Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rena stölden av funktioner.

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
Såg förresten att Sigma SD 10 får ett ganska så lågt utgångspris, blir den riktigt billig framöver så kanske den kan va nåt!

16449 kr kostar den på cyber..jag skulle bestämnt avråda från den kameran då den bara tar objektiv med sigmafattning.

larsaz skrev:
Detta trots lite slöare AF samt ngt högre brusnivå... 10D är tyvärr fortfarande för dyr för mig.

Spara lite till, köp begagnat, köp i tyskland :)

När tillräckligt många köpt denna kamera och sedan Canon får massor av kritik för detta, gör man kanske en uppdatering som täcker just denna begränsning. Eftersom den är släkt med 10d är det säkert inga svårigheter att fixa.

Det finns kanske ett tredje skäl...

Jag tror att ett skäl är att kunna hålla uppe priset (eller i alla fall motverka prispressen) på 10D.

I och med 300D kan man alltid säga till folk som vill ha ett lägre pris på 10D. "Du kan välja 300D, det är vår ingångskamera"

--jalle

Jan skrev:

Synd bara att Canon har gjort en del fördummningar i mjukvaran med AF-systemet. Detta är kanske av två olika skäl. Dels för att göra en konsumentkamera som är användarvänlig. Dels för att den inte ska vara för bra! då blir det ju svårare att sälja 10D.

Jag blir lika förvånad varje gång någon säger att det är så otroligt bra kvalitet i bilderna, och att kamerorna då också är prisvärda. I detta fallet gäller det 300D. Utan att kritisera Mats som fotograf, så tycker jag att kvaliteten i den upplagda hästbilden är bedrövlig. Den är "ren" och fri från korn, men plattheten förstör tyvärr hela bilden för mig.

Kolla in den där vita grinden bredvid hoppställningen. Själv har jag mycket svårt att se vilken riktning den har. Är det bakåt eller står den ut mot vänster? Förbryllande! Blir det verkligen så med inskannade bilder från dia eller neg? Kanske tycker inte ni andra att grinden "beter sig konstigt"!?

Ber om ursäkt om jag upprör folk, men just detta kan jag bara inte låta bli att kommentera. Hur 17 ska jag kunna få er att se det jag ser..!? ;=))

Vänta nu...

Motivprogrammen är begränsade, det är väl hela syftet med dem. Det skiljer sig inte från övriga kameror som jag har haft.

I den "kreativa zonen" så är det enda enda som jag eventuellt saknar är möjligheten att välja AI Servo, men AI Focus har fungerat de gånger som jag har provat "actionbilder". Då går kameran över till AI Servo själv.

I övrigt så vet jag inte riktigt vilka begränsningar är problematiska. Det bråkas lite om FEC, men sen så är det inte så mycket.

AI Focus var ju ett stort diskussionsområde innan kameran kom, men efter det att folk har fått lägga händerna på den så är det så gott som tyst om AI Focus.

--jalle

Jeppe skrev:
Hmm alltså... Jag tycker inte alls att kameran utstrålar kreativitet med så många begränsningar som den uppenbarligen har. Det är ju en kamera som inriktar sig till samma målgrupp som EOS 3000, dvs.. point-and-shoot... Sen att det finns folk som egentligen skulle haft en 10D, men köper 300D av ekonomiska skäl är ju definitivt att begränsa sin egna kreativitet.

Det går säkert att ta kreativa bilder med kameran, men det verkar onekligen väldigt jobbigt.

Jag hade aldrig kunnat jobba med en sådan kamera...(och har faktiskt aldrig gjort, inte ens på min första konica kompakt för 17 år sedan..)

forstheim skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång någon säger att det är så otroligt bra kvalitet i bilderna, och att kamerorna då också är prisvärda. I detta fallet gäller det 300D. Utan att kritisera Mats som fotograf, så tycker jag att kvaliteten i den upplagda hästbilden är bedrövlig. Den är "ren" och fri från korn, men plattheten förstör tyvärr hela bilden för mig.

Det är en mycket hårt komprimerad bild på under 50kb..knappast en bra värdemätare för hur bildkvaliten är på 300D

kolla på en fullstor bild istället.
Bilden är tagen med paketobjektivet (inget L-objektiv m.a.o)

Senast ändrad:
Jarl: Jo..men är inte ljusmätaren oxå begränsad?

