Annons

Rengöring av manuell systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
köpte en billig systemkamera i veckan,
en minolta srt 100x,
har ett gäng af-kameror från minolta,
såväl digitalt som analoga systemkameror,
men jag har aldrig använt en manuell SLR tidigare.
Nu var sensorn på kameran jag köpte rejält smutsig (damm, hårstrån etc) och då undrar jag -
hur gör jag rent den?
Är den bara till att blåsa med blåsbälg?
(även om jag tror det här behövs
det tunga artilleriet, våtrengöring alltså)
---
Vet ju hur man gör rent en digital SLR, men där ska man ju fälla ner spegeln via en meny, men hur i hela fridens namn gör jag här?
(ursäkta en kanske dum fråga,
men vet man inte så vet man inte)

En annan fråga, allt verkar manuellt på denna kamera, men varför behövs då batteri?

-----------------------------------------
här finns annonsen, för övrigt,
om det skulle vara något mer som jag missat:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=37421075

---
sist men inte minst vill jag tillägga
att det är konstigt att man kan få så här mycket kamerasaker för nästan inga pengar alls, vet ju att 100x är en budgetmodell, men ändå. Det är något speciellt att ratta på en helt manuell kamera. Känns gediget. Och jag har alltid gillat gedigna saker.

Vilken sensor är det som du behöver göra rent? En gammal SR-T-100 har två sensorer (av typen CdS, Kadmiumsulfid) som sitter fastlimmade på sökarprismat. Jag tror inte att du behöver göra rent dessa sensorer, och dessutom behöver kameran plockas isär för att göra rent. Så vad är det du vill göra rent?

Batteriet i kameran används av exponeringsmätaren. En ström från batteriet passerar de två CdS-sensorerna och då sensorerna släpper igenom olika mycket ström beroende på hur mycket ljus de utsätts för så flyttas mätarnålen i sökaren olika mycket. Det du behöver göra är att variera bländare och/eller slutartid så att visaren med ringen ligger över mätarnålen. Inne i kameran finns en enkel mekanisk analog dator som positionerar visaren med ringen baserat på inställd filmkänslighet, slutartid och bländare. Batterier är ett PX625 på 1,35 volt och då dess konstruktion är baserad på kvicksilver så kan man inte längre, lagligt, köpa ett sådant i Sverige. Ett silveroxidbatteri på 1,5 volt gör att exponeringsmätaren visar fel. Det går att kalibrera om kameran, men enklare är att ställa in "fel" filmkänslighet.

Lycka till med din nya kamera.

Hej Göran,
hade ingen aning om att det fanns två sensorer,
vet bara att när jag ser i sökaren ser jag massa damm, små, små hårstrån och så vidare, smuts helt enkelt. Nu behöver ju inte smutsen sitta på sensorn, kan jag vara i sökaren, men det känns dumt att slösa bort en rulle film och få kopior direkt till papperskorgen.

så jag bollar frågan vidare :)
vad ÄR det jag vill (och behöver) göra rent?
eller ska jag bara strunta i det och köra en testrulle, har ju gott om film och det är ju inte SÅ dyrt att framkalla.

Och förresten,
GÅR det att ta bilder utan batteri i kameran? Om det nu inte går att få tag på batterier längre, vilket i sig är märkligt då kameran väl gjordes fram till 1981.
och säg att jag plockar in en 200-film i kameran, vad ska jag då ställa in för filmkänslighet för att "lura" kameran?
Många frågor,
men livet är till för lärdom.

Skojar du?

Oavsett om du skojar eller inte så blir svaret att dammet inte syns på dina bilder - det syns bara när du tittar genom sökaren - sökarprismat och ner på mattskivan. Det sitter antingen på mattskivan som sitter ovanför spegeln eller i prismahuset längst upp på kameran. Sug eller blås rent. Iriterar du dig fortfarande på dammet så får du ta bort skivan och göra den ren och eventuellt suga ren kameran från gammalt damm. (dammsugare kan provas) eller blåsbälg/tryckluft på burk fast då är risken att du bara flyttar runt dammet.

Ursäkta rubriken förstår nu av ditt senaste inlägg att du har dålig koll på hur en spegelreflexkamera fungerar.

christianhylse skrev:
hade ingen aning om att det fanns två sensorer,
Moderna kameror har en exponeringsmätare med många segment och inställningar som väljer hur dessa segment ska användas, t.ex. spot-mätning (segmentet i mitten) eller någon mer eller mindre avancerad metod att försöka mäta ljuset rätt. De gamla SR-T-kamerorna har två sensorer, en som mäter hela bildytan och en som mäter mitten och lite nedanför. De är kopplade så att exponeringen tar mer hänsyn till de mittersta biten av motivet.

christianhylse skrev:
vet bara att när jag ser i sökaren ser jag massa damm, små, små hårstrån och så vidare, smuts helt enkelt.
Detta påverkar inte filmen. Skräpet sitter på mattskivan, den matta skiva som sitter under prismat och som spegeln reflekterar mot när spegeln är nerfälld (i sitt normala läge). Det går att göra rent om man är försiktig.

christianhylse skrev:
Nu behöver ju inte smutsen sitta på sensorn, kan jag vara i sökaren, men det känns dumt att slösa bort en rulle film och få kopior direkt till papperskorgen.
Glöm bort sensorn. Det finns ingen sensor i din kamera som motsvarar den sensor man vanligtvis pratar om i en digital kamera. Där den sensorn sitter ska du ha en film.

christianhylse skrev:
vad ÄR det jag vill (och behöver) göra rent?
eller ska jag bara strunta i det och köra en testrulle, har ju gott om film och det är ju inte SÅ dyrt att framkalla.
Sökaren behöver du inte göra rent. Det är bara irriterande med skräp där, men den syns inte på filmen. Vad du ska se till är rent är utrymmet bakom bakstycket, dvs det utrymme där filmen laddas. Skräp som finns där kan synas på filmen, antingen för att den skuggar (som smuts på sensorn i en digital kamera) eller för att den repar filmen.

christianhylse skrev:
GÅR det att ta bilder utan batteri i kameran?
Ja. Du behöver bara ställa in en lämplig slutartid och en lämplig bländare. När manuella kameror var vanliga följde det med tabeller i filmkartongerna som visade lämpliga inställningar vid solsken, mulet osv. Jag vet inte om det gör det fortfarande. Med sommar och solsken kan kanske 1/250 s och f/16 vara lagom med ISO 200-film. Det var mer än 30 år sedan jag körde helt manuellt utan mätare (Zeiss Icon Ikoflex, Yashica 35YL och Minolta SR-1) så känslan för lämpliga värden är inte längre vad den har varit...

christianhylse skrev:
Om det nu inte går att få tag på batterier längre, vilket i sig är märkligt då kameran väl gjordes fram till 1981.
Det är inte så konstigt då försäljning av kvicksilverbatterier förbjöds. Då spelar det ingen roll om kameran var såld 30 år eller 1 dag innan politikerna klubbade igenom förbudet.

christianhylse skrev:
och säg att jag plockar in en 200-film i kameran, vad ska jag då ställa in för filmkänslighet för att "lura" kameran?
Jag tror att 160 ASA ska vara lagom. Ett annat problem är att de nya batterierna är mindre, så du behöver en adapter. Det ska fungera med en O-ring av rätt storlek, dvs man ger batteriet en "badring".

tony:
jag skojar inte,
då hade jag inte frågat,
är inte här för att spela idiot utan för att lära mig någonting,
har bra koll på hur digitala och hyfsat moderna spegelreflexkameror fungerar, dock är jag en sådan figur som börjat i "fel" ände.
Digitalt. Och sakta men säkert sökt mig tillbaka till rötterna, mest för att gillar bilder. Och kameror.
Har skaffat, i tur och ordning och efter några år som enbart digitalslav, en bra AF-kamera (minolta 800si), en enkel mellanformatare (Fuji GA 645 Zi), en gammal Minolta Hi-matic F (fin!) och nu den här manuella kameran.
Mest för jag hade några MD-objektiv jag ville testa, men också för att jag gillar att fota i olika format, lär mig MYCKET genom att fota utan att se bilden direkt.
Blir också mer avslappnad när jag plåtar analogt. Stressar inte fram bilder i onödan. Tänker lite innan.
---
OCH (jo, det här höll på att flumma ut),
har jag mycket smuts på sensorn på min digitala SLR (Minolta Dynax 7D) så märks det på bilderna. Syns som irriterade fläckar.
och plåtar man långa slutartider med digitala SLR så kan man få en massa irriterande "heta pixlar", gröna eller röda eller gula prickar. Kan se rent förfärligt ut ibland. Ännu en anledning till att strunta i det digitala formatet.
(fast det tänker jag inte göra, gillar möjligheterna med FLERA olika format.)
------------
Tack alla för inlägg, mycket lärorikt!
Och Göran, rätt logiskt det där med att hålla rent där filmen laddas. Tänkte på när jag öppnade bakstycket innan. Nåt batteri fixar jag nog inte, inte om jag måste bygga mig en adapter...men jag ska höra med nån fotohandlare.

Senast ändrad:
christianhylse skrev:
Nåt batteri fixar jag nog inte, inte om jag måste bygga mig en adapter...men jag ska höra med nån fotohandlare.
Välsorterade fotohandlare (om du kan hitta en sådan) borde ha, eller kan ta hem, en adapter som gör att ett vanligt SR44-batteri kan användas i stället för PX625. Alternativt så kan de kanske ha PX625A, ett silveroxidbatteri med samma storlek som PX625. Båda dessa alternativ gör att exponeringsmätaren visar lite fel.

PX625A hittar du annars hos www.elfa.se, artikelnummer 69-218-03, till en kostnad av 20,00 plus moms.

Ber om ursäkt

Christian, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Anledningen till att jag var lite osäker på om du menade alvar är att det flera gånger tidigare kommit in liknande trådar där trådskaparen skrivit liknande saker på skämt. (sensorn till filmen)

ha-ha, det är lugnt, tar sällan illa vid mig,
borde förresten tänkt efter lite, men är "digitalt skadad". Fast det börjar bli lite bättre med den saken nu, för nya kickar varje dag efter att ha börjat fota analogt. Faktiskt!

och i dag har jag köpt en Minolta 110 SLR.
Med 110 pocket film!
Går faktiskt att få tag på film än i dag, via eBay.
Dock har jag ingen aning om vem som framkallar denna film.
Det blir nästan bekymmer och jag rätt säker på att det löser sig. Allt ordnar sig.
--
här är kameran:
http://mywebpages.comcast.net/youngds/110Cameras/Minolta110ZoomSLRMK1/Minolta110ZoomSLRMk1.htm
(200 kr, ett fynd,
inklusive fungerande batterier)

Göran Larsson skrev:
ett vanligt SR44-batteri kan användas i stället för PX625. Alternativt så kan de kanske ha PX625A
Ett förtydligande:pX625A är ett alkaliskt batteri och har därför den tråkiga egenskapen att dess spänning sjunker allteftersom batteriet laddas ur. Detta är inte bra då exponeringsmätaren kommer att ge olika resultat beroende på hur gammalt batteriet är. SR44 är ett silveroxidbatteri med en stabilare spänning. Det har dock fel storlek och behöver därför en adapter.

Ska man bara testa lite så duger dock PX625A.

christianhylse skrev:
har jag mycket smuts på sensorn på min digitala SLR (Minolta Dynax 7D) så märks det på bilderna. Syns som irriterade fläckar.
och plåtar man långa slutartider med digitala SLR så kan man få en massa irriterande "heta pixlar", gröna eller röda eller gula prickar. Kan se rent förfärligt ut ibland. Ännu en anledning till att strunta i det digitala formatet.
Det är bara digitalfotografer som förstorar upp sina "negativ" för att detaljstudera pixlarna. Om du förstorar ett filmnegativ lika mycket så skulle du bli förfärad över alla små repor i filmen, torkfläckar, oregelbundna kornstorlekar, ojämnt skärpeplan pga att filmen inte var helt plan, mm. Men sådana defekter är väl det som gör film charmigt och digitalt förfärligt? :-/

du har rätt, göran,
fast om man har en svart bild, där man vill att vissa partier SKA vara svarta så vill man INTE ha massa gröna prickar i de svarta partier. Oerhört störande. De syns även vid 10x15-utskrifter. Tyvärr. Fast det är lätt att klona bort dom i Photoshop, men det blir lite onödigt arbete.

Men film är charmigt och KÄNSLA.
Digitalt är mer praktiskt.
Fast jag har å andra sidan lärt mig det mesta från den digitala världen. Har bara ägt en systemkamera i drygt ett år. Lär mig varje dag. Och det är ju också den stora charmen med SLR.

om du har smuts i din sökare i Minoltan måste den demonteras för att reng. sökarsystemet, troligen ligger smutsen mellan mattskivan och prisman det räcker inte att göra den ren underfrån och jag rekomenderar det inte det är väldigt lätt att repa mattskivan, vad beträffar batterierna är dessa på 1,35 volt och finns ej längre du får köpa batterier på 1,4 volt sådana som dom använder i hörapparater eller hör med Photax i Nybro de har tidigare haft batt. på 1,35V
Jag är kameratekniker på Rosenbergs i Jönköping kan hjälpa dig med reng. om du kontaktar oss.

hej rolf,
tack för erbjudandet,
vet inte om det är värt att rengöra en så här pass billig kamera, skulle kosta mer än att köpa en x-700 i mint skick. Antar jag.

kör en rulle och ser vad som händer med bilderna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar