Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regnskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar starkt på att köpa ett aquatech sport basic till min 30d men vart fn får man in handen så det går att zooma?
 
Maxieboy skrev:
Jag har redan bidragit med det optimala för pengar till denna tråden. Om du sen tycker att tillverkarna av kameror inte uppfyller kraven på vattentäthet så ta det med respektive representant för kameramärkena, att älta tyckande fram och tillbaka ger inget. Vad har du själv tillfört tråden???

Var har jag skrivit att jag inte tycker att dom uppfyller kraven.

Läs om.

Att älta tyckande? Vad är det för mening med forum överhuvudtaget om man inte får lägga fram sina åsikter.


Vidare så klarar en dyr klocka märkt 100m att dyka till hundra meter.

Klarar den inte det är det ett tätningsfel eller så är det en piratklocka.
 
bullen_ skrev:
Vidare så klarar en dyr klocka märkt 100m att dyka till hundra meter.
Denna missuppfattning tycks var vida spridd. Att en klocka är märkt "100m" betyder normalt att den ska klara ett statiskt vattentryck motsvarande 100m djup, dvs 10 bar. Notera statiskt. När man rör sig i vattnet kan trycket öka rätt rejält av rörelsen genom vattnet.

Den här sidan förklarar det ganska bra (med källreferenser).

Klarar den inte det är det ett tätningsfel eller så är det en piratklocka.
Det finns alltså två ISO-standarder för vattentäthet för klockor. Om det står "Water resist" så är det statiskt tryck enligt ovan som har använts vid testningen. Om det står "Divers" så är det en riktig dykarklocka.
 
För att återgå till tråden.. eller stör jag kanske? ;)

Köpte själv katas regnskydd inför en resa till skottland i våras. MYCKET NÖJD! Lätt att få in händerna innanför, lätt att se igenom plasten vad man gör. Använde de både till D200 med 12-24 monterat samt med 70-200 monterat. Väldigt flexibelt alltså.
Betalade 600kr för mitt, känns som väl värt pengarna. Behöver liksom inte oroa mig över kamera eller optik nu, trots att D200 är vädertätad skulle jag aldrig stå ute nån längre stund i regn.
 
SmurfMolly skrev:
För att återgå till tråden.. eller stör jag kanske? ;)

Köpte själv katas regnskydd inför en resa till skottland i våras. MYCKET NÖJD! Lätt att få in händerna innanför, lätt att se igenom plasten vad man gör. Använde de både till D200 med 12-24 monterat samt med 70-200 monterat. Väldigt flexibelt alltså.
Betalade 600kr för mitt, känns som väl värt pengarna. Behöver liksom inte oroa mig över kamera eller optik nu, trots att D200 är vädertätad skulle jag aldrig stå ute nån längre stund i regn.

Hur gör man med kameraremmen?
 
PMD skrev:
Denna missuppfattning tycks var vida spridd. Att en klocka är märkt "100m" betyder normalt att den ska klara ett statiskt vattentryck motsvarande 100m djup, dvs 10 bar. Notera statiskt. När man rör sig i vattnet kan trycket öka rätt rejält av rörelsen genom vattnet.

Den här sidan förklarar det ganska bra (med källreferenser).


Det finns alltså två ISO-standarder för vattentäthet för klockor. Om det står "Water resist" så är det statiskt tryck enligt ovan som har använts vid testningen. Om det står "Divers" så är det en riktig dykarklocka.


Stämmer det, men du uppnär knappats ett tryck motsvarande 100m statiskt genom att simma.

Hävdar fortfarande att det beror på märke. Har bla en Omega seamaster från mitten av 80-talet kanske, och trots att pappa (han är urmakare) endast smörjt packningarna en gång på den sedan jag tog över den, är det inga som helst problem att bada och/eller dyka vilt med den.

Har flera exempel på detta.

Att sedan tillverkarna har börjat med statiskt tryck som referens för att det ska se ut att vara en robust klocka, är ju en annan historia. Står det 100m ska man kunna bada/simma/duscha med den. Klarar den inte det har den riktigt taskiga tätningar.

Gå till en urmakare och se till att få riktiga kvalitetspackingar ditsatta så behöver man inte oroa sig över att den ska ta in vatten efter ett år.
 
bullen_ skrev:
Stämmer det, men du uppnär knappats ett tryck motsvarande 100m statiskt genom att simma.
Kanske, kanske inte. Jag har aldrig mätt. Märkningen är baserad på en provtryckning med nya packningar, så med tiden klarar inte klockan inte ens 10 bar statiskt tryck.

Hävdar fortfarande att det beror på märke.
Visst finns det bättre och sämre urmärken, men man behöver inte köpa en svindyr Omega eller Breitling för att få ett dykarur som fungerar att sportdyka med. Se bara till att köpa en klocka som är märkt enligt ISO 6425 så går det bra.
 
PMD skrev:
Kanske, kanske inte. Jag har aldrig mätt. Märkningen är baserad på en provtryckning med nya packningar, så med tiden klarar inte klockan inte ens 10 bar statiskt tryck.


Visst finns det bättre och sämre urmärken, men man behöver inte köpa en svindyr Omega eller Breitling för att få ett dykarur som fungerar att sportdyka med. Se bara till att köpa en klocka som är märkt enligt ISO 6425 så går det bra.

Nej absolut inte, men man måste ju tänka sig lite för, ha lite sinne för kvalitet. En klocka på macken håller ju kanske inte vad den lovar som sagt.

Köper man en klocka som det verkligen står dykarklocka på kan man ju vara lite mer säker.

Sen är det ju, som du sa, sant att det är skillnad på 1s tryck och 10minuter.
 
SmurfMolly skrev:
För att återgå till tråden.. eller stör jag kanske? ;)

Köpte själv katas regnskydd inför en resa till skottland i våras. MYCKET NÖJD! Lätt att få in händerna innanför, lätt att se igenom plasten vad man gör. Använde de både till D200 med 12-24 monterat samt med 70-200 monterat. Väldigt flexibelt alltså.
Betalade 600kr för mitt, känns som väl värt pengarna. Behöver liksom inte oroa mig över kamera eller optik nu, trots att D200 är vädertätad skulle jag aldrig stå ute nån längre stund i regn.

Bra att någon har testat, det var ju trots allt ett regnskydd jag skulle köpa och inte en klocka (jag har redan en, och den klarar 200 m ;) Hur bär du kameran om regnet öser ner? Måste man hålla den i horisontellt läge?
Mvh
Victor
 
SmurfMolly skrev:
Den får lätt plats inuti skyddet om man har kameran på stativ. Vill man bära kameran runt halsen så går det att trä ut remmen ur vardera hålet avsett för händerna, har dock inte burit så själv.

Nu vart ännu svårare att välja när du gav katat så bra kritik.
 
Lägger in lite bilder istället.. svårt att förklara..
Remmen runt halsen, bär kameran med ena handen "skjutklar". Sambon ingick inte i regnskyddet, man får således bära själv. ;)
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    60 KB · Visningar: 291
Kameran på axeln. Öppningarna för händerna tenderar att komma uppåt och regnar det mycket riskerar man att det regnar in. Vid lättare duggregn skulle jag acceptera det dock.
 

Bilagor

  • 02.jpg
    02.jpg
    53.6 KB · Visningar: 292
Dragkedja i underkant möjliggör montering på stativ. Som ni ser är det gott om utrymme för kameraremmen om man vill knöla in den i regnskyddet.
 

Bilagor

  • 04.jpg
    04.jpg
    77.7 KB · Visningar: 290
Bära kameran i ena handen. Samma sak här som när man bär över axeln, möjligen finns det en risk att det regnar in.

Hoppas detta hjälper till!
 

Bilagor

  • 05.jpg
    05.jpg
    59.5 KB · Visningar: 290
I regnskyddet är det alltså en D200 med Tamron 90 monterat. Att ha ett 70-200 på är inga problem, fortfarande gott om plats. Fungerar bra med zoom också.
 
Snacka just med en säljare i en fotobutik - han sade att för en D400 med 70-300 är de "profisionella" skydden inte lämpliga (för stora).

åsikter? själv är jag klart sugen på att skaffa mer än en plastpåse (skall på val-safari snart) - men man vill ju att det skall passa.
 
JensMB skrev:
Snacka just med en säljare i en fotobutik - han sade att för en D400 med 70-300 är de "profisionella" skydden inte lämpliga (för stora).

åsikter? själv är jag klart sugen på att skaffa mer än en plastpåse (skall på val-safari snart) - men man vill ju att det skall passa.

Du kan väl använda den som ett tält.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.