Annons

Rengöra Nikon 10,5mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Hejs! Jag tänkte bara kolla en grej.. det är så att mitt 10,5mm DX fisheye har börjat bli väääldigt smutsigt med en hel del fett på linsen efter över 2 års användande och jag undrar hur jag ska få det riktigt rent? Om jag enbart använder en putsduk så smetar jag bara runt smutsen, så jag behöver förmodligen någon form av vätska. Det som hindrar mig från att använda sprit eller liknande är bara att jag är rädd att ta bort "coatingen" som finns på linsen. Nån som har några tips? Tack!
 
Fettfläckar kan man ta bort med en blandning av isopropylalkohol, destillerat vatten och en droppe
diskmedel.
 
Muni skrev:
Fettfläckar kan man ta bort med en blandning av isopropylalkohol, destillerat vatten och en droppe
diskmedel.
Diskmedel verkar väl rätt dumt eftersom det knappast avdunstar? Själv har jag problem med att ren isopropanol ger torkfläckar bara det.
Det vettigaste är nog att använda ett så rent lösningsmedel som möjligt för att lösa upp skiten, torka så rent det går, och sedan torr-gno bort de eventuella torkfläckarna med en bra putsduk. Min erfarenhet är att tygdukar av mikrofibertyp är fan så mycket bättre än alla konstiga papper och våtservetter. Det är inte omöjligt att det sliter en aning mer, men man får i alla fall bort skiten istället för att bara kludda runt det.
 
Den blandning jag rekommenderar har jag och många andra använt för rengöring av linser för astronomiskt bruk.
Man skall inte överdosera diskmedlet. Vi pratar om en droppe. Detta är ett gammalt recept och jag tror att diskmedlet har något med ytspänningen att göra.
 
Muni skrev:
Vi pratar om en droppe.
I förhållande till vad? En droppe på en trasa är jävligt mycket, men en droppe i en hink är jävligt lite.

Tillägg: För övrigt är det väl ungefär vad spolarvätska innehåller. Isopropanol, destvatten och någon form av diskmedel;-)
 
Jag tycker Kodaks vätska och papper gör jobbet bra. Först blåsa av linsen så inget skräp repar linsen, sedan ett fuktat papper och sedan sluttorka med ett torrt papper. Inga dyra grejer heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.