Annons

Regnskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla bilder, sitter fortfarande och funderar över alla alternativ, men än så länge är det ingen brådska, solen skiner....
 
Var idag på Intersport och köpte en regncape i genomskinlig plast för 40:- för att använda som regnskydd. Med ett gummiband kring motljusskyddet och luvan/huvudöppningen samt ärmarna som öppningar för att komma åt reglagen så tror jag att det i alla fall kommer att täcka mina behov. Och mycket billigare tror jag inte att man kommer undan. :)

mvh Ricard
 
Varför krångla till saker. På hund SM regnade det så jag stoppade helt sonika in kameran in en 3 liters platpåse "baklänges" Med rem och allt. Objektivets solskydd stack ut och där satte jag fast påsen med ett gummiband.
Sedan manövererade jag reglagen genom påsen. Även sökaren kollade jag genom plasten. Jag tog ca 400 bilder vid det tillfället.

Det var kanske inte det mest ultimaitiva men det fungerade utmärkt.
/LM
 
Lothar Marunga skrev:
Varför krångla till saker. På hund SM regnade det så jag stoppade helt sonika in kameran in en 3 liters platpåse "baklänges" Med rem och allt. Objektivets solskydd stack ut och där satte jag fast påsen med ett gummiband.
Sedan manövererade jag reglagen genom påsen. Även sökaren kollade jag genom plasten. Jag tog ca 400 bilder vid det tillfället.

Det var kanske inte det mest ultimaitiva men det fungerade utmärkt.
/LM

Utmärkt förslag MEN en hobby måste ju få kosta NÅGONTING iallafall! Ditt förslag är helt enkelt fööör billigt. :)
 
Eveningstar skrev:
Du kan ju börja med att läsa stycket som börjar med "Canon"
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

Sen kan du fundera över varför många proffs använder regnskydd på idrottsevenemang när det är risk för regn, när de kör kameror vars värdertätning typ skrattar åt din K10d

En fråga bara... Canonist som du är har du antagligen aldrig ens hållt i en K10D. Hur vet du att väderskyddet på en 1D är bättre än Pentax K10D?
 
Yupiteru skrev:
En fråga bara... Canonist som du är har du antagligen aldrig ens hållt i en K10D. Hur vet du att väderskyddet på en 1D är bättre än Pentax K10D?

Jag fotar med Nikon och klämt ganska rejält på en fd. kollegas K10D, hur så?

Jag baserar mitt uttalande på att den ena kameran är en proffsmaskin i arbetshäststappning, och den andra är en kamera avsedd för den "avancerade amatören". Ser vi till prisskillnaden så borde ju även någonting ha fått stryka lite på foten när vi (i dagsläget) snackar om en prisskillnad på ungefär 30 000kr.
Ska vi vara "nitpicky" så har även Canon's kameror fler tätningsringar (90 vs 72 (mk2)) och ingen inbyggd blixt blixt.

Dock så kan jag ju så klart inte veta till 100%

Sensmoralen i mitt inlägg var dock inte att enbart klanka ner på, utan att även om kameran sägs vara tätad, så är det j*kligt trist ifall skyddet brister och man står utan kamera. Både pga den ekonomiska biten ifall kameran inte vaknar igen, och för att man kanske missar de där bilderna från ögonblicket på drömresan man vet aldrig kommer komma igen.
 
Vifo skrev:
Hehe, jag är dock så försiktig så jag skulle fasen använda regnskydd i duggregn även om jag haft en Canon 1D med tätat objektiv.....
Nä, jag får börja använda grejorna på riktigt, finns ju så bra bilder man skulle kunna ta om man inte var så rädd om sina grejor.
Lite OT, men hur bra tycker du tätningen fungerar på K10, kan du stå i en riktig regnskur utan problem??
Mvh
Victor

Du får ursäkta om jag är oartig, men är det inte jobbigt att vara så rädd om grejerna att man knappt törs använda dem? :)

Själv är jag nog din raka motsats, haha :) För fyra dagar sedan stod jag i "skottlinjen" för kraftigt stänk från brytande vågor på Venice Beach med mina sprillans nya Canon EOS 5D + Canon EF 85/1.2L och min 17-40/4L som jag ägde sedan tidigare. Fick mängder med kraftigt salt "stillahavsvatten" över både mig själv och kameran (var ett rent h-e att rengöra min skinnhatt från saltstänk :D). Kameran överlevde, trots avsaknad av vädertätning (för 5D'n är väl inte vädertätad? Objektivet är dock tätat). :)
Finns en fin film, filmad med kompaktkamera, när jag missbedömde en våg totalt, ska se om jag kan slänga upp den you youtube och länka in om ett par dagar :) Det sista jag såg genom sökaren ser du i bilden nedan (tagen med 17-40'an) ;) Som tur var så träffade merparten av vågen
precis till höger om mig :D Mitt högra ben blev dyngsurt, men kameran klarade sig med några kraftiga stänk :D Men där hade jag i ärlighetens namn tur! Jag tror inte kameran hade mått så bra om den vågen hade träffat mig!

Tro nu inte att jag är dum-rik, så jag bara kan köpa nya prylar om de går åt. Har fotograferat med en 10D fram till för ett par veckor sedan, på grund av att jag helt enkelt inte har haft pengar att köpa en bättre kamera innan. Men jag anser att kameran är ett arbetsredskap, och jag köper den inte för att putsa på den ;)
 

Bilagor

  • 5d-1017.jpg
    5d-1017.jpg
    36.4 KB · Visningar: 222
hm think again

Eveningstar skrev:
Jag fotar med Nikon och klämt ganska rejält på en fd. kollegas K10D, hur så?

Jag baserar mitt uttalande på att den ena kameran är en proffsmaskin i arbetshäststappning, och den andra är en kamera avsedd för den "avancerade amatören". Ser vi till prisskillnaden så borde ju även någonting ha fått stryka lite på foten när vi (i dagsläget) snackar om en prisskillnad på ungefär 30 000kr.
Ska vi vara "nitpicky" så har även Canon's kameror fler tätningsringar (90 vs 72 (mk2)) och ingen inbyggd blixt blixt.

Dock så kan jag ju så klart inte veta till 100%

Sensmoralen i mitt inlägg var dock inte att enbart klanka ner på, utan att även om kameran sägs vara tätad, så är det j*kligt trist ifall skyddet brister och man står utan kamera. Både pga den ekonomiska biten ifall kameran inte vaknar igen, och för att man kanske missar de där bilderna från ögonblicket på drömresan man vet aldrig kommer komma igen.

Om man skriver "som har ett väderskydd som skrattar åt det i Pentax" så ser man väl verkligen ner? Och yttrar sig om någon man senare erkänner att man inte vet

Right?
 
Re: hm think again

Yupiteru skrev:
Om man skriver "som har ett väderskydd som skrattar åt det i Pentax" så ser man väl verkligen ner? Och yttrar sig om någon man senare erkänner att man inte vet

Right?

Hur visste du att jag körde Canon och aldrig hade hållt i en K10D?
 
Walle skrev:
Du får ursäkta om jag är oartig, men är det inte jobbigt att vara så rädd om grejerna att man knappt törs använda dem? :)

Nja, än så länge har det inte vållat något problem, var tillochmed ute när det snöade lite grann härom veckan...;) (har förövrigt inte köpt något regnskydd).
Kommer nog till sommaren börja använda kameran mer och mer i "allt" väder, men "walk before you run"..

Men nu skiner solen och då behövs inget regnskydd så jag drar nog ut en stund nu, hmmm, kanske behöver kameran någon slags solskyddsfaktor så den inte blir bränd, känner någon till någon bra sort???? :)
 
Vifo skrev:
Walle skrev:
Du får ursäkta om jag är oartig, men är det inte jobbigt att vara så rädd om grejerna att man knappt törs använda dem? :)

Nja, än så länge har det inte vållat något problem, var tillochmed ute när det snöade lite grann härom veckan...;) (har förövrigt inte köpt något regnskydd).
Kommer nog till sommaren börja använda kameran mer och mer i "allt" väder, men "walk before you run"..

Men nu skiner solen och då behövs inget regnskydd så jag drar nog ut en stund nu, hmmm, kanske behöver kameran någon slags solskyddsfaktor så den inte blir bränd, känner någon till någon bra sort???? :)

Kolla bhphotovideo.com, de har allt ;) hehe :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.