Dessutom saknar den en del andra funktioner som jag ser som nödvänligt, t.ex. spegeluppfällning..

Men jag hävdar ändå att
..Sen att det finns folk som egentligen skulle haft en 10D, men köper 300D av ekonomiska skäl är ju definitivt att begränsa sin egna kreativitet.

Re: Vänta nu...

JalleS skrev:
Motivprogrammen är begränsade, det är väl hela syftet med dem. Det skiljer sig inte från övriga kameror som jag har haft.

I den "kreativa zonen" så är det enda enda som jag eventuellt saknar är möjligheten att välja AI Servo, men AI Focus har fungerat de gånger som jag har provat "actionbilder". Då går kameran över till AI Servo själv.

I övrigt så vet jag inte riktigt vilka begränsningar är problematiska. Det bråkas lite om FEC, men sen så är det inte så mycket.

AI Focus var ju ett stort diskussionsområde innan kameran kom, men efter det att folk har fått lägga händerna på den så är det så gott som tyst om AI Focus.

--jalle

Helt riktigt!
Mycket bra att du nämner detta.
Har du lust att visa någon av dina actionbilder här och beskriva hur du tog bilden?

Sen är det ju så att kritiken kommer först och främst från de som inte har kameran (men ändå vet allt om den). Det verkar ju så att en del är lite sura för att den är billigare än 10D.

Kim10D skrev:
kolla på en fullstor bild istället.
Bilden är tagen med paketobjektivet (inget L-objektiv m.a.o)

Inge vidare bra kvalitet på det objektivet väldigt mycket CA ute i kanterna. Bara att släppa en sån här kamera i paket med ett special objektiv visar ju att Canon endast söker sig in på nybörjarmarknaden med denna kamera.

Tacka vet jag bildkvaliteten som jag får med min D60 tillsammans med några lite bättre gluggar.

/ Säger Jerker som sitter och tittar in i glaskulan för att försöka se när Canon kommer att presentera en uppgraderad 10D med större bildsensor och fler pixlar........

Jag håller med, det kan inte vara helt representativt för kameran med ett sådant objektiv. Själv trodde jag först att bilden var hämtad från ett TV-spel eller något, men sedan såg jag att några av människorna liknade just människor och inte enbart dataspelsfigurer.

Det välvda taket (för det ska väl vara välvt?) ser nästan bara ut som ett platt mönster för mig. Men det kanske är jag som har för dålig fantasi.. ;=)

Men kliniskt rent var det i alla fall!

Två flugor i en smäll

Jan skrev:
Helt riktigt!
Mycket bra att du nämner detta.
Har du lust att visa någon av dina actionbilder här och beskriva hur du tog bilden?

Sen är det ju så att kritiken kommer först och främst från de som inte har kameran (men ändå vet allt om den). Det verkar ju så att en del är lite sura för att den är billigare än 10D.

Action och action, det enda jag har hunnit med (i väntan på att fotbollssäsongen startar igen) var att ställa mig vid en väg och fota bilar som åkte förbi. Inte precis de bilder som jag vill visa:)

När jag tänkter mer på det hela så tycker jag att det är fel att anmärka på att sportmotivprogrammet är begränsat. Det vi i sådana fall bör anmärka på är att vi inte kan välja AI Servo eller inte i den kreativa zonen.

Jeppe skrev:
Jarl: Jo..men är inte ljusmätaren oxå begränsad?

Dessutom saknar den en del andra funktioner som jag ser som nödvänligt, t.ex. spegeluppfällning..

...

Jo, men det är väl därför som 10D finns. Tycker du att 300D är för begränsad och du har råd, så köp 10D istället. Och det är väl inget fel att rätta munnen efter matsäcken. Om jag inte har råd med 10D så får jag lära mig att bli kreativ med 300D istället:)

Smirre skrev:
Inge vidare bra kvalitet på det objektivet väldigt mycket CA ute i kanterna. Bara att släppa en sån här kamera i paket med ett special objektiv visar ju att Canon endast söker sig in på nybörjarmarknaden med denna kamera.

Jag tycker väl att "endast" är att ta i, men har Canon påstått något annat än att 300D är en instegskamera?

AI eller inte.

Vad jag förstår så är det inget större problem med att inte kunna välja AI eller inte AI. Kameran skall ju känna av rörelse och koppla in vid behov. Har du haft problem med detta?

FINNS DET INGEN SOM VILL LÄGGA IN LITE ACTION HÄR? Bilder efterlyses. De behöver inte vara jättebra.

Kim10D skrev:
16449 kr kostar den på cyber..

Utgångspris ja, 10D:s utgångspris var ju mycket högre...

Dom har ett paketpris med 2 zoomar som ser intressant ut,

Sigma SD10 kamerahus + Sigma DC 18-50/3,5-5,6 + Sigma DC 55-200/4-5,6

20133 SEK inkl moms

Har ingen aning om klassen på denna optik men om utgångspriset på 20133 kan sänkas efter ett tag så kan det ju vara intressant om optiken håller måttet.

Jag har inga pretantioner att samla på mig ett stort antal objektiv så jag tycker att Sigman för rätt pris kan vara intressant, dock så ska den sänkas ett snäpp först samt komma igång i försäljning så att inte projektet går i graven.

Ursäkta att jag driver iväg tråden....

Larsa

tack...

Problemet är bara att... om du har tittat på mitt galleri på min hemsida så är alla bilder där tagna med min Nikon Coolpix 995 och definitivt inte med en 300D:)

Anledningen till att jag har bytt "upp" mig är att även om CP995 är strålande för closeup och sådant så lyckades jag aldrig lära mig att använda den för sportfotografering pga lååångsamt AF-system och därför skaffade jag mig 300D (trots att jag kände till begränsningen i sportmotivprogrammet)

Nåväl, den enda lins som jag har till 300D är paketlinsen med upp till två stycken Hoya close-up filter (+3 och +4). Jag har dock beställt en Sigma 70-300 APO samt en Canon 50 1.8

De klockbilder som jag har tagit med 300D har jag inte hunnit lägga in i galleriet utan de ligger bara och skräpar löst på en annan hemsida...

Och det här är så långt bort från action som man bara kan komma:)

http://w1.920.telia.com/~u92017196/images/IMG_1190.jpg

http://w1.920.telia.com/~u92017196/images/IMG_1182.jpg

--jalle

Smirre skrev:
Jäkligt snygga klockbilder du har tagit med 300:an Jalle. Vad använder du för lins?

/ Jerker

Re: tack...

JalleS skrev:

De klockbilder som jag har tagit med 300D har jag inte hunnit lägga in i galleriet utan de ligger bara och skräpar löst på en annan hemsida...

Och det här är så långt bort från action som man bara kan komma:)

http://w1.920.telia.com/~u92017196/images/IMG_1190.jpg

http://w1.920.telia.com/~u92017196/images/IMG_1182.jpg

--jalle

Kul att se att 18-55 kan bryta närbildslinserna så bra!

Jag har väntat några veckor nu på att få hem ett Sigma 70-300 som är iväg på modifiering. Den har samma filtergänga som 18-55 och då kan man ju använda samma närlinser. Alltså blir dessa förstoringsglas nästa inköp.

Snygga klockbilder!

larsaz skrev:
Utgångspris ja, 10D:s utgångspris var ju mycket högre...

Ja, inte vet jag vad priset hamnar på sen, men det är iaf samma pris som SD9 legat på hela tiden...och jag tror knappast den blir billigare än 10D, men vi får väl se.

Re: Re: Vänta nu...

Jan skrev:

Jag har fotograferat med 300D nu ikväll..och min slutsats är att 10D är mer än värd de extra slantarna...inget snack om saken.

Smirre skrev:

Klart det inte är någon höjdarkvalitet på en zoom för 1000:- och givetvis är 300D en instegsmodell, ingen som sagt något annat vad jag vet.

Smirre skrev:
Tacka vet jag bildkvaliteten som jag får med min D60 tillsammans med några lite bättre gluggar.

Du får samma bildkvalitet med 300D om du använder samma objektiv.

Här är en 300D-bild tagen med 28-135 IS USM objektivet. OBS! 1600ISO

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Vänta nu...

Kim10D skrev:
Jag har fotograferat med 300D nu ikväll..och min slutsats är att 10D är mer än värd de extra slantarna...inget snack om saken.

Helt klart min uppfattning också efter att ha testfotat i några timmar, den gav dock trots budgetzoomen mycket bra resultat vid min enkla test.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar