Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendation iMac + MacBook eller MacBook Pro + Skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan71a

Aktiv medlem
Hej, Jag sitter idag på en en PC som jag behöver byta ut och har beslutat att ansluta mig till Macvärlden. Jag har två ev setuper jag funderar över.
Jag behöver en dator i fältet när jag är ute på evenemang för att ev kunna skriva ut bilder på plats och göra enklare redigering, vidare sedan en större skärm alt dator när jag är hemma för redigering och annat arbete hemifrån.

1. Ett alternativ jag fundera över är nya lilla MacBooken för smidighetens skull samt att ha en kraftigare iMac hemma (väntar dock tills Januari för att se vad som kommer).

2. Nya MacBook 2.53 alt 2.8 med en extern skärm hemma, dock känner jag att denna kanske inte är lika smidig att ha med sig ifall man är på rörlig fot, men kanske är bättre att visa upp bilder på för ev kunder?

Tar gärna mot idéer och synpunkter, ngn som använder nya MacBook för enklare redigering i fält - synpunkter?
MacBook pron att ta med sig, blir den onödigt stor - tycker ju redan att det är trångt i Foto ryggsäcken ibland med min nuvarande PC-laptop 14".

//Stefan

Jag kan säga så här: jag tycker min macbook pro 15" är för stor för att ta med sig ofta, men mindre skärm än så börjar bli lite knepigt för mer avancerade saker så då blir det snällt till att kånka med den iallafall. Har man bara en bra ryggsäck så är det kanon. För övrigt är det en vrålgrym dator. Lilla macen har jag ingen mer erfarenhet av än att jag tycker skärmen kännts sjukt liten när jag provat på macforum.

Imac är ju en kalasdator (som jag också har en)... men det är macbook pro också..

På mitt jobb sitter jag på en 24" och det är verkligen lyx. Så en 24" är ju trevligt i vilket fall. Jag hade nog satsat på en liten enkel dator, mac eller pc, för fältarbete och en imac 24" för hemmet. Men det är jag det... ;)

Låter som en härlig combo. Jag sitter på en 17" mbp, och ångrar nästan lite att ja köpte en så stor. helt värdelös att ta med ut.

men en 13.3" funkar ju väldigt bra. Bra med kräm i dom nya med det nya grafikkortet.

Funderat något på macbook air? Den är ju inte så snabb som en macbook, men sablar vad lätt den är!

Funderat något på macbook air? Den är ju inte så snabb som en macbook, men sablar vad lätt den är!

Ja tanken har farit lite genom huvudet men vet inte ifall jag skulle sakna möjlighet till DVD i enheten.

Har tittat på både nya MacBooken och Pro'n ett par ggr och storleken på skärmen känns ju trevligare på Pro'n, fasen vilka I-lands problem man skaffar sig... ;)

//S

Min lösning

Själv kär jag med MAcBook, den billigaste varianten av den näst nyaste versionen.
För att få bättre prestanda så köpte jag större minne och hårddisk, och bytte själv.
Detta går att byta utan att sabba garantin, och är lätt gjort.
Tredjepartsminnen är billiga, så jag kör med 4 GB, och så har jag en bra extern skärm (Bättre än den som sitter i Imac).

Storleken är perfekt för arbete ute i fält inte minst det faktum att det är både liten och lätt i jämförelse, sedan är batteritiden bra.

Hemma använder jag både den interna och den externa skärmen (utökat skrivbord), vilket underlättar arbetsflödet en del.

Så du kan nog gissa vad jag tycker att du ska göra.

Tilläggas kan, att mina sportuppdrag kräver att jag levererar ute i fält, så mitt upplägg beror till stor del på detta.

Har privat en Macbook Air sedan i somras som laptop bland annat för foto på resande fot. Sedan någon månad har jag den nya Macbook Pro 15" som arbets laptop för mitt arbete som konsult och projektledare.
Sedan har jag slängt ut TV:n hemma och ersatt den med en iMAc 24". Jag var trött på idiotiska amerikanska och svenska serier och filmer i ständig repris på Viasat.
Macbook pron är härligt snabb och har en trevligt stor skärm med hög upplösning att jobba på. Nackdelen är att MB Pro också är stor till formatet. Skärmen speglar också mycket.
Macbook Air är härligt portabel och känns knappt i kameraväskan eller ryggan.
Skärmen upplever jag som mattare och jag har inga problem med reflexer. Tyvärr har den en sämre upplösning och det blir lite trångt när man kör LightRoom. Visar man bilderna som bildspel i LR så räcker storleken till gott och väl. Upplever också att MBA kalibrerar bättre än MB Pro som jag tycker är för ljus. Så för foto kommer jag fortsätta köra med min Macbook Air utanför huset.
iMAc 24" är perfekt för bildarbete med sin snabbhet, stora skärm och höga upplösning. Tycker också att färgerna blir mycket bra efter kalibrering.

Har privat en Macbook Air sedan i somras som laptop bland annat för foto på resande fot.
Kollat lite på Air varianten och är det 1.6 eller 1.8 varianten du har, den har väl fått bättre grafik egenskaper nu med nya grafikkretsen vad jag kan förstå.

Det jag reagerade lite på var att det bara fanns en USB samt att den kontakten kändes lite utsatt med den lösningen att dra ner en lucka, inte känt på datorn i verkligheten ännu. Storleken är ju annars nästan identiskt med vanliga MacBooken dock trevliga 0.6 kg lättare och tunnare. Sedan verkar inte skärmen som sagt inte vara lika glossy som med de övriga nya MacBookarna.

//Stefan

Jag har den med 1,6. Tycker farten på maskinen duger gott för LR. Bara en port är ett handikapp om man t.ex. vill föra över bilderna från kameran till en extern disk direkt.
Mitt arbetflöde nu är att första tömma kameran till interna hårddisken. Sedan göra en kopia på min lilla externa disk.
Jag har köpt till en liten extradisk på 250 Gb som går direkt på usb-porten utan extern ström och lagrar äldre bilder där samt en kopia på nya.
USB porten har ganska god strömförsörjning så det går att hänga en passiv USB router för att få fler portar. (Passiv=Saknar extern strömförsöjning)
Den lilla nedfällbara luckan för USB och skärm anslutningarna känns stabila på min och har inte varit något problem.

Tackar för informationen, jag har inte ngt problem rörande extern hårddisk då jag har en foto hårddisk så att jag tömmer minnes kortet direkt i hårddisken och kan senare jacka in den mot datorn - så det är en lösning jag varmt kan rekommendera då det är smidigare att ha den på sig än att behöva få fram datorn.

//Stefan

Tack Stefan,
Jag har en Epson P4000 men använder den bara på semesterresor eller när datorn inte är med.
Jag har idag så stora minneskort att det får vara något speciellt för att jag skall bli så skjutglad att korten blir fulla på en dag.
Så jag brukar tömma korten på kvällen i lugn och ro.

Hälsnigar
Mats

Första inköpet i Macvärlden MacBook 2.4

Efter mycket läsande och funderande så blev det till slut en ny MacBook 2.4 med 4 Gb internminne som en första bärbar dator. Jämnförde mot min nuvarande och tidigare arbetsdator (två olika HP) och kom fram till att en MacBook Pro blir för stor - vikten var drivande anledningen varför jag bytte ner till en mindre / lättare dator för arbetet och få en som var lite större och nästa samma tyngd så kände jag att MacBooken blir en rätt bra kompromiss av olika saker. Var väldigt mycket inne på Air men vi får se efter att jag använt MacBook ett tag ifall man känner att man vill byta antingen uppåt eller neråt.

Väntar in MacExpo i Januari för att se vad de har att erbjuda i form av 24" ifall det blir en iMac av gammal eller ny modell eller om det blir att köra lös skärm enbart och ev uppgradera ändå till en lite större MacBook pro framöver ifall man känner att denna inte skulle räcka, men betvivlar.

Stefan

Lycka till med din nya dator. Du kommer säkert inte bli besviken. När du skall kalibrera skärmen på ditt nya monster så kom ihåg att sätta kontrasten till minimum, ljustyrkan på rätt nivå och köra från datorns standardprofil. Annars får du heltokiga värden.
Även Mac har sina egenheter.

Tackar för tipset Mats, får se hur Huey'n tycker att den bör vara :)

Blir nog många förfrågningar runt om när en helt ny värld öppnas i och med övergång till OS-X.

//Stefan

Tackar för tipset Mats, får se hur Huey'n tycker att den bör vara :)

Blir nog många förfrågningar runt om när en helt ny värld öppnas i och med övergång till OS-X.

//Stefan

Jag köpte en MacBook 2,4/2Gb ram är kanonnöjd! Det enda jag kan klaga på är att skärmen kunde de varit ett strå vassare men den är okey! Funderar på att köpa en extern skärm men vill invänta nya apple 24´ alt slå till på en Eizo.

På både min iMac 24",Macbook Pro & Macbook Air gör det stor skillnad om man kalibrerar skärmen. De känns väldigt blå i standard.
Tyckte först att de var väldigt svåra att kalibrera. Vet inte hur många gånger som jag fick helkassa profiler med Eye one II display.
Härom dagen kalibrerade jag samtliga plus en PC och insåg var fallgroparna låg. Pc:n har en proffsskärm som går att hårdvarukalibrera. Den är lätt att hantera åtminstone nu när jag gjort det var 4 vecka under ett par års tid.
Min macbook Air som jag köpte för ett halvår sedan var den första som jag var tvungen att kämpa med. Det tog mig lång tid varje gång att få till en bra profil. Efter att försökt flera gånger och ändrat mängder av inställningar satt den plötsligt. När jag ställde min Macbook Air jämte PC:n skärmen och jämförde stämde det perfekt och laptopens skärm var lika bra och man såg egentligen ingen skillnad.
Var fjärde vecka när den gamla profilen förföll var det samma visa att få till det. Eftersom jag har bestämt mig för att byta ut alla PC i huset till Mac så blev det hela allt mer besvärande. (Men mindre besvärande än att lära sig Vista. Gates största misstag i livet. Nu får jag alla PC talibanerna på halsen.)
Häromdagen gick jag mer systematiskt tillväga och insåg plötsligt var problemen låg. Mitt arbetsflöde ser nu ut så här.

1. Gå in i systeminställningar och ställ profilen till standard. För min Macbook Pro så heter den Color LCD.
2. Stäng av "Automatically adjust brightness".
3. Se till att kontrasten i systeminställningar, Universal Acess är ställd på på lägsta. Detta verkar ha varit mitt största problem tidigare.
4. Börja profilera och se vilken "Luminess level" skärmen accepterar. Här skiljer sig mina Macar år ordentligt. Min MBA kan ställas ner till runt 100 medan IMacen inte klarar mindre än runt 220. Eye -One Match 3 rekommenderar 120. Nu verkar detta inte spela någon större roll för att få en bra profil.
5. Mata in detta värde du får i eye-one Match 3 och kör kalibreringen.

Detta fungerade klockrent på alla mina Macar senast och jag tycker nog att skärmarna väl matchar min Eizo som jag har till PC:n.
För att vara laptops tycker jag att både Macbook Pro och Macbook Air har skärmar som är enastående.
I det uppdrag jag jobbar på för tillfället har jag fått en high-end HP laptop för att kunna ansluta till det företagets nätverk. (Deras säkerhetspolicy tillåter inte Mac.)
Varje dag ser man att HP:n rodnar över att den ser ut som skymning i slaget vid Lutzen bredvid den ljusa och färgstarka Mac book pron.

Ramlade in på den här tråden av en slump då jag har samma funderingar som trådstartaren. Har väl mer eller mindre bestämt mig för en Macbook då Pro-modellen blir lite stor att släpa med.
Första frågan är vilken processor man ska välja, 2 eller 2,4 GHz? Blir skillnaden besvärande i Photoshop med den långsammare maskinen?
Hur mycket minne? Så mycket som möjligt eller kan man stanna vid en viss nivå?
Skärmen ser rätt bra ut, bättre än modellen innan och definitivt bättre än den billiga HP jag har. Men för seriöst arbete hemma behövs förstås en extern skärm - vilken? Ska man välja t ex en Eizo eller är Apples Cinema Display ett bra alternativ?

Hjälp en pc-ägare (Linux och windows) bli av med sin Mac-oskuld... ;-)

Jag har redan bytt och till macbook 2,4 lika bra att satsa även om det inte blev en macbook pro. Extern skärm, jag tvekar också mellan apples nya och eizo, en del klagar på att apple skärmarinte går att kalibrera så bar etc.. jag är novis men apple e väldigt läckra!

Det som bland annat gjorde att jag valde 2.4 modellen framför 2.0 var att jag gärna ville ha belyst tangentbord. Inte för när man editerar bilder men för andra tillfällen när man nyttjar datorn. Tror att minnet och hårddisk hastigheten har större betydelse än processorn, men kan inte säga att jag provat ännu.

Skärm får vi se vad det blir, börjar med min existerande 19" are som jag har till min gamla PC men får se vad det blir senare - ni övriga får gärna komma med kommentarer förslag (ifall jag inte följer iMac spåret).

Gällande skärmar, och prestanda.

För att börja med prestanda, så är minnen generellt av större betydelse än procesorns hastighet.
Mitt tips är att köpa tredjepartsminnen, och byta själv (sabbar inte garantin).

Gällande skärmar så är Apples bra, men du kan få skärmar som har bättre färgåtergivning, och bättre "stöd" för kalibrering än Apples.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar