ANNONS
Annons

Rengöra negativhållare av glas

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Dags att jobba med lite 6x6 negativ. Har tyvärr problem med smuts och damm i negativhållaren av glas som sitter i min Durst M601. Blåsborste har jag, men om man vill rengöra med något vått, och linsrengöringspapper - vad ska man då använda? Kodaks linsregöringsvätska? Tacksam för tips.

Mitt råd är att använda glaslös hållare. Det fungerar bra även med 6x6-neg. Då behöver du bara hålla 2 ytor dammfria mot 6 ytor med dubbel glashållare och 4 ytor med enkelglas. Visst buktar (eller planar) det lite av värmen men själv brukar jag ha negativet uppvärmt en stund när jag ställer in avmaskningsramen och slutligen ställer kornskärpan. Släcker sedan bara en liten stund när jag lägger i fotopapperet och på den stunden hinner neget inte svalna så det ändrar tillbaka. Nedbländning till 8-11 gör att skärpedjupet är tillräckligt även med 6x6 neg. En antistatborste är värd att investera i. Då försvinner dammet mycket lättare från negativytorna och glaset (om du använder det). Men det brukar ändå bli ngt litet dammkorn som måste retuscheras bort på bilderna, hur man än gör. Men en antistatboste hjälper betydligt. Använder du färg/vs-huvud med blandbox så minskar dammproblemet då det inte syns lika lätt på kopian som med kondensorhuvud. Är det fett på glaset är nog linsrengöringsvätska ett bra tips och de speciella rispapperen för engångsbruk. Sedan antistatborsten för att få bort dammet.

Du har givetvis rätt i att glaslöst är bäst. Måste i så fall bygga om neghållaren. Med min Leitz Valoy är det däremot sällan något problem med damm, trots att den har en glasyta som ligger an mot neget uppifrån.

Har samma erfarenhet av min Focomat 1C där kondesorglaset ligger direkt mot negativet, sällan dammproblem. Däremot problem med Newtonringar tyvärr. Använder därför sällan denna apparat numera men det går att lösa genom att lägga negativet under plattan istället för över. Då blir det någon mm mellanrum till kondensorn. Ökad risk för repade negativ dock med denna lösning.

Jag har precis införskaffat en gammal fin Durst-apparat för 24x36 - 13x18. Men negativhållaren för rullfilm upp till 6x9 har dubbelglas. Jag har nu löst det tillfälligt genom att ta ur hela insatsen i hållaren och ersatt den med några 2mm kartonskivor som tillskärts för 6x6 och 24x36. Sprayade dom med mattsvart lack och det blev perfekt. Piggarna för fixering av den glasade insatsen i hållaren tjänar nu som fixering av undre och övre plattan (som har hål) och det fungerar någorlunda bra. Har dock beställt metallplattor att lägga dit istället (med hål för piggfixeringen) från en lokal verkstad som fixar detta åt mig. Ska ha tre format 24x36, 4,5x4,5 samt 6x6. Kostar nog lite men det kan det vara värt för att slippa dammproblem på mer än de två negativytorna. Säkerligen finns det också någon glaslös insats i original men det torde nog vara omöjligt att hitta en sådan idag?

Förr kunde man få tag i en antistatpistol för grammofonskivor en sådan har jag använt i många hår för att få bort damm på negativ och glashållare . kombination med lite luft. Rowi tillverkade en liten flaska som man pumpade upp tryck i .
Har en Durst 138 också men reprovarianten. Lite annorlunda än Nils. I den glaslösa hållaren till
negativhållaren för mindre format använder jag negativmasker från Durst 805 som passar. Men att'få masker gjorda som du har möjlighet till är minst
lika bra och säkerligen billigare än att köpa
durstmaskerna.

mvh
Lasse

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar