ANNONS
Annons

Rekommenderade färgfilmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera bra negativa färgfilmer? Med "bra" menar jag då främst hög färgmättnad och kontrast. Har aldrig hört talas om någon negativ färgfilm i Velviaklassen, men finns det något åt det hållet? Eller finns det några färgfilmer ni annars vill rekommendera, eller som sticker ut ur mängden på något sätt? Som det är nu tar jag bara första bästa som är på reaerbjudande, ekonomin tillåter inte mer än så, men om ni har någon dyrare film att rekommendera kunde jag åtminstone testa den...
 
Du måste nog själv testa dig fram bland färgfilmerna för att se om du hittar någon du gillar.

Om du vill testa lite större färgmättnad så prova Kodaks Portra-VC filmer finns i 160 och 400. Vissa gillar dem, andra inte.
 
hmm, 160 var en besvärligt siffra, fattar inte varför de envisas med att göra filmer med så udda asatal, själv kan jag bara ställa in kameran på 25 50 100 200 400 800 1600.
 
Udda och udda.. =)
Vad är det för en kamera du inte kan ställa känsligheten på i tredjedels steg. Det har ju gått på de flesta kameror sedan 70-talet iaf.

Inget säger att man måste exponera enligt ISO-talet. 160 är ju f ö bara 1/3 steg under 200.

TriX är väl en film som de flesta exponerar enligt ISO 320 t ex.
 
En Canon FTb QL från tidigt 70-tal. Att behöva ställa isotalet lite fel är väl inte så farligt, det värsta är att 1600 är max, vill man ha högre får man chansa lite...
Måste och måste, men ställer man in det mycket fel måste man ju pressa sen och det blir dyrt om man inte gör det själv... Men 160 kan man nog exponera som 200 utan att det blir katastrof...
 
jo förresten, undersökte isoratten lite tydligare, man kan ställa in den på ett par punkter mellan varje angivet tal också, det är dock bara de jag räknade upp som står angivna...
 
Punkterna är tredjedelar.

100 - . - . - 200

betyder alltså

100 - 125 - 160 - 200
 
"Rekommenderade färgfilmer"?

Jag laddar med Fuji ISO-8oo, oftast! Ja, Jag använder den som "all purpose" film, faktiskt! En helt suverän färgfilm för den som, ännu(?), inte förfogar över en "7-helsikes" massa 2,8-optik...
Blir det "för ljust"/för snabb slutartid för kamerahuset alternativt nå'n/en viss effekt som önskas går även det att kompensera via användning av ND-(läs:"grå")filter, finns i olika styrkor,2-4-6-osv...där lägsta siffran ger "mildaste" effekten...
Mvh: Stefan S
 
Kodak royal supra är en bra film till ett bra pris.
Köp tio på scandinavian photo så kostar den bara 28 kr st .
 
Har rätt nyligen stiftat bekantskap med en mycket kontrastrik, färgmättad och finkornig film i Fujicolor Reala ISO-100. Hade egentligen tänkt överge neg-filmen i stort och börja plåta DIA när någon rekommenderade mig att ge neg-filmen en chans i och med Reala:n. Inget jag ångrar kan jag säga. 47:- på Scandinavian Photo.
 
filmval

är oftast en fråga om tycke & smak.
Själv så tycker de redan nämnda filmerna från Fuji är bra. Har iofs bara testat med 2 filmer men att döma av resultatet från dessa så kan jag verkligen rekomendera Kodaks nya HD (HighDefinition) film. Klart över mina förväntningar.

M V H
Kjelle
 
är du inte nöjd med Kodak High Definition 200 som du använt dig av i ditt album "sminkmodeller"? jag tycker färgerna blev skitbra med den filmen

har ingen stor erfarenhet av färgfilm men annars är det ju vändia man kan köra med men du har väl redan testat. dessutom kostar det ju en slant. man kan ju dock alltid fråga i butiken om de har några med kort datum ( och billigare pris)om man ändå ska använda den inom rimlig tid
 
Lite utanför ämnet men....

Caltha skrev:
En Canon FTb QL från tidigt 70-tal. Att behöva ställa isotalet lite fel är väl inte så farligt, det värsta är att 1600 är max, vill man ha högre får man chansa lite...

Nja det är bara att ladda 3200 eller exponera efter vilket ISO du vill bara du håller reda på antalet steg du behöver justera tid eller bländare.

Dvs vill du göra en 400 till 1600 kör du med två steg kortare tider etc.
Du kan exponera en TMax 3200 som 6400 genom att sätta ISO till 1600 och sedan köra två steg kortare tider.
 
magnus_alkerdun skrev:
Har rätt nyligen stiftat bekantskap med en mycket kontrastrik, färgmättad och finkornig film i Fujicolor Reala ISO-100.

Realan är en mycket trevlig allmänfilm. Men den är inte bland filmerna med mest färgmättnad. Men nu när vi kryper mot de mörkare tiderna på året behövs också de lite snabbare filmerna..
 
1) Mest färgmättnad av alla och stark kontrast:
Agfa Ultra 100 (ganska extrem film)
2) Extrem färgmättnad och återhållen kontrast:
Kodak Portra 400 UC (korn som bra 200-filmer)
3) Hög färgmättnad och kontrast:
Fuji Superia 100/200(/400)
4) Ganska hög färgmättnad och medelkontrast:
Fuji Superia Reala 100
5) Medelhög färgmättnad och låg kontrast:
Fuji NPH 400 (250 ASA inställt på kameran)

Där har du mina favoriter för olika ändamål, förutom Agfan, som jag inte har behov av.

/Pontus
 
Kodak High Definition

Visst har jag testat den och är nöjd med resultatet på sminkbilderna, men det beror på motivet, min syster använde en annan film med samma resultat.Jag har också använt den igen under andra förhållanden och då fått mycket gråtristare bilder. Över huvud taget har jag svårt att se skillnad på film och film, jag har fått mycket snygga färger med diverse billiga "skitfilmer", t.ex. Fotolabo Clubs och Scandinavian Postfotos egna... Jag var bara lite nyfiken på om det fanns någon negativ film med "Velviarykte"... Vänddia är snyggt men dyrt, tog en rulle idag.
 
Visst, men det blir fortfarande mer av chanstagning och särskilt om ljusmätaren när den är ställd på 1600 ligger helt i botten, vilket inte är så otroligt...
 
Jag gissar efter att ha läst kommentarerna att du skulle bli mycket nöjd med Kodak Portra 400 UC. Jag har inte provat den själv men sett kopierade bilder och den har Velvians svärta.
/Erik
 
Caltha skrev:
Visst, men det blir fortfarande mer av chanstagning och särskilt om ljusmätaren när den är ställd på 1600 ligger helt i botten, vilket inte är så otroligt...

Blända ner ett par steg så borde inte din ljusmätare stå i botten. Då får du ju en slutartid du kan använda för att räkna med.
Men jag gissar att den kameran har 1/1000 som högsta slutartid och då är det ju lite svårt att försöka köra med full glugg på Iso 6400 när det är någorlunda ljust..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.