Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommenderar ni en Nikon D60 till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaffetjej

Ny medlem
Jag är helt grön på digitala systemkameror men vill ta steget från kompaktkamera till system då jag vill kunna ta bättre bilder på bebisen och hundarna. Jag vill alltså kunna ta både porträtt och rörelsebilder.

Cyberphoto och netonnet säljer bla Nikon D60 med objektiven 18-55 och 55-200. Är detta ett paket som skulle passa mig tror ni?

Jag är helt grön på digitala systemkameror men vill ta steget från kompaktkamera till system då jag vill kunna ta bättre bilder på bebisen och hundarna. Jag vill alltså kunna ta både porträtt och rörelsebilder.

Cyberphoto och netonnet säljer bla Nikon D60 med objektiven 18-55 och 55-200. Är detta ett paket som skulle passa mig tror ni?

Absolut! Men... då du skriver att du vill ta porträtt kommer du ganska snart att snegla på ett ljusstarkare objektiv som Nikon 50mm f/1,8 (ca 1000:). Problemet är att D60 saknar inbyggd autofokusmotor som gör att du får fokusera manuellt med det objektivet.

Klarar ekonomin av det rekommenderar jag att du satsar på D90. Då får du, förutom inbyggd autofokusmotor, även möjligheter till Nikons utmärkta system med fjärrstyrda blixtar. Det är mao en kamera att växa i.

Objektiven i paketet du beskrev är inte så dumma. Jag har använt dessa med mycket gott resultat, men de är inte speciellt ljusstarka.

Absolut! Men... då du skriver att du vill ta porträtt kommer du ganska snart att snegla på ett ljusstarkare objektiv som Nikon 50mm f/1,8 (ca 1000:). Problemet är att D60 saknar inbyggd autofokusmotor som gör att du får fokusera manuellt med det objektivet.

Jag håller med om D90, men inte 50/1.8. Du kommer snart snegla efter 35/1.8 i så fall, eller kanske ett 85/1.4 :)

50mm f/1,8 är en mycket omtyckt porträttglugg på cropsensor för nästan inga pengar alls.

Inte av alla dock, enligt min smak är det antingen för långt eller för kort för det de flesta fotositutioner men det är ju bara jag;) Då tar jag mycket hellre en 35:a eller en 85:a.

Ja, det är ett mycket bra nybörjarpaket.

Jag tycker det är ett bra val. Både kamera och gluggar är prisvärda. Tycker inte man ska köpa sig dyrare grejor än så i din situaion när du inte vet hur och i vilken riktning ditt fotande kommer utvecklas. Längre fram kommer du veta precis vad du behöver. Det enda viktiga i din situation är att köpa in dig i ett system (=fabrikat) som det går att växa i och då är inte Nikon fel och inte Canon eller Pentax heller.

Inte av alla dock, enligt min smak är det antingen för långt eller för kort för det de flesta fotositutioner men det är ju bara jag;) Då tar jag mycket hellre en 35:a eller en 85:a.

Jag håller verkligen med. Det är ett billigt objektiv och många köper det av den anledningen. Sen kanske man lär sig att anpassa sig till den brännvidden, men 60-80 mm passar bättre för de flesta porträtt (tänk på att 85-105 mm på film var det som var normen).

Ja! Köpte själv en Nikon D60 med 18-55 VR när jag gick från kompakt till system och har utvecklats mycket med den.
Men köp objektiv med bildstabilisering (VR), det lönar sig att lägga ut några extra slantar på det!

Till en nybörjare rekommenderar jag en bra fotobok eller kurs. Det är viktigare än vilken kamera du skall köpa.

Jag tror också att ett 35/1.8 är ett bra komplement till de två objektiv du nämner (18-55, 55-200).

Jag har ett 28/1.8 till min Canon, vilket är ett jättebra objektiv för att fotografera barn i rörelse och inomhus med dåligt ljus osv. 50mm och 85mm är visserligen bra för ansiktsbilder, men jag tror att man ofta vill fotografera barn mer i hel eller halvfigur och få med vad de håller på med.

En Nikon D90 som har föreslagits är nog lite overkill. Bättre att lägga pengarna på objektiv. Det är dock bra att vara medveten om att en hel del äldre objektiv inte kommer att ha autofokus på en D60, men jag tror det finns vettiga alternativ i de flesta fall.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto