Har samma erfarenhet av min Focomat 1C där kondesorglaset ligger direkt mot negativet, sällan dammproblem. Däremot problem med Newtonringar tyvärr. Använder därför sällan denna apparat numera men det går att lösa genom att lägga negativet under plattan istället för över. Då blir det någon mm mellanrum till kondensorn. Ökad risk för repade negativ dock med denna lösning.
Jag har precis införskaffat en gammal fin Durst-apparat för 24x36 - 13x18. Men negativhållaren för rullfilm upp till 6x9 har dubbelglas. Jag har nu löst det tillfälligt genom att ta ur hela insatsen i hållaren och ersatt den med några 2mm kartonskivor som tillskärts för 6x6 och 24x36. Sprayade dom med mattsvart lack och det blev perfekt. Piggarna för fixering av den glasade insatsen i hållaren tjänar nu som fixering av undre och övre plattan (som har hål) och det fungerar någorlunda bra. Har dock beställt metallplattor att lägga dit istället (med hål för piggfixeringen) från en lokal verkstad som fixar detta åt mig. Ska ha tre format 24x36, 4,5x4,5 samt 6x6. Kostar nog lite men det kan det vara värt för att slippa dammproblem på mer än de två negativytorna. Säkerligen finns det också någon glaslös insats i original men det torde nog vara omöjligt att hitta en sådan idag?