ANNONS
Annons

Rengöring av sensor Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Min fråga ska jag hålla så kort jag kan.

Har fått fläckar på bilderna, troligtvis damm.
Har blåst med blåsbälg, men fick inte riktigt bort allt.

Nu till min fråga:

På Nikon D7100 finns ju inget lågpassfilter.
Men sitter det nått över sensorn så att man kan använda en borste som tex Arctic Butterfly eller nått ?

* Vad jag har hört om andra kameror finns det ju nått sorts glas / filter över sensorerna, så sensorn är ju inte helt blottad......men hur är det då på Nikon D7100 ?

Är ju Livrädd att ska paja sensorn eller nått!!

Rengör ni era D7100 själv och i så fall hur ?

MVH
Morgan
 
Hej

Ok, också en Nikon D7100 som du har ?

Men finns det nått sorts glas eller skydd för sensorn på Nikon D7100 ?
Finns ju på andra kameror men eftersom dom plockat bort lågpassfilter på D7100 så undrar jag om det finns nått skydd framför sensorn, eller är den helt bar ?
 
Ja det är på en d7100 jag har gjort rent, om det sitter något över sensorn vågar jag inte svara på
 
Alla digitala sensorer är vad jag vet skyddade av ett UV-filter. Digitala sensorer är känsligare för UV-ljus än analog film var, därför sitter ett UV-filter över. Det är av denna anledning UV-filter framför objektivet, som var så populärt på filmtiden, inte behövs i det digitala. Ett motljusskydd skyddar frontlinsen mot stötar och ett filter för skyddets skull är som att bära både svångrem och hängslen. Likväl har jag sett exempel på att ett motljusskydd i kombination med ett filter räddat en frontlins från skador.

Ja, det sitter ett filter framför sensorn.
 
Där finns ju företag där du kan få det gjort, klart värt det ibland...

Men vist går det at göra själv och där sitta ett glas fram för sensorn, men det rekommenderas inte och är väll inte värt att ta sönder kameran för de små peng det kostar att få det gjort.

Till example vet jag Kamerateknik i Malmö ta 269kr. Om där finns någon nära dig vet jag inte.
 
Hej

Ok jättebra, det var lite det jag misstänkte, för man har ju hört att folk har skadat sin sensor då man försökt rengjort den, vilket jag inte riktigt förstår hur man kan göra om man är försiktig.

Om det nu sitter ett filter eller glas framför sensorn, så måste man varit rätt hårdhänt för att skada sensorn, eller ??

Jag bor i halmstad, och tyvärr vet jag inte om det finns företag som gör sånt i Halmstad, men då måste det väl finnas nån sorts garanti eller försäkring om dom skulle göra nått galet menar jag.

Visst bra om det finns företag i Halmstad som skulle kunna göra det.
Annars har jag en kompis som alltid gör det själv på sina canon kameror och är duktig på det.

Han använder visible dust kittet tror jag det heter...den med förstoringslup samt en borste som roterar ( Arctic Butterfly )

Han har rengjort min gamla D5100 med strålande resultat, men nu idag blev jag lite nojig för att jag hade hört att dom tagit bort lågpassfiltret på d7100.

Men då ska det inte vara nån fara att använda tex Arctic Butterfly och blåsbälg ?
 
Kan ju skicka det till nikon eller kamera teknik.

Vill du själv då vist går det med de grejer du skrev. Men Nikon använda vanliga tops :)

Det är glaset fram för sensorn som du kan göra repa i och inte sensorn de ta sönder.
 
Va, använder dom tops ??
He he...och så försöker företag att packa på dyra rengörings saker :)

Inte för att jag skulle få för mig att använda tops.....

Hur lätt eller svårt är det att repa glaset framför sensorn då ?
Tänker att glas är väl rätt tåligt mot borste och så, men viss är det ett micro gruskorn så förstår jag .

Jag har ju Nikons pack man fick med vid köpa av kamera, tror det är gratis rengöring 1 gång per år i 3 år.
Men riktigt tråkigt att för det första vara av med kameran i ca 4 veckor.
Sedan så får man ju in damm för det mesta när man byter objektiv , och då kan det ju vara bra om man kan rengöra det själv med.
 
Kan ju skicka det till nikon eller kamera teknik.

Vill du själv då vist går det med de grejer du skrev. Men Nikon använda vanliga tops :)
........
Nej - de använder inte tops!
Till TS: Det är ganska lätt att rengöra sensorn om man vet hur man gör! Se bara till att du har riktiga prylar och använd definitivt inte tops! Youtube har massor av bra filmer som visar hur det går till. Det finns också flera trådar här på FS som beskriver tillvägagångssättet:)
 
Jaså, jag har set flera av mina kamera rengjort med tops, gör det kanske inte när dom är hemma i Solna men nps ute på plats till stora event sport etc gör det.

Jag har själv gjort det ibland på min D3 när där inga verkstad finns i närheten.

Tops ( Apoteket ) och isopropanol ( Kjell och co )

Nej - de använder inte tops!
Till TS: Det är ganska lätt att rengöra sensorn om man vet hur man gör! Se bara till att du har riktiga prylar och använd definitivt inte tops! Youtube har massor av bra filmer som visar hur det går till. Det finns också flera trådar här på FS som beskriver tillvägagångssättet:)
 
Det är ju klart att man är nervös, men jag tänker som så:

Är det nu nått sorts glas / skydd för sensorn...även på D7100, så är det kanske bra om man lär sig rengöra den själv, med riktiga grejer som tex Arctic Butterfly, vilket drar till sig dammet har jag hört.

På det sättet behöver man inte skicka iväg kameran så fort det blir skit i den, för som sagt här i Halmstad, hittar jag ingen butik som gör sånt.

Och är man försiktig när man gör det, dvs tar mjukt med borsten så borde man inte kunna skada den, eller ?
 
Hej
Han har rengjort min gamla D5100 med strålande resultat, men nu idag blev jag lite nojig för att jag hade hört att dom tagit bort lågpassfiltret på d7100.

Men då ska det inte vara nån fara att använda tex Arctic Butterfly och blåsbälg ?

Jag rengör min d7000 (med LP filter) och d7200 (utan LP filter) på exakt samma sätt. Det sitter glas framför sensorn. Som att putsa fönster fast försiktigare. Använder blåsbälg och när det inte funkar blir det pecpads och eclipse som jag gjort de senaste 8 åren. Billigt och skitbra. Måste rengöra ofta eftersom jag fotar makro och använder bländare f/16-32 mest hela tiden.
 
Kanon, då vet jag :)

Då är det som jag trodde, att det måste ju sitta nått sorts skydd framför sensorn på varje kamera, för annars hade det ju varit omöjligt att kunna byta objektiv och så.

Så , frågan är ju...hur kan vissa personer förstöra sin sensor när dom rengör ???
Då måste dom väl antingen inte använt rätt saker, eller varit rätt hårdhänt.

Eller är glaset / filtret så himla tunt tro ?
 
Så det filtret är rätt känsligt det med ?
Lika känsligt som tidigare. Varken mer eller mindre. Och jag håller med att det ska faktiskt ganska mycket till för att sabba glaset. Men vad vet jag? Jag har bara använt pecpads men har läst om ganska tveksamma metoder (kontorstejp, tsprit, tops av märket Coop x-tra, andning) så det finns nog många bra sätt att sabba sin utrustning på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.