största blåsbälg och blåst ur med ca. 2 ggr i månaden. Jag skiftar objektiv dagligen och har inte direkt bråttom heller.. enda gången jag inte skiftar objektiv är i verkstadsmiljöer eller när huset ser dammigt ut då jag ser till att blåsa av kameran ordentligt med burkluft innan jag skiftar nästa gång. Men jag tyckte denna pryl verkade väldigt smidig jämfört med en luftburk. Perfekt att ha i fickan etc.

Är Co2 gasen helt "ren" alltså ingen vätska ???
Är den kall när den kommer ur behållaren??
/Jonas
 
Alla burkar med luft (med drivmedel av ngt slag)som används i fotosammanhang, i digitalkameror, förstoringsapparater och liknande skall aldrig lutas under användandet. Detta står alltid på burken om den är avsedd att användas för dessa endamål. Efter 6 år i branchen och säkert ett par år inlåst i ett mörkrum så har jag provat de flesta...
 
Tänkte klämma in en fråga...

Var till Stockholm central service för att fixa
focuserings problemet, men nämde även att jag hade lite damm på sensorn, och dom sa att dom skulle ta en titt på det hela.

Nu när jag fick tillbaka allt så upptäkte jag att spegeln och mattskivan är nu fullt med prickar samt att sensorn är i samma skick som förut!

När jag tittar i följesedeln så står det inget om sensorn rengörning utan enbart iris error.

Och allt gick på garantin... undrar bara varför?

Någon som kan tipsa en annan service ställe i Stockholm? Litar inte helt på SCS
 
Jag skickade min till Nikon direkt för backfocus problem och samtidigt rengöring. Dock visade sig efter att kameran kommit hem att min sökare var full med svarta prickar och att sensorn hade dammfläckar. SUCK.

Jag ringed upp och pratade med dem och det var inga probelm att skicka in den igen, men varför kontrollerar man inte detta innan man skickar grejerna? Kanske posten/schenker ställer till det under transporten? På min serviceföljsedel står att de rengjort grejerna. ;)

Men sensorn kommer jag att rengöra själv eftersom man bör kunna detta själv, men sökaren är en annan historia och den får Nikon fixa i augusti.

+ för trevligt bemötande
- för dammig kamera
 
Rent, dammfritt rum?

Igår fick jag min D70. Undra om jag var upphetsad. Jag skruvade in kitgluggen i badrummet, därför att där är det ganska dammfritt.
I mitt rum skall jag definitivt inte rengöra CCD. Jag fattar bara inte varför i vissa rum i mitt hus är mer dammig än i de andra (och det är jag som städar). Det är möjligt att ventilationssystemet trycker in mer damm. I badrummet har man ju frånluft och man kan också fukta luften 5-10 minuter innan rengöringen. Tipset har jag läst någonstans på Internet och det kan fungera bra, så jag för det vidare.
Än så länge är jag ”döskraj” när jag tänker på sensorrengöring, hehehe.
/Fred
 
Jocce skrev:
Trodde inte heller att jag hade damm på min sensor, sen plåtade jag med bländare 22, och då ser man att det fanns ganska mycket.

Precis! Ni som tror att ni aldrig fått damm på sensorn, testa att plåta mulen himmel, fokus nära och minsta möjliga bländare.Det gjorde jag igår, och usch vad där dök upp ovälkomna partiklar!
 
Att rengöra sensorn är inte så svårt och farligt visst är det en känslig del utav kameran, men lite försiktighet och med hjälp utav Eclipse vätska och pec-pads duk så var det hur enkelt som helst!

Bilderna ser lika bra ut nu som förut fast renare :)
 
Jag tror jag har läst hela tråden nu men det är ingen som påpekar att man inte bör använda gas eller luft på burk.
Gör man det så är det självklart på egen risk.
Det står i manualen att man inte ska använda det.
 
Jag hade två spots på sensorn och efter en stunds kallsvettande så bestämde jag mig.

Blåste först med ClasO luft (utan sugrör) på ca 15cm avstånd för att blåsa ur damm runt spegeln och så.
Sprayade sedan luft på en Hama kameraborste med gummituta några sekunder, för att göra den dammfri.
Svepte sedan lite snyggt fram och åter över sensorn, blåste av borsten igen och svepte igen. Några gånger,

Provfotade, ALLT BORTA.

:)
 
Dimage7d skrev:
Jag hade två spots på sensorn och efter en stunds kallsvettande så bestämde jag mig.

Blåste först med ClasO luft (utan sugrör) på ca 15cm avstånd för att blåsa ur damm runt spegeln och så.
Sprayade sedan luft på en Hama kameraborste med gummituta några sekunder, för att göra den dammfri.
Svepte sedan lite snyggt fram och åter över sensorn, blåste av borsten igen och svepte igen. Några gånger,

Provfotade, ALLT BORTA.

:)
Var har du inhandlat Hamaborsten, och för hur mycket?
 
Har en likadan från min tidigare Nikon analogkamera. Funderade på att tvätta ut den ordentligt och använda den till sensorrengöring på D70, men vågade inte tänka tanken. Den här borsten är rund (kan tappa fibrer), medan sensorborstar skulle vara flata (stabilare fibrer), enligt alla "föreskrifter". Å andra sidan är Hamaborsten lagom mjuk och är av syntetfiber.
Jag undrar om flera har testat Hamaborsten?
/Fred
 
Fred H skrev:
(kan tappa fibrer

Om den nu skulle tappa nån fiber så borde det inte vara svårt att få ut den.
Dessutom så blåser jag rätt hårt/nära med tryckluften på den så dom borde lossna då snarare än vid den fjäderlätta beröringen av sensorn.

Är det inte så att det här med sensorrengöring är lite nytt och att man kanske har lite hybris?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.