Annons

Rengöring av objektiven!?

Produkter
(logga in för att koppla)

OllerWeb

Medlem
Jag har dammat av ett par äldre objektiv till min OM-10. Och upptäcker ett oljeskimmer på objektivets alla glasytor. De har legat kallt och fuktigt, vad är bästa rengöringen för dessa?
 
Det är inte bara den normala beläggningen (coating) som du ser, denna skimrar i blå-grönt i visst ljus?

Annars är mikrofiberduk och en pust utandningsluft bästa rengöringsmedlet. Sitter skiten riktigt hårt kan du försöka med Kodak linsvätska och linsputspapper, fast efter denna behandling blir det ofta ett oljeskimmer kvar (som man får putsa bort med mikrofiberduken).

/Daniel
 
OllerWeb skrev:
Jag har dammat av ett par äldre objektiv till min OM-10. Och upptäcker ett oljeskimmer på objektivets alla glasytor. De har legat kallt och fuktigt, vad är bästa rengöringen för dessa?

Precis som Daniel skriver så tycker jag det låter som coating. Äldre "single coated" lins ytor har en gulaktig ton medan nyare "multi coated" har en blå-grön färg. Om du putsar för mycket på den ytan så förstör du objektivet.

/ Johan
 
Ja, ni har rätt det är nog ”coating” på objektivet yta! Jag putsade med en mikrofiberduk ytan blev blank och fin men oljeskimret blev kvar (i vinkel). Tar just nu en test rulle i svartvitt så ser jag säkert på bilderna om det finns några problem med ytan! /Fredrik
 
OllerWeb skrev:
Jag har dammat av ett par äldre objektiv till min OM-10. Och upptäcker ett oljeskimmer på objektivets alla glasytor. De har legat kallt och fuktigt, vad är bästa rengöringen för dessa?



Man putsar inte först!!

Man försöker först blåsa bort alla microskopiska slipande/repande dammpartiklar!!
(Mina vänner i "proffsfotobutiken" har tryckluft för detta!)

Sedan,
sedan så tar man försiktigt "putsmedel"....


Ps. Usch, kallt och FUKTIGT!!!! :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.