Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rejäl systemkamera för ung fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en kamera, och skulle verkligen behöva hjälp med vilken jag ska välja.

Jag är ute efter en systemkamera med mycket manuellt som känns rejäl och riktig. Jag blir lite avskräckt när jag ser ordet "entusiastkamera" eftersom jag tycker att det får kameran att låta som en amatör-familjekamera. Det är inte känslan jag vill uppnå.

Jag tycker att det roligaste med fotografering är just att få ställa in alla de manuella sakerna på egen hand och är lite besviken på den nya tekniken som ibland känns alltför automatisk och plastig. Det får dock inte heller vara alldeles för komplicerat att manövrera kameran!

Är Canon EOS 1v (eller liknande) något för mig?

hade jag varit dig så hade jag ifrågasatt om plastigheten inte gick att leva med sålänge funktionerna finns där. (om de nu gör det...vet inte vilka funktioner eller möjligheter du vill ha)

att köpa en eos 30 eller en eos 3 bara för att den ska vara ickeplastig känns konstigt för mig. om man däremot vill ha bättre autofokus, spotmätning ( tror jag nån av de har iaf) och en snabbare kamera så är det mer begripligt. tycker jag..

Om dina kram på manuella inställningar innebär att kunna ställa in bländare och slutartid (på ett ungefär) så skulle jag absolut rekommendera ett köp av EOS 300, dynax 5 eller liknande.

Är det andra krav du har så får du väl helt enkelt leta upp den kamera som har de inställningsmöjligheter och funktioner du efterlyser? Det är väl klokare att köpa en kamera som du känner att du behöver än en kamera som kallas ditt eller datt?

Entusiastkameror är väl också snarare nånting åt semipro-hållet än en "familjekamera"?

Lycka till med ditt val!

Mvh. Adrian

sagan skrev:
En Canon 1v väger 1380 gram..tror nog du blir mer nöjd med en EOS 30 på 575 gram..det saknas inte möjligheter på den heller.

Nja..en EOS-1V väger "endast" 945 gram. Booster är inte nödvändigt att ständigt släpa på.. ;=). För egen del upplever jag inte vikten som något problem alls faktiskt..snarare är det någonting postivt. Oerhört skön och välbalanserad.

EOS-1V är en mycket välgenomtänkt kamera som det är svårt att bli besviken på. Visst går det säkert att förbättra saker även på 1V:n, men enligt mig är den i princip 100-procentig. Jag blir mer och mer nöjd med min för varje dag som går. Speciellt märker jag det nu när jag har börjat handhålla kameran (från att tidigare använt stativ i alla situationer). Den är lättarbetad trots alla möjligheter, och att titta i sökaren är som att gå på bio.. :=)

Fotograferar man mycket, vill ha ett gediget hus för film, och en kompetent följeslagare för många år framöver..ja då är inte en EOS-1V ett dumt val. Förmodligen det bästa som går att köpa för pengar idag. De med F5:eek:r rynkar nog på pannan just nu.. ;=)).

Ett annat alternativ skulle kunna vara dess föregångare EOS-1N. Om du kan undvara den där extrema gedigna känslan så är ju en EOS 30/33 en fin kamera.

Det är ditt val! :=)

Och booster är kanske inte heller nödvändigt med tanke på intresset att fotografera människor i arrangerade situationer.. :=).

Läste precis den informationen i Helenas profil nämligen. Med tanke på det kanske mellanformat skulle kunna vara något för dig Helena?

Om EOS-3:an säger jag att den har jag inte själv testat. Det lär ju dock vara en fin kamera. Men enligt mig känns det som en kompromiss. Lägger man ändå så pass mycket pengar på ett hus kan man lika gärna gå upp ett steg till och få en riktigt genomtänkt kamera. Eller gå åt det andra hållet och köpa en EOS 30/33. Så resonerar/resonerade i alla fall jag. Andra kanske resonerar annorlunda.. :=)

Nu höll jag precis på att "sätta kaffet i halsen" (trots att jag knappt dricker kaffe..och defenitivt inte just nu)..

Hittade nämligen en svensk återförsäljare som säljer EOS-1V för 15750:-. Inklusive moms!!

Kan det verkligen vara möjligt!??

forstheim skrev:
Om EOS-3:an säger jag att den har jag inte själv testat. Det lär ju dock vara en fin kamera. Men enligt mig känns det som en kompromiss. Lägger man ändå så pass mycket pengar på ett hus kan man lika gärna gå upp ett steg till och få en riktigt genomtänkt kamera. Eller gå åt det andra hållet och köpa en EOS 30/33. Så resonerar/resonerade i alla fall jag. Andra kanske resonerar annorlunda.. :=)
Jag använder en EOS3, och det känns absolut inte som en kompromiss eller som att den inte skulle vara genomtänkt när man använder den. Har aldrig känt mig hindrad av den, och kommer troligen inte hamna i den situationen heller. Den känns fruktansvärt robust och förtroendeingivande.
För min del var det helt oaktuellt att lägga dubbelt så mycket för att få en EOS1V istället, däremot tittade jag lite på EOS30.

Du startar i fel ände Helena.

Börja med att titta på objektivprogrammen och fundera på om du om 10 år vill gå över till digitalt foto.

När de frågorna är besvarade är det dags att känna på vilket hus som ligger bra i din hand.

En annan utslagsgivande faktor kan vara att en kompis redan har en massa objektiv som du kan låna och då är det bara att välja samma märke.

Titta också på det beg. utbudet och priserna.

Mvh Erik

Jag kör själv Canon, men det jag saknar allra mest på dem är bländarringen på objektivet. Den ger en alldeles speciell känsla för inställningarna tycker jag. Tumhjul i all ära men högerhanden är ganska överlastad med hjul o knappar. Har lite svårt att komma helt överens med min 10D...så ibland åker min gamla analoga Nikon fram.
En halvmanuell kamera som ska vara helt underbar är Nikon FM3A. Gammal, grymt bra o gedigen klassiker som ny version.

Jag tror att du bör testa lite olika kameror innan du bestämmer dig. Testa en Eos 3 till exempel. Den är professionell, robust och ålig med många inställningsmöjligheter. Det går att få sådana begagnade som är sparsamt använda. Eos 3 är lillasyster till Eos 1v och har mycket gemensamt.
Antagligen klarar du dig bra med Eos 30 också som har många rattar och som är hyggligt rejäl.

Om man inte har obegränsat med pengar tycker jag att man först och främst ska lägga pengar på optik. Det är optiken som ger möjligheterna.

Ett superkraftigt kamerahus med ett litet billigt plastobjektiv är ingen lyckad kombination. Tänkt på att de riktigt bra Canon-objektiven, som en 28-70/2,8, kostar nästan 10 000 - begagnade.

Jag har själv 2 st Eos 1v, men jag sliter på grejorna var dag och plåtar en del sport.

En EOS 1:A är väl något som räcker vist jag vill ha en EOS 1V men inget jag känner jätte behov utav. (har en EOS 1 HS)

Jag är själv nybliven ägare till en EOS 3 och jagade runt efter info om olika kameror. Snöade dock in på denna ganska fort då den går att få i begagnat toppskick för 6500-8000. Den har alla tänkbara manuella möjligheter.

EOS 30 saknar spotmätare, något som är väldigt användbart, EOS 3 har multispot. Hur det ligger till med EOS 33 vet jag ej, antar att skillnaden är att den har ögonstyrning vilket inte EOS 30 har. Något som också EOS 3 har.

Peter.

Nenoj skrev:
...Jag tycker att det roligaste med fotografering är just att få ställa in alla de manuella sakerna på egen hand och är lite besviken på den nya tekniken som ibland känns alltför automatisk och plastig. Det får dock inte heller vara alldeles för komplicerat att manövrera kameran!...
Nikon FM3A. En rejäl och riktig kamera som fungerar i alla lägen - även utan batterier! Du kan hantera den helt manuellt eller få hjälp av exponeringsautomatik. Det är allt. Resten får du göra själv. Det finns inte 17 olika automatiklägen, 23 ljusmätmetoder eller 35 custom functions att förvirra sig bland.

Tänk dig känslan att för hand dra fram filmen, välja bländare med en enkel ring och ställa in skärpan i en ljus och fin sökare genom att vrida på en fokuseringsring. Det är fotografering!

Det finns mängder av fina kameror. Alla härinne kommer att ge sin bild av den kameran som de äger och brukar...och det är ju bra, även om det är lite partisk information.

Ska du starta med värsta huset medetsamma?

Nikon F100
Nikon F5
Canon EOS 3
Canon EOS 1V

Eller varför inte ett begagnat hus?

Canon EOS 1N
Nikon F4

Eller kanske ett
Nikon FM2n-hus (Manuell fokus)

Eller kanske räcker det med ett lite enklare hus, att tänka på är att det är optiken i första hand som gör bilden (bortsett från dig som fotograf då). Att lägga 10-20.000 kr på ett kamerahus för att sedan snåla in på objektiven är lite dumt. Räkna med att lägga ungefär 3-4 ggr på optiken, mot kamerahuset..

Det verkar som om många tycker att en EOS-1V är dyr och ingenting för amatörer att köpa. Okej, jag håller med om att den egentligen är tänkt för yrkesfolk och att den kostar en hel del. Men betänk så många amatörer (och även nybörjare) här på fotosidan som har lagt ut lika mycket pengar på ett 10D hus som vad en 1V kostar.

Visserligen har du inga kostnader för film när du väl köpt en 10D, men likväl måste pengar fram till huset liksom till några fina gluggar. Då är det inte så många som protesterar.. ;=). Är inte det märkligt!?

Men visst håller jag med om att man som nybörjare kanske borde titta på instegs- eller mellanmodeller istället. Det känns ju mest logiskt. Fast å andra sidan har ju Helena jobbat ett tag hos en fotograf vad jag förstår..och då säkert haft möjlighet att testa en 1V. Och vad vet vi..Helena kanske är gjord av pengar!

Om Helena inte skulle vara det är det, som redan påpekats, mycket bättre att köpa ett billigare hus och lägga de största investeringarna i objektiv. Ett nytt och bättre hus kan köpas senare utan att du under tiden behöver kompromissa med bildkvaliteten från gluggarna.

Men du vet förstås bäst själv vilka behov du har och om din ekonomi tillåter köp av ett professionellt hus och dyr optik :=)

Vänligen
Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar