Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rena stölden av funktioner.

Produkter
(logga in för att koppla)
I Digitalfot för alla, tror jag, har de gjort en ganska bra recension av 300D. Där de tar upp flera "knasiga" begränsningar. Såsom att det inte går att ändra ISO vid programen osv. Det fanns flera sådana begränsningar där jag iaf kände det som att det var rena mjukvarobegränsningar.

Canon har kanske gjort nån slags marknadmässigt motivering till varför det är så. Jag är iaf väldigt glad att jag inte köpte en när det sög i köpnerven :)

Mvh
Maverick

Mycket snack om att 300D inte kan ta aktionbilder....

Jag var i valet och kvalet LÄNGE och var tveksam till just 300d av den anleningen. det mesta jag plåtaar är actionbilder där jag måste ha en hyfsat snabb af....
Testade den på ett jobb för en ånad sedan...

IMG_0120.jpg

finns en större bild at beskåda på http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=137503

VAr imponerad av hur bra den kopplar om mellan följande AF och låst af-...

En annan bild... Skärpan ställd på startnumret...
http://www.stellemark.com/hemsidan/IMG_0178.jpg
Det jag har att jämföra med så är det en UZ 2100 och en canon EOS 5 och i det läget är det så att UZ 2100 (olympus) får styrk varje gång och eos 5 inte kan sägas vara varken bättre eller sämre

Senast ändrad:
Nyfiken...

Eftersom jag aldrig har provat en 10D så är jag nyfiken på vad som är värt pengarna.

Skulle jag gissa (utifrån vad jag vet):

* större och snabbare buffert.
* byggkvaliten

--jalle

larsaz skrev:
Helt klart min uppfattning också efter att ha testfotat i några timmar, den gav dock trots budgetzoomen mycket bra resultat vid min enkla test.

Motivprogram på 10D?

Nu har det varit många diskussioner om att det inte går att ändra ISO inställning på motivprogrammen och specifikt sportprogrammet. Jag blev nyfiken och laddade hem manualen för 10D och såvitt som jag kan se så är motivprogrammen lika mellan 10D och 300D.

The AF mode, (continuous) drive mode, metering mode, ISO speed, and white balance will be set automatically..

Jag vet inte om sportmoden på 10D använder sig av en annan ISO inställning än 400. Det hittar jag inte i manualen, det står bara att det är en automatisk inställning.

Jag tog en titt på manualen för G3 också, och även om den inte har något sportprogram så kan du inte påverka ISO inställningen i dess motivprogram.

Så det är definitivt ingenting specifikt för 300D utan verkar vara genomgående för Canons kameror (så vitt jag kan förstå). Jag har lite svårt att förstå klagomålen mot begränsade inställningsmöjligheter i motivprogrammen. De programmen är ju "snabbval" för att du ska veta hur kameran beteer sig utan att behöva återställa alla dina övriga inställningar.

--jalle

Maverick skrev:
I Digitalfot för alla, tror jag, har de gjort en ganska bra recension av 300D. Där de tar upp flera "knasiga" begränsningar. Såsom att det inte går att ändra ISO vid programen osv. Det fanns flera sådana begränsningar där jag iaf kände det som att det var rena mjukvarobegränsningar.

Canon har kanske gjort nån slags marknadmässigt motivering till varför det är så. Jag är iaf väldigt glad att jag inte köpte en när det sög i köpnerven :)

Mvh
Maverick

Re: Motivprogram på 10D?

JalleS skrev:
Jag har lite svårt att förstå klagomålen mot begränsade inställningsmöjligheter i motivprogrammen.
Klagomålen riktar sig ju inte mot begränsade motivprogram. De riktar sig mot att man inte kan komma åt vissa funktioner utan att använda motivprogram. Och när man då gör det låser man ut sig från andra funktioner.

Re: Nyfiken...

JalleS skrev:
Eftersom jag aldrig har provat en 10D så är jag nyfiken på vad som är värt pengarna.

Skulle jag gissa (utifrån vad jag vet):

* större och snabbare buffert.
* byggkvaliten

+

* inställningsmöjligheterna
* reglagen
* sökaren
* displayen
* fokuspunkterna
* spegeluppfällningen
* m.m

Re: Motivprogram på 10D?

JalleS skrev:
Nu har det varit många diskussioner om att det inte går att ändra ISO inställning på motivprogrammen och specifikt sportprogrammet. Jag blev nyfiken och laddade hem manualen för 10D och såvitt som jag kan se så är motivprogrammen lika mellan 10D och 300D.

The AF mode, (continuous) drive mode, metering mode, ISO speed, and white balance will be set automatically..

Jag vet inte om sportmoden på 10D använder sig av en annan ISO inställning än 400. Det hittar jag inte i manualen, det står bara att det är en automatisk inställning.

Jag tog en titt på manualen för G3 också, och även om den inte har något sportprogram så kan du inte påverka ISO inställningen i dess motivprogram.

Så det är definitivt ingenting specifikt för 300D utan verkar vara genomgående för Canons kameror (så vitt jag kan förstå). Jag har lite svårt att förstå klagomålen mot begränsade inställningsmöjligheter i motivprogrammen. De programmen är ju "snabbval" för att du ska veta hur kameran beteer sig utan att behöva återställa alla dina övriga inställningar.

--jalle

Poängen är att med 10D använder du inte motivprogramen. På 300D fanns det vissa funktioner som bara var åtkomliga via motivprogramen och tvärtom. Tex, rätta mig om jag minns fel, så kommer du inte åt AI Servo annat än från sportmotivprogrammet, minns inte hur det var med serietagning men har för mig att det var samma sak. Dvs man hade aldrig full kontroll själv. Något som rimligen är en mjukvarubegränsning. Det är ju naturligtvis inte ett problem om man anpassar sig efter det.

Man måste ju trots allt göra en avvägning mellan funktion/kostnad/behov. Där lär det ju skilja mellan olika fotografer.

Mvh
Maverick

Det beror på hur man ser det...

Du kan inte låsa AI Servo, men kameran går själv över till AI Servo om motivet som du har låst på rör på sig.

Du kan göra allt i den "kreativa zonen" utom att låsa AI Servo eller One-Shot Fokus.

Serietagning går hur bra som helst att välja.

Så poängen för mig är också att jag inte använder motivprogrammen på 300D.

Det jag reagerade på var att det kändes som att den vanligaste kritiken var att man inte kunde ställa in ISO värdet i motivprogrammen (och specifikt sportprogrammet). Det går att hitta en handfull sådana inlägg.

--jalle

Maverick skrev:
Poängen är att med 10D använder du inte motivprogramen. På 300D fanns det vissa funktioner som bara var åtkomliga via motivprogramen och tvärtom. Tex, rätta mig om jag minns fel, så kommer du inte åt AI Servo annat än från sportmotivprogrammet, minns inte hur det var med serietagning men har för mig att det var samma sak. Dvs man hade aldrig full kontroll själv. Något som rimligen är en mjukvarubegränsning. Det är ju naturligtvis inte ett problem om man anpassar sig efter det.

Man måste ju trots allt göra en avvägning mellan funktion/kostnad/behov. Där lär det ju skilja mellan olika fotografer.

Mvh
Maverick

Rörelse mot kameran

Jag vill visa en bild där AF hängt med riktigt bra i rörelse mot kameran.

800 ISO, 1/500 s bl 8 18-55mm (55)

Huvudet är skarpt vid förstoring.

Bilagor

• l324w.jpg
    l324w.jpg
    46.9 KB · Visningar: 318
Jag antar att många som köpt 300D tidigare haft en kamera i EOS 300-klassen (analoga). Har dom samma begränsningar som 300D vad det gäller inställning av AF samt ljusmätningsmetod?

Om så är fallet så förstår jag att användare som är van detta inte reagerar.

Vad jag tidigare vänt mig mot är att vissa hånat kompaktdigitalerna som ligger strax under DSLR-kamerorna & kallat dom för leksaker. Jag är medveten om 300D:s styrkor jämfört med dessa men känner själv att jag inte vill ha en kamera som saknar självklara inställningsmöjligheter som jag idag har på min D7i, då köper jag endera en beg. D60 eller sparar ett tag & satsar på 10D eller något liknande.

En A1 känns också intressant bortsett då från att jag saknar möjligheten att enkelt kunna frilägga bakgrund, bildkvaliten räcker gott för mina ändamål & evf-sökaren har jag vant mig vid.

Jag har på mitt jobb träffat människor som på allvar funderar på att köpa 300D utan att ha någon som helst användning av en systemkamera, dom verkar tro att det automatiskt blir bra bilder då.

Larsa

Fattar fortfarande inte att det skulle vara ett problem med att kameror har olika specifikationer och prislappar.

-Behöver man de funktioner som 10D ger men saknas hos 300D, så köper man en 10D.

-Saknas pengarna för att köpa en 10D, så köper man en 300D istället och gnäller över att man är lurad på funktionerna.

- Köper man en 300D och gnäller över att det saknas funktioner, som finns i 10D så har man inte kontrollerat funktionerna innan köpet.

/Roland - står sitt kast med 300D

Re: Rörelse mot kameran

Jan skrev:
Jag vill visa en bild där AF hängt med riktigt bra i rörelse mot kameran.

800 ISO, 1/500 s bl 8 18-55mm (55)

Huvudet är skarpt vid förstoring.

Jag gissar att hunden är ca: 3 meter bort och med bländare 8 på 55mm så har du ett skärpedjup som sträcker sig mellan ca: 2,80 och 3,25..ungefär.. så det är rätt så klart att hunden är skarp även om han hunnit flytta sig 1 dm eller så ;)

Betvivlar dock inte att AF'en skulle klara av att fokusera..

Man får lära sig använda kameran med dom möjligheter som finns, kommer jag i alla fall att göra. För eller senare kommer en ersättare till 10D, då får man ta ställning till om det är motiverat med att byta upp sig.

Bengt-Arne skrev:
Man får lära sig använda kameran med dom möjligheter som finns, kommer jag i alla fall att göra. För eller senare kommer en ersättare till 10D, då får man ta ställning till om det är motiverat med att byta upp sig.

Ett av de mer sansade och vettiga inläggen i denna debatten ;-)

HAr i allafall klarat mig längre än vad jag trodde med 300D :)

I så fall kan du inte ha förväntat dig mycket. Jag menar 300D har ju inte funnits så länge trots allt. ;)

Mvh
Maverick

larsaz skrev:
Vad jag tidigare vänt mig mot är att vissa hånat kompaktdigitalerna som ligger strax under DSLR-kamerorna & kallat dom för leksaker.
Ja, det är löjligt, det går att ta hur bra bilder som helst med dem och de har mängder med inställningsmöjligheter..de är riktigt bra kameror...fast jag kallar dem för allt-i-ett kameror (kompaktkamera för mig är små kameror som man kan stoppa i fickan).

larsaz skrev:

Jag har på mitt jobb träffat människor som på allvar funderar på att köpa 300D utan att ha någon som helst användning av en systemkamera, dom verkar tro att det automatiskt blir bra bilder då.

Det argumentat har jag hört från folk så länge jag har plåtat "jag ska köpa en systemkamera för det ger bättre bilder"

Sen att de varken vet vad brännvidd eller bländare är för något spelar tydligen ingen roll :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar