Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rejäl systemkamera för ung fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket Canonrekomendationer här...

Mitt val föll på Nikonsystemet utifrån ungefär följande kriterier.

1) Brett utbud av optik både nytt och begagnat
2) Samma bajonett på manuellfokus såväl som autofokuskameror/optik
3) Möjlighet till att kunna använda både manuella och autofokusobjektiv oavsett kamera ger möjlighet att köpa stabila traditionella manuella gluggar som komplement till vissa AF-objektiv.
4) Utbytbara sökare på proffsmodellerna (i mitt fall Nikon F5), ljusschaktsmöjlighet på en småbildare är underskattat.
5) Stort utbud av sökarskivor (inklusive den klassiska med mikroprisma som funnits i Nikons manuella kameror)
6) Brett tillberhörssortiment
7) Har aldrig riktigt gillat Canon, men smaken är ju som baken...

Men Pojkar... Hon frågade ju faktiskt om EOS 1V (eller liknande).. Att sedan diskussionen spårade ur (som vanligt) är ju en annan femma...

Skulle nog säga att de flesta avancerade hus är bra. Men att Nikon och Canon har stösta utbudet/framtidsutsikterna

(Såg ni.. jag skrev Nikon först) ;)

/Jeppe

Efterssom diskussionen ändå verkar spåra ut kanske det går att "rädda" över Helen till Nikon.....

Mitt förslg skulle definitivt vara en F90X. En grymt stabil kamera ingen, plast och med möjligheten att använda äldre manuella optik.Går att hitt beg för runt 5000 kr. Jagar själv en sådan nu efter att ha använt F70, som också kan vara ett alternativ om inte den något omständiga hanteringen avskräcker. Jag skulle inte bränna mer än 5000 på ett hus utan se till att det finns pengar över till objektiv. Man å andra sidan vet jag inte din budget.....

Lycka till !

Jag har haft en Nikon F70, skulle inte rekommendera den till min värsta ovän, den är fruktansvärt svåranvänd om man vill använda dess funktioner .
Har haft en F80 nu i ett par år och det är som natt och dag jämfört med F70. Skulle varmt rekommendera en F80, om du inte tycker du har råd med en F100, som känns kraftigare och rejälare. En nackdelen med F80 är att du måste ha en adapter till blixtskon om du vill använda synkkabel till blixtar.

Jaa..om du kan köpa loss F5:an på blocket så har du nog gjort ett bra köp..
Min personliga erfarenhet är att den passar tjejhänder lite bättre då den är lite kompaktare,
Men varför inte kuta runt på lite Fotoaffärer och be att få känna på lite olika apparater...

Det brukar vara till stor hjälp, då kan du ju se hur väl knappar o rattar ligger till i förhållande till dina händer.
Nu vet jag inte var du bor men är det i någon större stad i söder så brukar det ju finnas lite affärer att kolla i

/Göran

Jag smyger in en rekommendation på en kamera som jag hade förr i tiden då jag trodde på analogt.. ;)

EOS 50 alt. EOS 50E

Stabilt byggd med lite tyngd som ligger mycket bra i handen på en tjej tror jag. Customfunktioner m.m. som borde räcka i många år för en ung fotograf!

2000 kronor sålde jag min för i somras, vilket är ett rimligt pris även idag tror jag, eftersom min gick lite snabbt och billigt.

Du pratar inte objektiv, men det hittar du ju info om i 100-tals trådar här på sidan.

forstheim skrev:
Det verkar som om många tycker att en EOS-1V är dyr och ingenting för amatörer att köpa. Okej, jag håller med om att den egentligen är tänkt för yrkesfolk och att den kostar en hel del. Men betänk så många amatörer (och även nybörjare) här på fotosidan som har lagt ut lika mycket pengar på ett 10D hus som vad en 1V kostar.

Om inte Eos 3 fanns skulle Eos 1v vara perfekt för många. Det krävs mycket av en fotograf för att dra nytta av skillnaderna mellan Eos 3 och 1v. Själv har jag tagit steget från 3 till 1v, men jag tror att jag också behöver de fördelarna som 1v ger.

Jag tycker framförallt att man ska ha balans i sin komposition av kamerahus och objektiv. Även om känslan är viktig är det också viktigt att man får vettiga objektiv. Jämförelsen med 10D haltar eftersom det är svårt att hitta digitala systemkameror för 5000...

Min rekomendationer är:

1:a hand: Eos 30 (har det mesta man behöver utom spotmätning)
2:a hand: Eos 5 (liknar Eos 30 men har spotmätning. Saknar E-TTL som jag tycker är viktigare)
3:e hand: Eos 3 (om du vill ha en robust proffskamera som tål det mesta och med förstklassiga inställningsmöjligheter. Snabb, spotmätning, bra autofokus och E-TTL. Prisvärd begagnad men ändå overkill för många.)

Magnus77 skrev:
EOS 50 alt. EOS 50E

Stabilt byggd med lite tyngd som ligger mycket bra i handen på en tjej tror jag. Customfunktioner m.m. som borde räcka i många år för en ung fotograf!

2000 kronor sålde jag min för i somras, vilket är ett rimligt pris även idag tror jag, eftersom min gick lite snabbt och billigt.

Eos 30 är efterföljaren och prisskillnaden begagnad är kanske inte så stor. Både 50 och 30 är bra val.

En fördel med 50 och 30 jämfört med andra EOS-modeller är att man har fler rattar så att känslan blir mer hederlig som förr.

Senast ändrad:
De flesta föreslår plastkameror ser jag. Jag kör med Canon men om jag skulle rekommendera någon kamera med kvalitetskänsla till lagom penning så blir det Nikom FM3A (utan autofokus) eller en Nikon F4 (stor o tung dock). Satsa hellre slantarna på objektiven.

matnyttige skrev:
De flesta föreslår plastkameror ser jag. Jag kör med Canon men om jag skulle rekommendera någon kamera med kvalitetskänsla till lagom penning så blir det Nikom FM3A (utan autofokus) eller en Nikon F4 (stor o tung dock). Satsa hellre slantarna på objektiven.

Kvalitet och kvalitetskänsla är olika saker. Jag har plågat 3 st Eos 5:eek:r under många år och de höll fint även om det ibland gnisslade i plasten. För min del är det resultatet som räknas och autofokus samt bra ljusmätning ger färre missade bilder än med en Nikon FM3 som saknar båda delarna.

Om bilderna är huvudsaken tycker jag att man får lära sig att bortse från hur kameran känns.

Nu känns 5:an ganska bra och proffsig jämfört med sina enklare syskon. Särskilt med VG-10. Det är ingen slump att EOs 5 är en av Canons största succéer och också en mycket populär kamera som begagnad. Kameran såldes under hela 9 år vilket är lång tid för en konsumentmodell.

Nikon F-801s, F-90, F-90X är bra Nikonmodeller. F4:an är onödigt tung och med slö autofokus.

froderberg skrev:
Kvalitet och kvalitetskänsla är olika saker. Jag har plågat 3 st Eos 5:eek:r under många år och de höll fint även om det ibland gnisslade i plasten. För min del är det resultatet som räknas och autofokus samt bra ljusmätning ger färre missade bilder än med en Nikon FM3 som saknar båda delarna.
Magnus, det kan jag hålla med om men tjejen som startade tråden var ute efter "en systemkamera med mycket manuellt som känns rejäl och riktig." Nikon F4 är förutom att den känns rejäl bättre om man ska köra manuellt.

hej!

orkar inte läsa allas vsar, så jag kanske upprepar nåt nu men vill bara säga att jag har en Eos 30, som är uuunderbar!! den är lagom tung,
har alla funktioner jag behöver, snabb och tyst...Dessutom är det himla snygg!

åk till affärn och känns på en är mitt tips!

hej!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar