Annons

Regntungt över Täby - Fotolek!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag vill fota naturbilder, men det är svårt att finna inspiration i detta väder.

Finns det någon som är i samma sits? Skall vi göra en liten lek här i tråden?

Skall vi gå ut i gråvädret och försöker göra en så spännande naturbild det går? Vi kan senare i dag publicera bilderna här i tråden, så att vi får vi se vad man kan göra av en sån här tråkig dag.

Alla medel är tillåtna. Även ficklampor som ersättare för sol ;)

Har faktiskt precis kommit in efter en tur i skogen men knäppt med dia. Så först skall den framkallas och sedan så skall en filmskanner inhandlas, det blir väl när skattepengarna kommer, så någon stanns i mitten av augusti kan jag presentera bilderna.

Det blir lite sent kanske men bättre sent än aldrig brukar man ju säga... :D

Asch, jag som ska få främmat, så det blir inget utomhusfoto för mig på några timmar.

Men ett par idéer har infunnit sig, om det blir tid till det senare.

Om ni kan, läs "Härligt att fotografera i dåligt väder" av Roine Magnusson. Finns i häftet Naturfotoskolan som finns att beställa av tidningen FOTO. Tog åt mig tipsen och åkte till en tallskog med mycket mossa på marken. Det var fart i de gröna färgerna vill jag lova. Färger som inte finns där en solig dag. Bor ni vid havet rekommenderas en tur dit. När stormen river öppet hav... Men som Malin säger, plastpåsar och gummisnoddar.

Härligt med regnbilder! Tyvärr kommer jag inte ut idag. sitter fast på jobb till kl 1700. Får se om jag hinner något efter det.

Ni regnexperter =). Hur skyddar ni era digitala systemkameror om ni vill ut och plåta i regnrusket. Kan man trä en plastpåse över huset och objektivet när man plåtar eller förstör fukten kameran? Vill ju inte köpa ett undervattenshus för lite regnbilder.

Kim: Hur fäster du paraplyet i stativet? Man behöverju båda händerna fria. Finns det speciella fästen eller paraplyer för stativ? Du kanske har någon illustrativ bild!

Dessa frågor blir ju mer och mer intressanta ju längre denna "sommar" varar. Just nu regnar det så att man knappt hör vad man tänker.
/Göran

Finns ju jättefina regnskydd för nån tusenlapp också. Men jag har aldrig haft problem med plastpåsar med lite hål här och där för objektiv och grejjer..

Och sen kom jag på nu att jag inbillar mig att det finns fästen för vanliga paraplyn till barnvagnar och sånt. Ett sådant kanske funkar på stativet? Vet inte riktigt men det va bara en liten ide jag fick,,

sjohan skrev:
Och sen kom jag på nu att jag inbillar mig att det finns fästen för vanliga paraplyn till barnvagnar och sånt. Ett sådant kanske funkar på stativet? Vet inte riktigt men det va bara en liten ide jag fick,,

Mycket bra ide, har sett små parasoler som sitter på barnvagnar dessa kanske funkar som paraplyer. Värt att kontrollera. Tack Johan. /Göran

Lionheart skrev:
Härligt med regnbilder! Tyvärr kommer jag inte ut idag. sitter fast på jobb till kl 1700. Får se om jag hinner något efter det.

Ni regnexperter =). Hur skyddar ni era digitala systemkameror om ni vill ut och plåta i regnrusket. Kan man trä en plastpåse över huset och objektivet när man plåtar eller förstör fukten kameran? Vill ju inte köpa ett undervattenshus för lite regnbilder.

Jag använder alltid plastpåsar och gummisnoddar. Enkelt och smidigt oavsett stativ är användbart eller inte.

Riktigt så här regntungt är det inte över Täby idag, för jag förvärrade det lite med ett avtonat grått.

Bilagor

• skyar.jpg
    skyar.jpg
    16.5 KB · Visningar: 789
KVICK skrev:
Kim: Hur fäster du paraplyet i stativet? Man behöverju båda händerna fria. Finns det speciella fästen eller paraplyer för stativ? Du kanske har någon illustrativ bild!
Ser ut så här på enbenaren..tyvärr kunde jag inte placera kameran på stativet, eftersom jag plåtade med kameran..

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    40.5 KB · Visningar: 808
Kim - du kunde ha lagt på "bulb" och sen flyttat in kameran i bild, ju.

Har nån sett riktigt stora paraplyer som man sätter på hufvudet - som en partyhatt, fast annorlunda? Det kunde vara nått det... fast det borde vara ett rejält golfparaply... å så blir man kanske styv i nacken efter en dag i skog och mark...

Nån mer som gjort bilder i regnet idag?

Själv tog jag mig själv på orden och plockade fram ficklampan och la mig i det blöta gräset.

Bilagor

• ficklampa1.jpg
    ficklampa1.jpg
    12.3 KB · Visningar: 430
Jag har gjort bilder idag! Packade med mig regnkläder och påsar och allt möjligt för att skydda mig och kameran från det hotande regnet.. satte mig i bilen och körde till Kapplasse... där möter solen upp... man kan alltså säga att jag hade lite "otur" med vädret inför denna ide´! ;)

Bilagor

• plaskweb.jpg
    plaskweb.jpg
    39.6 KB · Visningar: 409
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar