Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rena stölden av funktioner.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag för min del har inte haft kameran tillräckligt länge och har inte hunnit med att plåta tillräckligt med den. Det jag brottas med är skakningsoskärpa, lära sig att hålla kameran på bästa sätt när man tar på frihand, då är mycket vunnit.
Nu är det en taskig årstid. Det får bli lite vinterbilder när snön kommer....Men det kommer en vår igen förhoppningsvis, då får vi ut allihoppa och plåta på ut av bara den.
MVH/ Bengt-Arne

larsaz skrev:
Jag har på mitt jobb träffat människor som på allvar funderar på att köpa 300D utan att ha någon som helst användning av en systemkamera, dom verkar tro att det automatiskt blir bra bilder då.

Larsa

Exakt... så här är det.. Många tror att kameran spelar roll..men är det inte så att du blir bättre fotograf med en bättre/dyrare kamera?

Nu är det väl så att 300D ligger i en prisklass inkl optik som gör lockar till köp. Jag är säker på att de flesta blir mycket nöjda, speciellt över de brusfria bilderna. Själv köpte jag Leicas Digilux för 12.500:- med förhoppningen att den var bra.. men ack vad jag hade fel...Låt vara att den ger bra färger och skärpa men bilderna blir alldeles för brusiga som tyvärr inte medger bra utskrifter.

Undra vad Canon kommer med nästa gång? En 30D eller en modell som ersätter 10D???? Vad tror Ni?

academic skrev:
Exakt... så här är det.. Många tror att kameran spelar roll..men är det inte så att du blir bättre fotograf med en bättre/dyrare kamera?

Visst kan du bli en bättre fotograf med en bättre kamera (En som har fler inställningsmöjligheter) eftersom det ökar de kreativa möjligheterna, men det förutsätter så klart att du sätter dig in i hur kameran fungerar och verkligen är intresserad att lära dig att använda kameran fullt ut.

Bengt-Arne skrev:
Jag för min del har inte haft kameran tillräckligt länge och har inte hunnit med att plåta tillräckligt med den. Det jag brottas med är skakningsoskärpa, lära sig att hålla kameran på bästa sätt när man tar på frihand, då är mycket vunnit.
Nu är det en taskig årstid. Det får bli lite vinterbilder när snön kommer....Men det kommer en vår igen förhoppningsvis, då får vi ut allihoppa och plåta på ut av bara den.
MVH/ Bengt-Arne

Jag gillar din inställning.

Tycker det vore kul om vi får se lite bilder här på tråden så vi får lite tips om hur vi hanterar denna fina kamera. Bruksanvisningen är inte den bästa och inte helt pålitlig.
Nu är det höst-tidig vinter och vi kan väl ta lite fina HÖSTBILDER helst med lite action och rörelse.

(det har blivit lite väl mycket klander på tråden)

Hockeyfotande

Här var det lite diskussion om actionbilder mm. Grejen är det att jag plåtar lite hockey till husbehov. Behöver 800 ASA och 2,8 för att komma ner till 1/500 sek. Optik 80-200L. Har lagt d60 åt sidan pga det påstådda bruset på 800 ASA. För saker som inte rör sig så mycket släpar jag med mig en T90:a. Har funderingar runt 300d, kommer det att fungera eller är det 10d som gäller ? Fixar inte 300d att snabbt koppla om till AFservo och följa när grabbarna börjar röra sig ? för det gör dom förhoppningsvis

Re: Hockeyfotande

sosjo skrev:
Fixar inte 300d att snabbt koppla om till AFservo och följa när grabbarna börjar röra sig ? för det gör dom förhoppningsvis

Det gör den säkert.. Canons AI Fokus-läge är ganska bra på att upptäcka rörelser.

Du är ju ett utmärkt exempel.. Om du ska plåta ishockey så vill du naturligtvis köra AF i servo läget. Detta "kan" du bara få i sportprogrammet, men där är det iso400 som gäller. Alltså blir det till att förlita sig till Av för att få iso800 och hoppas att AF'en hinner ställa om från One-Shot till Servo på v a r j e bild du ska ta.

DET, tycker jag är jobbigt att ha i bakhuvudet.

/Jeppe - som fortfarande inte gillar 300D ;)

Jag tror att Sören i första hand är hjälpt av dem som har provat 300D i dessa situationer.
Det lär dyka upp erfarenheter när kameran har funnits ute ett tag och folk har tagit många bilder. Om du är tveksam så avvakta lite...

Jag blir inte förvånad om kameran får ett bra mottagande och att AF´n duger till denna fotografering.

Lite action

Hundarna rör sig lekfullt, snabbt och oberäkneligt. De fintar bort varandra och mig när jag följer dem med kameran.

Pudeln är ganska skarp vid förstoring, lite rörelseoskärpa men det är fart i bilden.

300D
Shooting Mode
Program AE
Tv( Shutter Speed )
1/400
Av( Aperture Value )
5.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
800
Lens
50.0mm
Focal Length
50.0mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Normal

Bilagor

• fart370w.jpg
    fart370w.jpg
    34.3 KB · Visningar: 167
Kameran klarar helt klart mycket samt ger en mycket bra bildkvalite.

Frågan kvarstår dock, vill man verkligen vara så styrd i sitt kreativa fotograferande så att man tex måste välja ett sportprogram som automatiskt ger 400 Asa för att kunna använda servoläget, vad ger programmet för ljusmätningsmetod?

Vill välja själv samt hatar konstiga evaluerande mätningsmetoder som är omöjliga att veta hur man ska kompensera trots att dom oftast behöver det, att vara låst till ett sådant känns inte bra.

Tacka vet jag centrumvägt, den vet man var man har Dessutom kan man på i princip alla förekommande digitalkameror välja den när man vill, dock inte på 300D...

Själv så vill jag kunna ställa in blixtexponeringskompensation, kom nu inte & säg att Canons värstingblixt + nån Sigma grejar det med 300D (som många gjort), hur smidigt är det på en skala att greja med knapparna på blixten när man ska kompensera vid en bröllopsfotografering?

Min D7i är mycket långsammare samt ger inte lika bra kvalite men har dock inte dessa begränsningar.

Efter min test av 300D så måste jag dock säga att jag är mycket imponerad av bildkvaliten, allra mest vid högre känsligheter, önskar bara att man inte begränsat den så hårt.

Ni som är nöjda trots dessa begränsningar har förmodligen gjort ett klipp, detta är bara min åsikt.

Mvh/Larsa som inte tvekat en sekund på en 300D utan dessa begränsningar som förmodligen inte kostar mycket utan bara är gjorda för att inte inkräkta på 10D-försäljningen...

Re: Hockeyfotande

sosjo skrev:
Fixar inte 300d att snabbt koppla om till AFservo och följa när grabbarna börjar röra sig ? för det gör dom förhoppningsvis

Jag har haft en EOS 10 (analog) & använde i princip alltid AI-läget, detta fungerade mycket tillfredsställande redan då (1992) & bör fungera ännu bättre på moderna kameror.

När jag fotade skidåkning så var det dock alltid servoläget som gällde, testade aldrig AI då utan säger som Jesper, tycker det är jobbigt att ha i bakhuvudet att automatiken sköter detta när Mogren åker förbi...

Re: Re: Hockeyfotande

larsaz skrev:

När jag fotade skidåkning så var det dock alltid servoläget som gällde, ...

Att det är Servoläget som gäller alt manuellt för dom med snabba fingrar och bra ögon inser jag. Det ev. problemet är om 300d är känslig nog för att snabbt inse att objektet har flyttat på sig och kan hänga med. Skärpedjupet blir ju inte allt för stort pga den stora bländaren, vilket man inte kommer ifrån. Min EOS 50 kopplar om bra från AI läget, Går 300d lika bra bör det fungera. Det saknas ju i princip inte ljus utan det är mängden ljus för att komma åt de snabba tiderna som saknas.

Fråga

Kan någon förklara för mig, som inte har ngn kamera med AF, vad förkortningarna betyder.

AI?
AF-Servo?

/Dan

Re: Fråga

academic skrev:
Kan någon förklara för mig, som inte har ngn kamera med AF, vad förkortningarna betyder.

AI?
AF-Servo?

/Dan

Jag kan ju göra ett försök. Autofocus kan ha tre lägen
OneShotAF. Kameran skall ha focus annars exponerar den inte.
AI-läget som ovan men märker systemet av att objektet rör sig kopplar den om till AF-Servo.
AF-Servo (följande focus) försöker följa med ett rörligt objekt och hålla fokus kvar på objektet, exponerar när man trycker på avtryckaren oavsett om man har fokus eller inte. Det medför att kraven på snabbhet och följsamhet finns där. Detta gäller Canon, hur andra funkar vet jag inte. Beroende på modell så finns en eller flera av dessa funktioner som inbyggda val alt manuella val.

Re: Re: Re: Hockeyfotande

sosjo skrev:
Min EOS 50 kopplar om bra från AI läget, Går 300d lika bra bör det fungera.

Det vore ju konstigt om en nykontruerad kamera skulle vara sämre än din EOS50 i det läget, om du är nöjd med EOS50 så bör 300D åtminstone vara lika bra...

Någon som haft fler generationer EOS-kameror kanske kan svara på detta, problemet är nog bara att dom flesta använder servoläget vid ex. sportfoto & därför inte funderat på om AI grejar det.

sosjo skrev:
Det saknas ju i princip inte ljus utan det är mängden ljus för att komma åt de snabba tiderna som saknas.

Här har du dock en stor fördel med 300D & 10D, du kan ledigt använda 800 Asa, brusreducerar du på det så blir det mycket bra. Även 1600 Asa är användbart...

Jag använder ofta blixt (systemblixt på D7i) vid actionfoto för att frysa motiv, huruvida detta är aktuellt vid hockey vet jag inte. Dessutom så är ju 300D som tidigare sagts lite begränsad vid blixtfoto.

Larsa

Re: Re: Re: Re: Hockeyfotande

larsaz skrev:

Jag använder ofta blixt (systemblixt på D7i) vid actionfoto för att frysa motiv, huruvida detta är aktuellt vid hockey vet jag inte. Dessutom så är ju 300D som tidigare sagts lite begränsad vid blixtfoto.

Larsa

Lyckas man dra av en rejäl blixt i ansiktet på målvakten när han skall mota en puck som kommer i 100-120 km/tim ökar inte popularitetsnivån direkt. Jag håller i princip med dig, det vore väl skräp om inte den skulle vara bättre men
konstigare saker har hänt på marknads- avdelningarna. Det jag ser just som den stora fördelen med 300d alt 10d är de högre tekniska bildkvaliteten vid högre ASA/ISO-tal Nu kör jag med pressad negfilm och filmscanner och lyckas inte få till det tillräckligt bra, även om jag tar till 800 ASA film. Att jag fn lutar åt 300d är att den nog klarar jobbet till en mindre peng inkl vidvinkeln. Men att den klarar jobbet skulle man vilja se något exempel på.
Det är väl inte bara jag som plåtar inomhussport (tex. ishockey, handboll).

Re: Re: Re: Re: Re: Hockeyfotande

sosjo skrev:
Lyckas man dra av en rejäl blixt i ansiktet på målvakten när han skall mota en puck som kommer i 100-120 km/tim ökar inte popularitetsnivån direkt.

He he, det är kanske det som behövs på motståndarnas målvakter för att mitt favvolag ska komma igång...

Mvh/Fd Ö-viksbon Larsa som Fn lider med Modo men funderar på om en kraftig stroboblixt kan lösa det hela...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar